Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Gdynia: Ostatnia prosta do otwarcia lotniska


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2020-03-04 14:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Dziennik Bałtycki

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Gdynia: Ostatnia prosta do otwarcia lotniska
fot. materiały prasowe
Władze Gdyni są na końcu negocjacji z Komisją Europejską w sprawie modelu funkcjonowania lotniska. Ma być on oparty na General Aviation (lotnictwo ogólne). Gdyńskie lotnisko nie ma na razie w planach obsługiwania regularnych połączeń rejsowych ani czarterów.
– Znaleźliśmy model funkcjonowania, który pozwoli na uruchomienie gdyńskiego lotniska – podkreśla Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. – Dzięki wstępnym uzgodnieniom na poziomie Komisji Europejskiej, przychylności Ministerstwa Obrony Narodowej i Ministerstwa Infrastruktury oraz porozumieniu z Gminą Kosakowo wszystko jest już na najlepszej drodze do obsługi w Gdyni ruchu General Aviation – dodaje włodarz miasta.

O negocjacjach z KE informowaliśmy już w 2017 roku. W rozmowie z naszym portalem Katarzyna Gruszecka-Spychała wiceprezydent Gdyni zapytana o to kiedy lotnisko zacznie działać, powiedziała: – Celem miasta jest doprowadzić do tego jak najszybciej. Jednak samorząd Gdyni nie ma żadnego wpływu na procedury stosowane np. przez sąd upadłościowy czy KE, nie może też być pewien, jakie decyzje podejmą te organy. Dlatego nie ma obecnie możliwości wskazania konkretnego terminu.

Jak donosi Dziennik Bałtycki, samorządowcom zostaje jeszcze przeprowadzenie korekt własnościowych i zakończenie rozmów z Ministerstwem Obrony Narodowej, tuż po tym lotnisko może wreszcie zacząć działać.

Przypomnijmy, że decyzja Komisji Europejskiej, blokująca finansowanie przez Gdynię, z pieniędzy publicznych, budowy lotniska cywilnego w Gdyni, zapadła w 2014 roku. Spór dotyczył niemal 100 mln zł, które władze zainwestowały w port, który – zdaniem KE – stanowił nieuzasadnioną konkurencję dla lotniska w Gdańsku. KE nakazała więc gdyńskiemu lotnisku zwrot pomocy publicznej w wysokości 21,8 mln euro (91,7 mln zł), którą port otrzymał od samorządów Gdyni i gminy Kosakowo. W listopadzie 2017 roku  sąd przyznał rację miastu i stwierdził nieważność decyzji Komisji Europejskiej, która zahamowała przekształcenie gdyńskiego lotniska z wojskowego w wojskowo-cywilne.

Teraz jak informuje Dziennik Bałtycki, gmina miasta Gdyni, czyli dysponent infrastruktury lotniska, wyłoni w przetargu operatora obiektu, który będzie musiał dostosować jego infrastrukturę do nowych funkcji i nim zarządzać. Miasto przewiduje również prowadzenie tam działalności uzupełniającej: sportowej, rekreacyjnej, kulturalnej, a także wynajem przestrzeni biurowych.

– Z analiz jasno wynika, że to właśnie optymalne warunki do prowadzenia działalności w zakresie GA i organizacji innych wydarzeń, które mogą się odbywać na lotnisku, stanowią naszą przewagę konkurencyjną – zaznacza Katarzyna Gruszecka-Spychała. – Sukces portu lotniczego w Gdańsku, który ogromnie nas cieszy, zarazem utrudnia operacje z obszaru lotnictwa ogólnego – choćby ze względu na duże natężenie ruchu komercyjnego. To naturalna prawidłowość, występująca na całym świecie. Tych problemów nie ma i nie będzie w Gdyni, gdzie ruch lotniczy ogranicza się niemal wyłącznie do operacji wojskowych. Zarówno obecna, jak i prognozowana liczba lotów wojskowych, odbywanych na tym lotnisku, nie powinna stanowić problemu dla przewidywanej działalności cywilnej, w tym lotów turystycznych, biznesowych, szkoleniowych oraz eventów lotniczych – dodała lokalna polityk.

Przedstawiciele gdyńskiego samorządu podkreślają, że liczba lotnisk, obsługujących GA, w tym szczególnie takich, które dysponują utwardzoną drogą startową, pomocami nawigacyjnymi czy odpowiednim zapleczem infrastrukturalnym, jest w Polsce zdecydowanie mniejsza niż w krajach Europy Zachodniej, szczególnie odczuwalny jest brak lotnisk ogólnodostępnych, co ma być szansą dla gdyńskiego lotniska.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Ryanair zamówi kolejne Boeingi MAX-y?

Biznes i przemysł

Ryanair zamówi kolejne Boeingi MAX-y?

Emilia Derewienko 04 marca 2020

Linie lotnicze na rzecz ekologii. Jak na tym polu wypada Emirates?

Pasażer i linie lotnicze

Linie lotnicze na rzecz ekologii. Jak na tym polu wypada Emirates?

Red. ed 04 marca 2020

 

Niemcy gotowe do przejęcia Condora

Biznes i przemysł

Niemcy gotowe do przejęcia Condora

20 kwietnia 2020

GECAS anulował zamówienie 69 boeingów 737 MAX

Biznes i przemysł

GECAS anulował zamówienie 69 boeingów 737 MAX

20 kwietnia 2020

Alaska Airlines uzyskały 992 mln dolarów wsparcia

Pasażer i linie lotnicze

Alaska Airlines uzyskały 992 mln dolarów wsparcia

20 kwietnia 2020

Lufthansa tymczasowo wycofuje flotę airbusów A340-600

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa tymczasowo wycofuje flotę airbusów A340-600

20 kwietnia 2020

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5