Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Gliwice: Zmodernizowana płyta lotniska oddana do użytku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-12-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ UM Gliwice

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Gliwice: Zmodernizowana płyta lotniska oddana do użytku
fot. Mosquidron/ UM Gliwice
Wizytówką rozwoju transportu lotniczego w Gliwicach staje się lotnisko na Trynku, zmodernizowane od podstaw z myślą o całodobowej obsłudze menadżerów biznesu, małych lotów pasażerskich i ruchu cargo, a także lotów turystycznych, powietrznych taxi, sportów lotniczych i edukacji lotniczej. Obiekt właśnie oddał do użytkowania zmodernizowaną za prawie 28 mln zł płytę lotniska.

W czwartek (10 grudnia) oficjalnie oddano do użytku zmodernizowaną płytę gliwickiego lotniska z nową, utwardzoną drogą startową o długości 920 m – którą w przyszłości będzie można wydłużyć nawet do 1,3 km – drogą kołowania i płytą postojową, a także infrastrukturą okalającą: parkingami, drogami dojazdowymi i biegnącą dookoła lotniska ścieżką rowerową. Obiekt, którego modernizacja pochłonęła 27,9 mln zł, ma status lotniska publicznego niepodlegającego certyfikacji, pozwalający na wykorzystywanie go m.in. dla lotów biznesowych, sportowych oraz małego ruchu cargo.

– Plany wokół lotniska już zaczynają się realizować. Pas startowy powstał. Zachęcam do dalszej współpracy, aby jak najszybciej otoczenie lotniska się zmieniało, aby pas startowy był jak najintensywniej wykorzystywany – mówił podczas uroczystego otwarcia prezydent Gliwic, Adam Neumann.

Pierwotnym terminem oddania lotniska do użytku była wiosna tego roku, o czym pisaliśmy tutaj. Inwestycja została jednak opóźniona prawdopodobnie z powodu pandemii koronawirusa.

Przypomnijmy, że Górnośląska Agencja Przedsiębiorczości i Rozwoju (GAPR) jest głównym udziałowcem Śląskiego Centrum Naukowo-Technologicznego Przemysłu Lotniczego – najnowocześniejszego w Europie ośrodka, zajmującego się wytwarzaniem i badaniem kompozytowych elementów konstrukcyjnych.

Z kolei właściciel drugiej części gliwickiego lotniska, Aeroklub Gliwicki, ściśle współpracuje na niwie praktycznej edukacji lotniczej z politechnicznym Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej i z gliwickim Zespołem Szkół Samochodowych. W efekcie przy lotnisku działa Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego Politechniki Śląskiej (ATO) oferujący zintegrowane szkolenie lotnicze w zakresie licencji ATPL(A).

W imieniu i na rzecz Aeroklubu Gliwickiego Górnośląska Agencja Przedsiębiorczości i Rozwoju, jako inwestor zastępczy, zajęła się m.in. wyłonieniem wykonawców robót budowlanych i dostaw dla dofinansowanego z Unii Europejskiej projektu aeroklubu, zakładającego rozbudowę i przebudowę dawnych warsztatów lotniczych na cele Gliwickiego Centrum Edukacji Lotniczej. Powstaje ono na lotnisku od kilku miesięcy, w dużym i małym hangarze, a znajdzie się w nim m.in. muzeum lotnictwa wraz ze specjalną wystawą modelarską. Wszystko tam będzie nowoczesne i przystosowane do tego, by nie ruszając się z ziemi, przeżyć emocjonujący lot w przestworzach.

Lokalizacja gliwickiego lotniska jest szczególnym atutem. W Gliwicach działa bowiem Politechnika Śląska oraz wiele firm produkcyjnych i usługowych o zasięgu krajowym, europejskim, a także światowym. W mieście działa również nowoczesna hala widowiskowo-sportowa Arena Gliwice, która niedawno stała się własnością GAPR.

Nie do przecenienia dla przedsiębiorców i inwestorów stawiających właśnie na Gliwice jest bliskość węzła autostrad A1 i A4 oraz Drogowej Trasy Średnicowej, niewielka odległość do centrum miasta, a także bezpośrednie sąsiedztwo terenów Centrum Edukacjii Biznesu „Nowe Gliwice”. Tereny południowe lotniska to również bardzo atrakcyjna oferta inwestycyjna pod działalność gospodarczą.

Planowane uruchomienie lotów biznesowych, turystycznych i cargo to udane nawiązanie do ponad 100-letniej historii tego miejsca. Lotnisko, uruchomione w Gliwicach w 1916 roku, było postrzegane przez ówczesne władze jako główny port lotniczy Górnego Śląska. Od 1925 roku działała na nim stacja meteo, na wyposażeniu był też samolot meteorologiczny. W 1931 roku odbył się tam niezwykły pokaz lotniczy – słynny sterowiec Zeppelin oglądało prawie 200 tys. osób. Regularne loty obsługiwały pasażerów z Gliwic do Wiednia, Warszawy, Gdańska i Lipska, Odessy, Teheranu, Hamburga czy Londynu. W trakcie II wojny światowej obiekt służył lotnictwu III Rzeszy.

Gdy znalazł się w granicach Polski, przez długi czas pozostawał niezagospodarowany. Dopiero w latach 50. XX wieku zaczęła rozwijać się tam wieloletnia działalność Aeroklubu Gliwickiego. Od marca 2017 roku właścicielem połowy terenu lotniska i zarządcą całości jest Górnośląska Agencja Przedsiębiorczości i Rozwoju.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Więcej miejsc do parkowania przy lotnisku w Jasionce

Infrastruktura i lotniska

Więcej miejsc do parkowania przy lotnisku w Jasionce

inf. pras. 15 września 2023

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Pasażer i linie lotnicze

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Rafał Dybiński 14 września 2023

Prognoza ULC korzystna dla portów regionalnych. Ponad 10 mln na trzech lotniskach

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

28 sierpnia - Święto Lotnictwa Polskiego

Biznes i przemysł

28 sierpnia - Święto Lotnictwa Polskiego

Piotr Bożyk 28 sierpnia 2023

Nowa droga startowa w Gliwicach. Dla małego ruchu cargo i lotów biznesowych

Infrastruktura i lotniska

Gliwice rozbudowują lotnisko. Wykonawca inwestycji wybrany

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Więcej miejsc do parkowania przy lotnisku w Jasionce

Infrastruktura i lotniska

Więcej miejsc do parkowania przy lotnisku w Jasionce

inf. pras. 15 września 2023

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Pasażer i linie lotnicze

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Rafał Dybiński 14 września 2023

Prognoza ULC korzystna dla portów regionalnych. Ponad 10 mln na trzech lotniskach

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

28 sierpnia - Święto Lotnictwa Polskiego

Biznes i przemysł

28 sierpnia - Święto Lotnictwa Polskiego

Piotr Bożyk 28 sierpnia 2023

Nowa droga startowa w Gliwicach. Dla małego ruchu cargo i lotów biznesowych

Infrastruktura i lotniska

Gliwice rozbudowują lotnisko. Wykonawca inwestycji wybrany

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5