Brazylijski producent lotniczy Embraer opublikował prognozy zamówień i dostaw na 2019 r., z których wynika, iż w ciągu nadchodzących dwóch lat wypracuje minimalny lub zerowy zysk.
Producent prognozuje, że w tym roku dostarczy od 85 do 95 komercyjnych samolotów, czyli podobną liczbę, co w 2018 r. Jednocześnie, w porównaniu z ubiegłym rokiem, Embraer obniża prognozę dostaw samolotów korporacyjnych, która obecnie zakłada, iż do nowych właścicieli trafi pomiędzy 90 a 110 nowych maszyn.
W 2019 r. łączne przychody producenta mają wynieść od 5,3 do 5,6 mld dolarów, co przełoży się na marże EBIT na poziomie 0 proc. Po spłaceniu specjalnych dywidend, Embraer planuje zakończyć przyszły rok z 1 mld dolarów gotówki na koncie. Z kolei na 2020 r. producent planuje przychody netto pomiędzy 2,5 i 2,8 mld dolarów, marże EBIT w wysokości pomiędzy 2 proc. a 5 proc. oraz bilans przepływów gotówki na poziomie ~0 (breakeven).
Rozczarowujący 2018 r.
Na ostrożnych szacunkach zawartych w najnowszej prognozie zaważyły doświadczenia mijającego roku, w którym Embraer nie był w stanie osiągnąć założonych celów. W 2018 r. wydatki producenta były dwukrotnie wyższe niż planowane, powodując negatywny przepływ gotówki w wysokości 200 mln dolarów.
Co więcej, liczba dostarczonych samolotów korporacyjnych była mniejsza niż zakładana – Embraer prognozował iż przeprowadzi dostawy od 105 do 125 maszyn, ostatecznie dostarczając 91 samolotów korporacyjnych. Różnice pomiędzy planami a ich ostateczną realizacją spowodowały, że na kontach brazylijskiego producenta pojawiło się 250 mln dolarów mniej, niż zakładano.
Dobre prognozy długoterminowe
Choć prognozy informujące o tym, że w ciągu najbliższych dwóch lat Embraer nie osiągnie zysków nie są szczególnie wymarzone dla inwestorów, to długofalowe prognozy dochodowości producenta są optymistyczne. Duży wpływ na nie ma zgoda rządu Brazylii na planowane partnerstwo strategiczne pomiędzy Boeingiem i Embraerem.
Plany przewidują sprzedaż Boeingowi 80 proc. udziałów w oddziale samolotów komercyjnych Embraera za kwotę 4,2 mld dolarów, przez co Boeing uzyska kontrolę nad nowo tworzonym przedsiębiorstwem. Docelowo nowa struktura organizacyjna będzie miała siedzibę w Brazylii, natomiast kontrola operacyjna oraz administracyjna będzie należała do Boeinga – władze nowej spółki będą bezpośrednio podlegały szefowi amerykańskiego producenta.
Nowa firma będzie w pełni zintegrowana z systemem produkcji oraz łańcuchem dostaw Boeinga, co znacznie zwiększa szansę Embraera na pozyskanie nowych klientów oraz zdobycie nowych rynków.
Opublikowane przez Embraera prognozy na 2019 r. uwzględniają potencjalne koszty i wydatki związane z tworzeniem Commercial Aviation JV, czyli strategicznego partnerstwa producenta z Boeingiem. Zgodnie z planami, proces zawiązywania tego partnerstwa zostanie sfinalizowany przed końcem tego roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.