Partner serwisu
Biznes i przemysł

Embraer: W Q1 wzrost przychodów o 23 proc. i więcej dostaw

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Embraer: W Q1 wzrost przychodów o 23 proc. i więcej dostaw
fot. Piotr Bożyk
Grupa Embraera opublikowała wczoraj (6 maja) skonsolidowane wyniki finansowe za pierwszy kwartał zakończony 31 marca 2025 r. Brazylijski koncern zanotował w tym czasie wzrost przychodów o 23 proc. przy jednoczesnym nieznacznym wzroście zysku operacyjnego i dostaw o 20 proc. pomimo wyzwań całej branży lotniczej w kwestii tzw. łańcucha dostaw.

W pierwszym kwartale 2025 r. Embraer odnotował portfel zamówień w wysokości 26,4 mld dolarów amerykańskich. Wynik ten przekroczył historyczny rekord ustanowiony w ostatnim kwartale ub.r. W tym samym czasie brazylijski producent dostarczył 30 samolotów. Wynik ten był o 20 proc. wyższy niż w I kwartale ubiegłego roku (1Q24), kiedy to dostarczono 25 samolotów.

Przychody w tym okresie wyniosły 1,103 mld dolarów, co oznacza wzrost o 23 proc. w porównaniu z I kwartałem 2024 r.. Na szczególną uwagę zasługują przychody z Embraer Defense, które wzrosły o 72 proc. Lotnictwo biznesowe oraz usługi i wsparcie również osiągnęły dobre wyniki, odnotowując odpowiednio 35 proc. i 16 proc. wzrost rok do roku. Przychody Embraer Commercial Aviation pozostały na niezmienionym poziomie w porównaniu do pierwszego kwartału 2024 r.

Skorygowany EBIT osiągnął 62 mln dolarów przy marży +5,6 proc., z wyłączeniem 10,9 mln USD z pozycji nadzwyczajnych (tj. kosztów Eve). Raportowany EBIT wyniósł we wspomnianym kwartale 51,2 mln dolarów (marża +4,6 proc.) w porównaniu do 3,9 mln dolarów rok wcześniej (marża -0,4 proc.) ze względu na wyższe wolumeny Executive Aviation, asortyment produktów i niższe koszty. Natomiast skorygowane wolne przepływy pieniężne, bez spółki Eve, w Q1 2025 wyniosły -385,8 mln dolarów.

Przychody z podziałem na spółki

Przychody lotnictwa biznesowego (Executive Aviation) wyniosły łącznie 323 mln dolarów i były o 35 proc. wyższe rok do roku ze względu na wyższe wolumeny i asortyment produktów. Marża brutto była nieco wyższa i wyniosła +21,8 proc. w porównaniu do +21,4 proc. rok wcześniej. Skorygowana marża EBIT wzrosła w tym okresie z +5 do +11,3 proc. dzięki inicjatywom ograniczania kosztów.

Przychody w obszarze obrony i bezpieczeństwa (Defense & Security) wyniosły 139 mln dolarów i były o 72 proc. wyższe w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku ze względu na większą rozpoznawalność KC-390, zróżnicowanie klientów i etap produkcji (zgodnie z metodą obliczania procentu ukończenia). Marża brutto była nieco wyższa i wyniosła +12,7 proc. w porównaniu do +12,3 proc. rok do roku. Skorygowana marża EBIT poprawiła się do -1,6% z -13,9 proc. rok do roku w tym okresie ze względu na wyższe wolumeny i niższe koszty oraz ujemne pozycje nadzwyczajne rok temu.

Przychody w segmencie lotnictwa komercyjnego wyniosły 202 mln dolarów, bez zmian rok do roku. Marża brutto wzrosła z +3,2 do +4,9 proc. dzięki zróżnicowaniu produktów i klientów. Skorygowana marża EBIT wzrosła z -14,9 do -4,8 proc. w tym okresie i odzwierciedlała odchylenie marży brutto oraz pozytywne pozycje jednorazowe (np. kredyt dostawcy).

Przychody z usług i wsparcia wyniosły 425 mln dolarów i były o 16 proc. wyższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku ze względu na rozwój OGMA GTF. Raportowana marża brutto spadła z +27,1 do +20,5 proc. ze względu na asortyment produktów (tj. części kupowane i produkowane) oraz rozpoczęcie wdrażania MRO w Ameryce Północnej (około 6 miesięcy). Skorygowana marża EBIT spadła jednak tylko z +12,3 do +9,9 proc. w tym okresie, do czego przyczyniły się pozytywne pozycje jednorazowe (tj. odwrócenie przeterminowanych należności).

Pozostałe segmenty obejmują lotnictwo rolnicze (tj. crop duster), dział cybernetyczny Tempest, nowo włączony dział podwozi (ELEB) i inne firmy. Przychody segmentu wzrosły o 66 proc. z 9 mln do 15 mln dolarów rok do roku dzięki niedawno przeklasyfikowanemu działowi ELEB.

Prognoza na 2025 r. (bez spółki EVE)

Prognozy firmy przewidują, że tym roku w lotnictwie komercyjnym dostarczonych będzie od 77 do 85 samolotów z planowanym 10 proc. wzrostem rok do roku. Natomiast w lotnictwem biznesowym prognozy producenta mówią o dostawach od 145 do 155 z zaplanowanym 15 proc. wzrostem rok do roku. Z finansowego punktu widzenia firma prognozuje przychody w przedziale od 7 do 7,5 mld dolarów (+13 proc. rok do roku), skorygowaną marżę EBIT w przedziale od +7,5 - +8,3 proc. oraz skorygowane wolne przepływy pieniężne w wysokości 200 mln dolarów lub wyższe. Spółka podkreśla, że na wyniki za I kwartał br. nie miały wpływu amerykańskie cła.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Embraer: W Q1 więcej dostaw i największy portfel zamówień całej grupy

Biznes i przemysł

Embraer: W Q1 więcej dostaw i największy portfel zamówień całej grupy

Piotr Bożyk 25 kwietnia 2025

Embraer podsumował dostawy w I kwartale 2025 r.

Biznes i przemysł

Embraer podsumował dostawy w I kwartale 2025 r.

Piotr Bożyk 05 kwietnia 2025

Szwecja potwierdziła zakup embraerów C-390

Biznes i przemysł

Szwecja potwierdziła zakup embraerów C-390

Piotr Bożyk 02 kwietnia 2025

Embraer: Polska kluczowym rynkiem. Nie chcemy tylko sprzedawać

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Embraer: W Q1 więcej dostaw i największy portfel zamówień całej grupy

Biznes i przemysł

Embraer: W Q1 więcej dostaw i największy portfel zamówień całej grupy

Piotr Bożyk 25 kwietnia 2025

Embraer podsumował dostawy w I kwartale 2025 r.

Biznes i przemysł

Embraer podsumował dostawy w I kwartale 2025 r.

Piotr Bożyk 05 kwietnia 2025

Szwecja potwierdziła zakup embraerów C-390

Biznes i przemysł

Szwecja potwierdziła zakup embraerów C-390

Piotr Bożyk 02 kwietnia 2025

Embraer: Polska kluczowym rynkiem. Nie chcemy tylko sprzedawać

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5