Partner serwisu
Prawo i polityka

Ekspert: Konkurencyjność Polskiego Funduszu Leasingu Lotniczego będzie niska

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-01-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Ekspert: Konkurencyjność Polskiego Funduszu Leasingu Lotniczego będzie niska
Fot. PLL LOT
Na początku stycznia polski rząd powołał Polską Grupę Lotniczą. W obrębie grupy zostanie utworzona nowa firma zajmująca się leasingiem samolotów. Kapitał spółki wynosi 1,2 mld zł, a prezesem PGL-u został mianowany szef PLL LOT, Rafał Milczarski. O opinię dotyczącą pomysłu poprosiliśmy Dominika Bonieckiego, eksperta rynku lotniczego.

Boniecki przypomina, że w ostatnich latach na rynku leasingodawców lotniczych konkurencję zaostrzyły przedsiębiorstwa z Azji, dysponujące ogromnym kapitałem na zakup samolotów. Ekspert wskazuje, że rośnie także segment kredytów na zakup aktywów lotniczych, oferowanych zarówno przez banki komercyjne, jak i przez konsorcja kredytowe, w skład których wchodzą banki inwestycyjne. Dlatego, zdaniem Bonieckiego, na rynku tym występuje nadpodaż kapitału dostępnego dla linii lotniczych na finansowanie pozyskania floty samolotów. Wskutek tego, obniżeniu ulega wysokość rat leasingowych oraz wartość posiadanych samolotów. A powyższe zdarzenia mają miejsce w fazie gospodarczego rozkwitu. Dlatego, jak wskazuje ekspert, nieuchronne przejście gospodarki światowej z fazy rozkwitu w fazę kryzysu spowoduje przejęcie mniejszych leasingodawców przez graczy globalnych albo ich upadek.

– Istotnym czynnikiem konkurencyjności leasingodawców lotniczych operujących na rynku globalnym są korzyści skali. Przedsiębiorstwa te zamawiają relatywnie duże ilości samolotów, dzięki czemu cena jednostkowa statku jest wymiernie niższa od ceny katalogowej – wskazuje Boniecki i przytacza konkretne dane – wartość samolotów posiadanych przez trzech największych leasingodawców lotniczych – AerCap, GECAS oraz BBAM – wynosi ponad 70 mld dolarów. Z kolei wartość samolotów posiadanych przez 10 największych leasingodawców przekracza wartość 150 mld dol. Polski Fundusz Leasingu Lotniczego z portfelem aktywów o wartości 1 mld zł nie tylko nie znajdzie się w gronie choćby 50 największych leasingodawców na świecie, ale nie osiągnie też korzyści skali. Jego konkurencyjność względem graczy globalnych będzie, zdaniem eksperta, niska.

– Plany założenia Polskiego Funduszu Leasingu Lotniczego uważam za zbyt śmiałe w kontekście hiperkonkurencji panującej na globalnym rynku leasingodawców samolotów oraz nadpodaży kapitału dostępnego dla linii lotniczych na pozyskanie aktywów lotniczych. Czynnikami im minus są także ryzyko wahań kursowych między złotówką a dolarem i euro oraz brak możliwości osiągnięcia korzyści skali. Jeśli głównym klientem Polskiego Fundusz Leasingu Lotniczego będą Polskie Linie Lotnicze LOT, wystąpi ryzyko przeprowadzenia przez Komisję Europejską testu prywatnego inwestora. Celem tej interwencji będzie zbadanie zgodności współpracy obydwu podmiotów z zapisami prawa ochrony rynku i konkurencji w Unii Europejskiej – podsumowuje Boniecki.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

LOT: Ponad 3,8 mln pasażerów od początku roku

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Ponad 3,8 mln pasażerów od początku roku

Łukasz Malinowski 14 czerwca 2024

LOT: Innsbruck hitem? Duża konkurencja Lufthansy

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Innsbruck hitem? Duża konkurencja Lufthansy

Mateusz Kieruzal 13 czerwca 2024

PLL LOT podpisały IATA Safety Leadership Charter

Pasażer i linie lotnicze

Katowice: Dwucyfrowe wzrosty i najlepszy maj w historii

Infrastruktura i lotniska

Katowice: Dwucyfrowe wzrosty i najlepszy maj w historii

GTL/Katowice Airport 11 czerwca 2024

Zielona Góra: Pięć wakacyjnych kierunków w ofercie i rekordowy wynik

Pasażer i linie lotnicze

Polska Grupa Lotnicza z nową radą nadzorczą

Prawo i polityka

Polska Grupa Lotnicza z nową radą nadzorczą

Łukasz Malinowski 26 kwietnia 2024

Zobacz również:

LOT: Ponad 3,8 mln pasażerów od początku roku

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Ponad 3,8 mln pasażerów od początku roku

Łukasz Malinowski 14 czerwca 2024

LOT: Innsbruck hitem? Duża konkurencja Lufthansy

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Innsbruck hitem? Duża konkurencja Lufthansy

Mateusz Kieruzal 13 czerwca 2024

PLL LOT podpisały IATA Safety Leadership Charter

Pasażer i linie lotnicze

Katowice: Dwucyfrowe wzrosty i najlepszy maj w historii

Infrastruktura i lotniska

Katowice: Dwucyfrowe wzrosty i najlepszy maj w historii

GTL/Katowice Airport 11 czerwca 2024

Zielona Góra: Pięć wakacyjnych kierunków w ofercie i rekordowy wynik

Pasażer i linie lotnicze

Polska Grupa Lotnicza z nową radą nadzorczą

Prawo i polityka

Polska Grupa Lotnicza z nową radą nadzorczą

Łukasz Malinowski 26 kwietnia 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5