– Branża lotnicza jest jedną z kluczowych w Polsce. To branża przyszłości, dostarczająca miejsc pracy wysokiej jakości i wysokiej technologii – podkreślił Marcin Horała, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
1 czerwca Polskie Linie Lotnicze LOT wznowiły
krajowe połączenia z Warszawy do Gdańska, Szczecina, Krakowa, Rzeszowa, Wrocławia i Zielonej Góry. Pełnomocnik rządu odniósł się do rządowej pomocy dla rodzimych portów.
– Wypracowaliśmy cztery główne mechanizmy wsparcia dla lotnisk. Pierwszy to dotacja środkami z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19. I mamy na to 142 mln złotych. W tym tygodni powinniśmy zakończyć pracę nad rozporządzeniem, które określi szczegółowo zasady tej pomocy. Będzie się opierała na zwrocie kosztów, które są dopiero raportowane – zaznaczył pełnomocnik rządu.
110 mln złotych na inwestycje w regionalne porty
– Drugi element to wsparcie w ramach tarcz. Spółki prowadzące porty lotnicze są przedsiębiorstwami, które mogą korzystać z wszystkich mechanizmów zawartych w tarczach z odroczeniem płatności podatków i danin publicznych, zaliczeniem straty z 2020 roku i odliczeniem jej od dochodów za 2019 rok, dopłat do postojowego, funduszu płynnościowego BGK czy tarczy finansowej PFR. Z tego porty lotnicze mogą korzystać – przypomniał Horała.
– Kolejne sprawa to inwestycja. Państwowe Porty Lotnicze podtrzymują swoje zaangażowanie w inwestycje rzędu 110 mln złotych i zwiększenie przepustowości portu lotniczego w Szczecinie. Ten projekt został notyfikowany Komisji Europejskiej i czekamy na decyzję. To nie jest żadna niedozwolona pomoc publiczna. Gdy tylko uzyskamy pozwolenie, to ruszymy z inwestycją. PPL ma odpowiednie środki i będą one zainwestowane w Szczecinie – przekazał sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Komplementarne porty w Szczecinie i Rzeszowie
– Czwarty mechanizm to będzie Szczecin jako element projektu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ten port jest szczególnie wygrany, ponieważ CPK to nie tylko wielkie lotnisko, ale również sieć szybkich połączeń kolejowych. I też w przypadku Szczecina to połączenie z Warszawą będzie szybsze, ponieważ zejdzie poniżej czterech godzin, ale jest to jednak miasto bardziej oddalone od stolicy, więc o ile w przypadku innych ośrodków ten transport kolejowy będzie miał dominującą rolę, to w przypadku Szczecina port lotniczy w Goleniowie jest na stałe wpisany w koncepcję CPK jako port komplementarny. Wszystko wskazuje na to, że w czerwcu pod obrady sejmu trafi wieloletni plan finansowania, w którym zabezpieczymy środki na funkcjonowanie i rozbudowę portu Szczecin-Goleniów. Także jak będzie rozwijał się CPK, to również ten komplementarny port będzie się rozwijał podobnie jak Rzeszów-Jasionka – wyjaśniał Horała.
– Program CPK to więc ogromny impuls inwestycyjny i przeniesienie Polski do pierwszej ligi komunikacyjnej na świecie. Polacy mają bowiem prawo być obywatelami świata pierwszej kategorii. Takie prawo chcemy im zapewnić – podsumował sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.