Niemieckie linie lotnicze Condor kwestionują decyzję Komisji Europejskiej o zatwierdzeniu mariażu ITA Airways z Grupą Lufthansa. Według rekreacyjnego przewoźnika, fuzja jeszcze bardziej zakłóciła „wolny” rynek lotniczy na unijnym niebie. Obiekcje do działań Komisji Europejskiej przy transakcji zgłasza także Luxair.
Lufthansa chciała przejąć już Alitalię – poprzednika prawnego ITA Airways, który funkcjonował wyłącznie dzięki rządowej „kroplówce”. Rzym wpompował w Alitalię miliardy euro, a mimo to przewoźnik notorycznie notował straty. Zmiana prawna Alitalii w ITA Airways nie przyniosła zamierzonego skutku –
nowy flagowiec również raportuje wysokie straty, co skłoniło Rzym do powrotu do negocjacji z Grupą Lufthansa.
Owocem wielomiesięcznych rozmów jest wykup przez Lufthansę 41-proc. udziałów w ITA, jak i zagwarantowanie sobie prawa do przejęcia pozostałych udziałów. Choć formalnie niemiecki holding jest posiadaczem pakietu mniejszościowego udziałów, to de facto
Grupa Lufthansa realnie zarządza już operacjami włoskiego operatora. Działanie Niemców niekoniecznie podoba się innym liniom lotniczym, również tym z Niemiec, więc Condor i Luxair zaskarżyły przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej „zielone światło” Komisji Europejskiej na fuzję.
Peter Gerber, dyrektor generalny wakacyjnego przewoźnika, uważa, że
mariaż ITA Airways i Lufthansy jeszcze bardziej zakłóci – już i tak nierynkową – konkurencję w europejskiej przestrzeni powietrznej. Zarząd Condora stoi na stanowisku, że przegląd rynkowy Komisji Europejskiej nie był szczegółowy, gdyż pominął ważne kwestie, uwzględniając tylko kilka pokrywających się tras lotów. Niemieckie linie lotnicze wskazują, że działania organu wykonawczego Unii Europejskiej ignorują fakt, że Lufthansa i ITA Airways mogą okazać się jedynym wyborem podróży dla wielu włoskich pasażerów, zwłaszcza w przypadku lotów długodystansowych, co znacząco ogranicza dostęp do wolnego rynku.
– Po wielu latach konsolidacji europejski przemysł lotniczy jest wysoce skoncentrowany. Sześć największych linii lotniczych kontroluje prawie ¾ pojemności miejsc oferowanej przez wszystkie europejskie linie lotnicze. Jesteśmy teraz w przełomowym momencie i potrzebne są zdecydowane działania, aby zapewnić uczciwą konkurencję w interesie konsumentów – stwierdza Gerber.
Kroki podjęte przez Komisję Europejską kwestionują także linie lotnicze Luxair. Luksemburski przewoźnik stwierdził, że – choć nie ma zastrzeżeń do samej fuzji i że działania prawne nie są skierowane przeciwko Lufthansie ani ITA Airways – to proces decyzyjny Komisji Europejskiej – unijny organ identyfikuje problemy związane z konkurencją podczas rozpatrywania wniosku o fuzję i może je zatwierdzić, jeśli firmy zaproponują rozwiązania mające na celu rozwiązanie tych problemów – był błędny. W sprawie mariażu Lufthansy-ITA Airways Komisja Europejska wykryła problemy dotyczące niektórych tras krótkodystansowych i lotniska Mediolan-Linate.
Fuzję zatwierdzono po tym, jak linie lotnicze z Niemiec i Włoch zaproponowały rozwiązania tych problemów. Jednak Luxair sprzeciwia się decyzji o przydzieleniu wszystkich dostępnych slotów w porcie lotniczym Mediolan-Linate tylko jednemu operatorowi, którego zadaniem – zdaniem Luxair – jest zajęcie się problemami tras krótkodystansowych. Przewoźnik z Wielkiego Księstwa Luksemburga uważa, że „nie ma uzasadnienia dla łączenia tych problemów i przyznawania wszystkich korzyści wyłącznie jednym liniom lotniczym”, skutecznie wykluczając mniejszych, regionalnych operatorów z uczciwej konkurencji.