Jedna z najbardziej rozpoznawalnych brazylijskich marek przejdzie do historii – firma Boeing zapowiedziała, że po przejęciu oddziału samolotów komercyjnych Embraera, zakłady zmienią nazwę na Boeing Brasil – Commercial. Niepewny natomiast jest los nazw samolotów komercyjnych producenta, informuje Reuters.
Zmiana nazwy oddziału produkującego samoloty komercyjne jest następstwem decyzji o partnerstwie strategicznym pomiędzy Boeingiem i Embraerem na zasadach wcześniej ustalonych warunków porozumienia, które przewidują sprzedaż Boeingowi 80 proc. udziałów w oddziale samolotów komercyjnych Embraera za kwotę 4,2 mld dolarów. Tym samym Boeing uzyska kontrolę nad nowo tworzonym przedsiębiorstwem. Docelowo nowa struktura organizacyjna będzie miała siedzibę w Brazylii, natomiast kontrola operacyjna oraz administracyjna będzie należała do Boeinga – władze nowej spółki będą bezpośrednio podlegały szefowi amerykańskiego producenta. Nowa firma będzie w pełni zintegrowana z systemem produkcji oraz łańcuchem dostaw Boeinga.
Marka o statusie dumy narodowej Los marki Embraer był jednym z niewiadomych porozumienia. Choć w świetle wcześniejszych deklaracji o pełnym zintegrowaniu systemu produkcji spółki wyrosłej na Embraer Commercial Jet z systemem produkcji i łańcuchem dostaw Boeinga, przemianowanie marki Embraer na Boeing wydaje się naturalną konsekwencją, to i tak dla wielu osób w Brazylii rezygnacja z dawnej nazwy spółki stanowi odejście od jednego z narodowych symboli kraju. Embraer jest skrótem od Empresa Brasileira de Aeronáutica, czyli Brazylijskiego Przedsiębiorstwa Aeronautycznego, firmy założonej w 1969 r., funkcjonującej początkowo jako przedsiębiorstwo państwowe, a od 1994 r. jako spółka prywatna, w której skarb państwa zachował jednak prawo “złotej akcji”. Dla większości Brazylijczyków Embraer był potwierdzeniem zdolności projektowych, inżynieryjnych, a także biznesowych narodu. Sam oddział komercyjny, produkujący samoloty o liczbie miejsc poniżej 150, był także najbardziej rentowną częścią koncernu, choć teraz, w związku z prowadzonym przejęciem, firmę czekają
dwa lata bez zysku lub z minimalnym zyskiem.
Embraery czy nowe boeingi? Niewykluczone, że dla miłośników brazylijskiej marki, przemianowanie Embraer Commercial Jet na Boeing Brasil – Commercial nie jest ostatnią gorzką pigułką do przełknięcia. Boeing nie podjął jeszcze decyzji co do przyszłości nazewnictwa produkowanych przez brazylijski koncern samolotów komercyjnych, obecnie nazywanych embraerami. Niewykluczone, że obecne E-Jety staną się nowym modelem samolotów Boeinga, tak jak w przeszłości bombardiery CS-100 oraz CS-300 zostały po przejęciu programu przez Airbusa przemianowane na airbusy A220-100 oraz A220-300.
Przeprowadzany przez Boeinga rebranding dotyczy jedynie oddziału Embraera produkującego samoloty komercyjne. Działy Embraera produkujące samoloty korporacyjne, a także dział Defense w dalszym ciągu będą znajdowały się w Brazylijskich rękach i zachowają dotychczasowe nazwy, stąd też w najbliższym czasie marka Embraer nie zniknie z rynku.
Na drodze do światowego duopolu producentów Porozumienie pomiędzy Boeingiem i Embraerem jest częścią zmian na globalnym rynku samolotów średniej wielkości prowadzących do ustanowienia w tym segmencie duopolu producenckiego Airbus – Boeing. Jeszcze do niedawna, poważni, niezależni gracze na rynku producenckim samolotów komercyjnych funkcjonowali w takich krajach jak Kanada czy Brazylia. Obecnie jedynym krajem, który może zagrozić dominującemu duopolowi producentów, są Chiny, podczas gdy Rosja i Japonia starają się zagospodarować niewielkie nisze na rynku, uważają analitycy, na których opinie powołuje się Reuters.
Zmiana krajobrazu rynkowego została zapoczątkowana w 2017 r., kiedy to Airbus zapowiedział przejęcie 50,01 proc. udziałów w Bombardier C Series Aircraft Limited Partnership (CSALP), firmie wdrażającej oraz produkującej bombardiery CS100, oraz CS300, po formalnym przejęciu programu przemianowane na airbusy A220-100 oraz A220-300. Teraz, wykonując analogiczny ruch i dodając do swojego portfolio samoloty Embraera, Boeing może rozszerzyć swoją ofertę o nowy segment rynku. Z kolei dla Embraera partnerstwo z Boeingiem oznacza szansę na lepszy marketing swoich produktów oraz wzmocnienie sytuacji rynkowej w momencie zagrożenia za strony Airbusa, oraz innych producentów samolotów.