Partnerzy serwisu:
BIZNES I PRZEMYSŁ

Garuda: Pasażerowie nie chcą MAX-ów. Rezygnujemy z zamówienia


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2019-03-22 13:34
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/afp.com /simpleflying.com

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Garuda: Pasażerowie nie chcą MAX-ów. Rezygnujemy z zamówienia
fot. airwaysmag.com
Wczoraj spłynęły nowe wiadomości z Dżakarty potwierdzające, że narodowe linie lotnicze Indonezji zrezygnowały z zakupu 49 boeingów 737 MAX. Jedyna znajdująca się we flocie przewoźnika maszyna tego typu ma zostać sprzedana być może samemu producentowi.  
– Wysłaliśmy list do Boeinga z prośbą o anulowanie zamówienia – przekazał Agence France Presse (AFP) rzecznik Garuda, Ikhsan Rosan.

Wedle cen katalogowych wartość zamówienia, o którym mowa, opiewa na kwotę 4,9 mld dolarów. Decyzja o zakupie została podjęta w 2014 roku. Teraz, po katastrofach nowych maszyn i coraz poważniejszych wątpliwościach co do samego procesu certyfikacji maszyn amerykańskiego producenta, Garuda rezygnuje z zakupu. Powód jest oczywisty.

Prezes Garuda Indonesia, Gusti Ngurah Askhara Danadiputra, ogłaszając rezygnację, stwierdził, że pasażerowie jego linii stracili zaufanie do MAX-ów i nie chcą latać tymi maszynami. Katastrofa maszyny tego typu innej indonezyjskiej linii Lion Air, w której zginęło 189 osób, postawiła znak zapytania przy bezpieczeństwie nowego produktu Boeinga. Kolejna tragedia MAX-a Ethiopian Airlines, która pochłonęła 157 istnień ludzkich, dodała do niego wykrzyknik.

Co w zamian?

Do tej pory przewoźnik zapłacił Boeingowi około 26 milionów dolarów. Na więcej chyba producent nie ma co liczyć. Szef Garudy powiedział indonezyjskim mediom, że rozważają zakup maszyn gdzie indziej.

737 MAX miał być naturalnym następcą 73 sztuk 737-800, które służą obecnie w liniach. Teraz celem odmłodzenia floty i uczynienia jej bardziej ekonomicznej trzeba znaleźć inny samolot. Teoretycznie można myśleć o rosyjskich MC-21 czy SSJ-100, ale te mają swoje problemy. Chińskie C919 wejdą do służby dopiero w 2021 roku. Na placu boju zostaje więc w zasadzie tylko i wyłącznie A320neo.

Za takim rozwiązaniem przemawia fakt, że niskokosztowy Citilink należący do Garudy już używa ośmiu maszyn tego typu i ma zamówionych kolejnych 27 sztuk. Sam przewoźnik również ma w swej flocie szerokokadłubowe airbusy – A330-200 (7 sztuk), A330-300 (17 sztuk) oraz zamówionych 17 sztuk A330-900neo.

Początek domina?

Samo anulowanie kontraktu na zakup 49 MAX-ów nie jest dla Boeinga jeszcze poważnym ciosem samym w sobie. Największe zamówienia złożyli tacy przewoźnicy jak: Norwegian, SpiceJet, Ryanair, Jet Airways, Lion Air, Flydubai, and Southwest. Pytanie jednak, czy decyzja podjęta przez Garuda nie spowoduje lawiny rezygnacji. Do pierwszych uziemień doszło w Chinach. Potem kolejne państwa regionu decydowały się na wstrzymanie lotów MAX-ów. Dopiero potem fala dotarła do Europy. Czy teraz będzie podobnie?

To, co może powstrzymać taki rozwój sytuacji, to moce produkcyjne Airbusa. Europejski producent w styczniu nie przyjął nowych zamówień, bo stawia na zwiększenie mocy produkcyjnych. Czy jednak możliwość „wyrwania” fragmentu rynku największemu konkurentowi i to w segmencie najpopularniejszego typu samolotów pasażerskich nie okaże się wystarczająco kusząca i Airbus zdecyduje się na podpisanie nowych umów, z których będzie mu się trudno wywiązać?

Zobaczymy. Na razie widać, że coraz więcej kluczowych decyzji dla światowego rynku podejmuje się w Azji. Stany Zjednoczone wyraźnie tracą na znaczeniu, a Boeingowi grunt pali się pod nogami.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Rozszerzona umowa code-share Singapore i Garudy

Pasażer i linie lotnicze

Rozszerzona umowa code-share Singapore i Garudy

Piotr Bożyk 12 maja 2019

Garuda Indonesia przed wyborami obniża ceny biletów lotniczych

Prawo i polityka

Garuda Indonesia przed wyborami obniża ceny biletów lotniczych

Tomasz Śniedziewski 17 marca 2019

Garuda Indonesia: Najpierw Airbusy, potem MAX-y

Biznes i przemysł

Garuda Indonesia: Najpierw Airbusy, potem MAX-y

Magdalena Wosińska 11 stycznia 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5