Partnerzy serwisu:
PRAWO I POLITYKA

Finnair postawił na Azję. Jak poradzi sobie z sankcjami?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-02-2022
Ostatnia modyfikacja:
28-11-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Finnair postawił na Azję. Jak poradzi sobie z sankcjami?
fot. Filip Bednarczyk
Finnair, narodowe linie lotnicze z Finlandii, przewidując odwet w postaci zamknięcia przestrzeni powietrznej przez Rosję, z uwagi na wcześniejszy zakaz dla wlotu rosyjskich samolotów do Finlandii, odwołują wszystkie loty pasażerskie i towarowe do Japonii, Korei Południowej i Chin. Arunas Skuja powiedział Rynkowi Lotniczemu, że droga na skróty między Azją a Europą jest dla Finnaira ważna z wielu powodów i nordycki przewoźnik przygotowuje się na możliwe nadchodzące zmiany. 

Finnair to sieciowe linie lotnicze specjalizujące się w ruchu pasażerskim i towarowym między Azją a Europą. Linie mają jasną strategię osiągania swoich celów. Fundamentem działalności do tej pory była wysoka jakość operacji, korzystna pozycja geograficzna Helsinek, na trasie z Europy do Azji, rosnące rynki zbytu, jasno stawiane cele zwiększenia przychodów oraz nowoczesna i oszczędna w kosztach flota samolotów szerokokadłubowych w postaci airbusów A350.

Warunki geograficzne, infrastrukturalne i konkurencyjne mają oczywisty wpływ na kształt fińskiego rynku przewozów lotniczych, ale w przypadku Finnaira nie są one decydujące. Sukces linii z Helsinek jest związany z przyjętą strategią rozwoju połączeń dalekiego zasięgu i wykonywaniu ich najkrótszą trasą przez biegun północny. Strategia Finnaira jest tylko w niewielkim stopniu zależna od zmian politycznych w Finlandii.

Finowie wiedzą, że jest to jedna z nielicznych rodzimych firm, o którą trzeba dbać zwłaszcza po katastrofie Nokii, ikony fińskiej przedsiębiorczości. Zmiana rządu w Helsinkach nie oznacza zmiany prezesa zarządu Finnaira.

Finnair swoją pozycję na rynku Europa – Azja zbudował poprzez zwiększenie częstotliwości na istniejących trasach z Helsinek do azjatyckich megamiast. – Będziemy koncentrować naszą sieć na azjatyckich megamiastach. Zamiast dodawać nowe kierunki, będziemy bardziej skupiać się na zwiększaniu częstotliwości. Są to wysokodochodowe i atrakcyjne rynki. Jeśli przyjrzeć się naszemu udziałowi rynkowemu, ten stale rośnie i obecnie jest wyższy niż kiedykolwiek wcześniej na trasach dla nas istotnych. Oczywiście, jest jeszcze sporo miejsca na rozwój – mówił Topi Manner, dyrektor generalny Finnair.

Umowa Finlandia – Rosja o Syberii

W 2017 roku fiński flagowiec otrzymał pozwolenie na zwiększenie lotów z Helsinek do azjatyckich miejsc docelowych nad Syberią zgodnie z nową umową zawartą między Federacją Rosyjską a Finlandią. Nowa umowa zwiększyła liczbę regularnych lotów nad Syberią z 65 do 80 tygodniowo. Dla linii lotniczych przemierzanie Rosji jest najszybszą i najkrótszą drogą na Daleki Wschód. Alternatywą byłoby ominięcie Rosji przez Zatokę Persją, co wydłuża czas lotu o kilka godzin i utrudniłoby, w szczególności Finnair, kontynuowanie lotów do Azji.

Wchodząc na stronę internetową można znaleźć hasło „Wybierz najkrótszą drogę do Azji”, która idealnie podkreśla znaczenie Finlandii jako hubu przesiadkowego w rejsach azjatyckich. Finnair zakomunikował, że brak dostępu do rosyjskiej przestrzeni powietrznej sprawi, że większość tras przewoźnika do Azji zostanie zamknięta. Ruch azjatycki stanowił w zeszłym roku prawie 40 proc. przychodów Finnaira. W rekordowym przedpandemicznym 2019 roku było to 43 proc.

– Dla wielu naszych połączeń do Azji Północno-Wschodniej zmiana tras lotów będzie oznaczała znacznie dłuższy czas lotów, a w efekcie te połączenia nie będą ekonomicznie opłacalne. Retorsje ze strony Rosji oznaczają, że nasza siatka połączeń do Azji w praktyce przestanie istnieć – mówił w rozmowie z Bloombergiem, Paivyt Tallqvist, rzecznik linii Finnair. 

104 loty do 21 destynacji

Przed pandemią COVID-19 Finnair wykonywał ponad 104 loty tygodniowo do 21 miejsc w Azji. W przypadku zmniejszenia restrykcji w podróży z powodu COVID-19 linie Finnair planowały wznowienie lotów do wszystkich pięciu miejsc docelowych w Japonii, które obsługiwały przed pandemią – Tokio, Osaka, Nagoya, Fukuoka i Sapporo. Przewoźnik planował uruchomienie nowe połączenie na drugie tokijskie lotnisko – Haneda. W sumie Finnair w lecie 2022 r. chciał obsługiwać do 40 lotów tygodniowo między Helsinkami a Japonią. Do stolicy Japonii miało odbyć się 14 rotacji tygodniowo.

Według siatki połączeń loty do Szanghaju, Hongkongu, Seulu, Singapuru i Bangkoku miały być dostępne codzienne rejsy. Od czerwca linie Finnair miały zaoferować codzienne loty do Nowego Delhi w Indiach. Nowa trasa Busan w Korei Południowej miała zostać zainagurowana w marcu. Z powodu restrykcji w Chinach nie planowano wznowienia lotów na dwa pekińskie lotniska oraz Kantonu i Xi'an.

Odwołane loty do Azji

Przewoźnik dołączył do wielu innych europejskich linii lotniczych i zawiesił loty w rosyjskiej przestrzeni powietrznej. Dzięki temu działaniu Finnair przygotowuje się na możliwe nadchodzące zmiany regulacyjne.
Linie odwołały loty pasażerskie i cargo do Seulu, Osaki, Tokio, Szanghaju i Kantonu (Guangzhou) w Azji oraz do Moskwy i Sankt Petersburga w Rosji w okresie od 28 lutego do 6 marca. Wcześniej do końca marca zostały odwołane loty do Hongkongu.

Linie nadal będą wykonywać loty pasażerskie lub cargo do Bangkoku, na Phuket, Singapuru i Nowego Delhi, ale zmienią trasy przelotów, aby ominąć rosyjską przestrzeń powietrzną. Podjęte działanie wydłuży czas lotu o około godzinę. Oprócz Helsinek Finnair latają do Bangkoku i na Phuket ze Sztokholmu-Arlandy.

– Finnair dołącza do wielu innych europejskich linii lotniczych i na tydzień zawiesza loty w rosyjskiej przestrzeni powietrznej. Dzięki temu działaniu Finnair przygotowuje się na możliwe nadchodzące zmiany regulacyjne. Decyzja o wykorzystaniu rosyjskiej przestrzeni powietrznej po 6 marca zostanie podjęta później, gdy wyjaśnią się ewentualne zmiany regulacyjne. Bezpieczeństwo lotów jest zawsze naszym priorytetem. Droga na skróty między Azją a Europą jest dla Finnaira ważna z wielu powodów. Nie widzimy jednak powodu do spekulacji na ten temat. Postępujemy zgodnie z sytuacją i instrukcjami władz – powiedział Rynkowi Lotniczemu, Arunas Skuja, dyrektor naczelny Finnair na Europę Wschodnią i kraje bałtyckie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

An-225 Mrija: Budowa się nie zaczęła, trwają prace projektowe

Biznes i przemysł

An-225 Mrija: Budowa się nie zaczęła, trwają prace projektowe

Łukasz Malinowski 08 listopada 2022

Nagle ożył ruch kolejowy z Korei Północnej do Rosji

Prawo i polityka

Air Moldova pod nadzorem. Problemy z Rosją w tle

Prawo i polityka

Air Moldova pod nadzorem. Problemy z Rosją w tle

Mateusz Kieruzal 05 listopada 2022

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Trudne negocjacje w Finnair. Blisko 200 osób straci pracę

Biznes i przemysł

Trudne negocjacje w Finnair. Blisko 200 osób straci pracę

Rafał Dybiński 02 października 2022

Nowa strategia Finnair: Mniej samolotów i tras

Biznes i przemysł

Nowa strategia Finnair: Mniej samolotów i tras

Mateusz Kieruzal 11 września 2022

Finnair: Ponad 880 tys. pasażerów w sierpniu. Słabiej niż w lipcu

Pasażer i linie lotnicze

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

An-225 Mrija: Budowa się nie zaczęła, trwają prace projektowe

Biznes i przemysł

An-225 Mrija: Budowa się nie zaczęła, trwają prace projektowe

Łukasz Malinowski 08 listopada 2022

Nagle ożył ruch kolejowy z Korei Północnej do Rosji

Prawo i polityka

Air Moldova pod nadzorem. Problemy z Rosją w tle

Prawo i polityka

Air Moldova pod nadzorem. Problemy z Rosją w tle

Mateusz Kieruzal 05 listopada 2022

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Trudne negocjacje w Finnair. Blisko 200 osób straci pracę

Biznes i przemysł

Trudne negocjacje w Finnair. Blisko 200 osób straci pracę

Rafał Dybiński 02 października 2022

Nowa strategia Finnair: Mniej samolotów i tras

Biznes i przemysł

Nowa strategia Finnair: Mniej samolotów i tras

Mateusz Kieruzal 11 września 2022

Finnair: Ponad 880 tys. pasażerów w sierpniu. Słabiej niż w lipcu

Pasażer i linie lotnicze

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5