Zarząd Deutsche Lufthansa AG nie spodziewa się, że przemysł lotniczy szybko powróci do poziomu kryzysu sprzed koronawirusa. Według jego oceny miną miesiące, zanim globalne ograniczenia podróży zostaną całkowicie zniesione, a lata, zanim światowe zapotrzebowanie na podróże lotnicze powróci do poziomów sprzed kryzysu.
W oparciu o tę ocenę, zarząd Lufthansy podjął we wtorek (7 kwietnia) decyzję o szeroko zakrojonych działaniach mających na celu ograniczenie zdolności do lotów a także spraw administracyjnych w perspektywie długoterminowej. Podjęte teraz decyzje wpłyną na prawie wszystkie operacje lotnicze Grupy Lufthansy. Niemiecki przewoźnik poinformował, że flotę opuści sześć samolotów Airbus A380 i siedem A340-600 oraz pięć samolotów Boeing 747-400 zostanie na stałe wycofanych z eksploatacji. Ponadto 11 wąskokadłubowych airbusów A320 zostanie wycofanych z operacji krótkodystansowych. Flota linii Lufthasa składa się obecnie z 300 samolotów: 25 airbusów A319, 72 A320, 23 A320neo, 63 A321, pięciu A321neo, 15 A330, 34 A340 16 A350-900, 14 A380 oraz 13 boeingów B747-400 i 19 B747-8I.
Warto dodać, że sześć airbusów A380 było już zaplanowanych do sprzedaży Airbusowi w 2022 r., a sytuacja z epidemią koronawirusa tylko przyśpiesza wykonanie transakcji. Decyzja o wycofaniu siedmiu A340-600 i pięciu boeingów 747-400 została podjęta w oparciu o niekorzystne warunki środowiskowe i ekonomiczne tych typów samolotów. W związku z tą decyzją Lufthansa znacznie zmniejszy oferowanie w swoich hubach we Frankfurcie i Monachium. Ponadto Lufthansa Cityline ma wycofać również trzy airbusy A340-300. Ten regionalny przewoźnik od 2015 r. obsługuje cześć lotów dalekodystansowych dla Lufthansy.
Według informacji Eurowings będzie również zmniejszać liczbę swoich samolotów. W segmencie wąskokadłubowym planowane jest wycofanie kolejnych 10 A320. Zmniejszy się również działalność dalekodystansowa Eurowings prowadzona przez Lufthansę na zasadach komercyjnych. Ponadto realizacja celu Eurowings polegającego na łączeniu operacji lotniczych w jedną jednostkę, która została zdefiniowana przed kryzysem, zostanie teraz przyspieszona,
a operacje lotnicze Germanwings zostaną przerwane. Przewoźnik nadmienia także, że wszystkie wynikające z tego opcje należy omówić z odpowiednimi związkami zawodowymi.
Programy restrukturyzacji rozpoczęte już przez Austrian Airlines i Brussels Airlines zostaną zintensyfikowane z powodu kryzysu koronawirusowego. Obie firmy pracują między innymi nad zmniejszeniem swojej floty. SWISS International Air Lines dostosuje również wielkość swojej floty, opóźniając dostawy nowych samolotów wąskokadłubowych i rozważając wcześniejsze wycofanie najstarszych samolotów. Ponadto linie lotnicze Lufthansa Group rozwiązały już prawie wszystkie umowy typu wet lease z innymi liniami lotniczymi.
Dla Lufthansy cel pozostaje taki sam dla wszystkich pracowników dotkniętych środkami restrukturyzacyjnymi. Linia chce zaoferować jak największej liczbie osób kontynuowanie zatrudnienia w Grupie Lufthansy. Dlatego rozmowy ze związkami zawodowymi i radami pracowniczymi powinny zostać szybko zorganizowane w celu omówienia m.in. nowych modeli zatrudnienia w celu utrzymania jak największej liczby miejsc pracy.