Partner serwisu
Biznes i przemysł

Fuzja Korean Air i Asiana Airlines coraz bliżej. KE wydała zgodę

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
15-02-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Fuzja Korean Air i Asiana Airlines coraz bliżej. KE wydała zgodę
Fot. Taoyuan Airport
Komisja Europejska sprzeciwiała się planowanemu przejęciu Asiana Airlines przez Korean Air, gdyż mariaż dwóch koreańskich przewoźników lotniczych miał zakłócić wolny rynek i wywindować ceny pasażerskich biletów lotniczych między Europą a Koreą Południową. Ostatecznie, unijny organ zdecydował się wydać zgodę na fuzję.

Pod koniec 2020 roku, między kolejnymi falami wzrostu zachorowań na COVID-19, Korean Air ogłosiły chęć zakupu 100 proc. akcji Asiana Airlines, które są głównym konkurentem flagowego przewoźnika z Korei Południowej, a w wyniku pandemii wpadły w duże trudności finansowe. Wart ponad 1,35 mld dolarów amerykańskich oferta mariażu musiała zostać zaakceptowana przez 14 regulatorów antymonopolowych z całego świata, w tym przez Komisję Europejską.

Zakłócenie wolnego rynku

Fuzja miała zapewnić Korean Air pozycję drugiego największego użytkownika dwupokładowych airbusów A380-800. Największymi oponentami mariażu były amerykański Departament Sprawiedliwości i Komisja Europejska. Unijny i amerykański organ obawiał się, że przejęcie przez flagowego operatora Korei Południowej drugich największych linii lotniczych w tym azjatyckim państwie, spowoduje duży wzrost cen pasażerskich biletów lotniczych między i usług cargo między Koreą Południową a Europą i Stanami Zjednoczonymi.

Przejęcie, zdaniem regulatorów z Brukseli i Waszyngtonu, miało zakłócić funkcjonowanie wolnego rynku i spowodować zanik realnej konkurencji na dwóch dużych i dość lukratywnych rynkach lotniczych. Komisja Europejska wskazywała, że fuzja może ograniczyć konkurencję w świadczeniu usług lotniczego transportu pasażerskiego między Koreą Południową a Francją, Hiszpanią, Niemcami i Włochami. Komisja Europejska nie obawiała, że mariaż zakłóci wolny rynek lotów Budapeszt – Seul, albowiem na tej trasie dla Korean Air konkurencją są Polskie Linie Lotnicze LOT.

Ameryka niechęć do wydania zgody na fuzję argumentowała negatywnym wpływem, jaki umowa przejęcia miałaby na konkurencję. Korean Air i Asiana Airlines obsługują kilka miast w USA, w tym Honolulu, Los Angeles, Nowy Jork, San Francisco i Seattle. Połączone w jeden organizm dwie firmy kontrolowałaby prawie cały ruch pasażerski między Seulem a Nowym Jorkiem, Los Angeles i Seattle oraz około 80 proc. ruchu do San Francisco i Honolulu. Ponadto fuzja, jeśli dojdzie do skutku, zapewniłaby koreańskiej firmie znaczną kontrolę nad transportem kluczowych towarów, takich jak mikroczipy, co dodatkowo budziło obawy amerykańskiego regulatora.

Obie linie lotnicze wielokrotnie wskazywały, że fuzja powinna być chroniona ustawą o doktrynie państwowej, która uniemożliwia władzom USA orzekanie w sprawie działań obcych rządów na ich własnej ziemi. Władze Stanów Zjednoczonych są zwykle zdecydowane w swoich działaniach, jeśli jakiekolwiek fuzje mogą wywołać negatywny wpływ na gospodarkę supermocarstwa, lecz kazus koreański oznaczałby, że Departament Sprawiedliwości po raz pierwszy w historii zakwestionowałby fuzję zagranicznych przewoźników lotniczych.

KE daje zielone światło

Komisja Europejska, jako 13. z 14 organów regulacyjnych na świecie, zatwierdziła fuzję Korean Air i Asiana Airlines. Komisja zatwierdziła jednak korański mariaż jedynie pod pewnymi warunkami, obejmującymi sprzedaż działalności cargo Asiana Airlines i zapewnienie wsparcia nowym podmiotom, które otworzą połączenia na trasach między Unią Europejską a Koreą Południową.

Aby spełnić pierwszy warunek, Korean Air będzie musiał wyznaczyć firmę doradczą, rozpocząć procedurę przetargową i wybrać nabywcę, który sprzeda Asiana Cargo. KE szczegółowo stwierdziła, że ​​zbycie obejmuje samoloty dywizji, przydziały czasu na start lub lądowanie (sloty), prawa przewozowe, załogi lotnicze i innych pracowników, a także umowy z klientami.

– Korean Air może przeprowadzić przejęcie Asiany jedynie po zatwierdzeniu przez Komisję odpowiedniego nabywcy działu cargo. Kupujący musi między innymi mieć możliwość i motywację do prowadzenia zbywalnej działalności w sposób rentowny i skutecznego konkurowania z połączoną spółką” – oświadczyła Komisja Europejska. Aby chronić rynek lotów między UE a Koreą Południową, tanie linie lotnicze T’Way Air zostały wyznaczone do obsługi tras budzących wątpliwości konkurencyjne. Niskokosztowy przewoźnik zyskał prawa przelotowe między Seulem a Barceloną, Frankfurtem, Paryżem i Rzymem.

Komisja Europejska nakazała obu łączącym się operatorom zapewnienie T’Way Airlines nie tylko slotów i praw przewozowych, ale także przekazanie samolotów. Nie ma jednak informacji, w jaki sposób tanie linie lotnicze pozyskają szerokokadłubowe samoloty od tradycyjnych operatorów. – „T’Way Airliens mają otrzymać kompleksowe wsparcie” – wskazała KE, która jest drugim organem, który zatwierdził fuzję w 2024 r. Na początku stycznia zgodę wydała japońska Komisja ds. Sprawiedliwego Handlu (JFTC).

Korean Air i Asiana Airlines nie mogą jeszcze otwierać szampana, gdyż do finalizacji umowy potrzebna jest zgoda organów regulacyjnych Stanów Zjednoczonych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Finnair waży swoich pasażerów. Cel: optymalizacja operacji

Pasażer i linie lotnicze

Finnair waży swoich pasażerów. Cel: optymalizacja operacji

Mateusz Kieruzal 09 lutego 2024

Przejęcie ITA przez Lufthansę niepewne

Biznes i przemysł

Przejęcie ITA przez Lufthansę niepewne

Mateusz Kieruzal 26 stycznia 2024

Norwegian Air łączą siły z Widerøe

Biznes i przemysł

Norwegian Air łączą siły z Widerøe

Rafał Dybiński 06 lipca 2023

Orlen i Lotos już połączone

Prawo i polityka

Orlen i Lotos już połączone

Redakcja 02 sierpnia 2022

USA: Niskokosztowce łączą siły. Fuzja Frontier i Spirit Airlines

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Finnair waży swoich pasażerów. Cel: optymalizacja operacji

Pasażer i linie lotnicze

Finnair waży swoich pasażerów. Cel: optymalizacja operacji

Mateusz Kieruzal 09 lutego 2024

Przejęcie ITA przez Lufthansę niepewne

Biznes i przemysł

Przejęcie ITA przez Lufthansę niepewne

Mateusz Kieruzal 26 stycznia 2024

Norwegian Air łączą siły z Widerøe

Biznes i przemysł

Norwegian Air łączą siły z Widerøe

Rafał Dybiński 06 lipca 2023

Orlen i Lotos już połączone

Prawo i polityka

Orlen i Lotos już połączone

Redakcja 02 sierpnia 2022

USA: Niskokosztowce łączą siły. Fuzja Frontier i Spirit Airlines

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5