Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Duże spadki rezerwacji i operacji lotniczych w Europie, w tym w Polsce. Najgorzej w Rosji

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-03-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy/Agencja Reutera/PAŻP

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Duże spadki rezerwacji i operacji lotniczych w Europie, w tym w Polsce. Najgorzej w Rosji
fot. Lufthansa
Rosyjska inwazja na Ukrainę zablokowała długo oczekiwane po pandemii ożywienie działalności linii lotniczych i doprowadziła do spadku rezerwacji lotów w Europie o 23 proc.

Poziom rezerwacji biletów na trasach transatlantyckich w pierwszym tygodniu wojny był niższy o 13 proc. Takie dane przedstawiła Agencja Reutera, opierając się na analizach serwisu ForwardKeys, który porównał rezerwacje przewoźników w dniach od 24 lutego do 2 marca do tygodnia poprzedzającego "wojskową operację specjalną", rozpoczętą na rozkaz Władymira Putina.

Nieuchronny wzrost cen biletów

Perspektywy gospodarcze pogarszają rosnąca inflacja oraz ceny ropy. Przewoźnicy tacy jak niemiecka Lufthansa, australijski Qantas czy japoński All Nippon Airways (ANA) już ostrzegają przed wzrostem cen biletów. Taki ruch może zrekompensować zwiększone koszty operacji. Najbardziej dotknięte spadkami rezerwacji lotów są państwa położone na wschodzie Starego Kontynentu, takie jak Bułgaria, Estonia, Gruzja, Litwa, Łotwa, Polska, Słowacja i Węgry.

– Szacujemy, że spadek wszystkich operacji w polskiej przestrzeni powietrznej z uwagi na restrykcje wprowadzone po wybuchu konfliktu zbrojnego na Ukrainie wyniósł około 11 proc. Przy założeniu, że od wybuchu wojny, liczba operacji byłaby na tym samym poziomie, co liczba operacji w dniach poprzedzających wybuch wojny – ujawniła Agata Król, rzeczniczka PAŻP.

– Dane te różnią się w zależności od dnia i wynoszą od 8 do 18 proc. Największe spadki dotyczą operacji tranzytowych. W polskiej przestrzeni powietrznej liczba takich operacji zmniejszyła się o ponad 30 proc. Wpływ wprowadzenia ograniczeń lotów po wybuchu konfliktu zbrojnego na Ukrainie na operacje dolotowo/odlotowe do/z polskich lotnisk jest znacznie mniejszy – podkreśliła Król.

Nawet 40 mln zł utraconych przychodów

Rzeczniczka PAŻP wskazała, że omawiane operacje tranzytowe wykonywane były na długich trasach oraz zwykle większymi statkami powietrznymi, a opłaty nawigacyjne (trasowe) zależne są od masy statku powietrznego i długości lotu w polskiej przestrzeni. W związku z tym należy się spodziewać, że negatywny wpływ na przychody PAŻP, przy długotrwałych restrykcjach, może być istotny.  – Wstępnie szacujemy, że jeśli wprowadzone ograniczenia utrzymają się przez okres trzech miesięcy, to utracone przychody Agencji z tytułu fakturowania usług nawigacyjnych mogą wynieść 30-40 mln zł – podsumowała rzeczniczka PAŻP.

Nieoczekiwanie również w Chorwacji oraz Słowenii zaobserwowano znacznie mniejsze zainteresowanie podróżami lotniczymi. Nie przebiją jednak negatywnego zjawiska w Rosji, gdzie poziom krajowych rezerwacji, które nawet w trakcie pandemii cieszyły się dużą popularnością, spadł aż o 49 proc.

Inwazja Rosji na Ukrainę ma tylko mniejszy niż się powszechnie obawiano wpływ na podróże transatlantyckie. Rezerwacje na rejsy do miejsc docelowych w Europie Zachodniej utrzymują się na wysokim poziomie. – Amerykanie potrafią jednak odróżnić wojnę na Ukrainę od wojny w Europie i jak dotąd wydaje się, że resztę kontynentu uważają za stosunkowo bezpieczną – podsumował Olivier Ponti, analityk serwisu ForwardKeys.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

WNP.PL odpowiada na oświadczenie PAŻP

Prawo i polityka

WNP.PL odpowiada na oświadczenie PAŻP

inf. pras./wnp.pl 22 sierpnia 2023

Oświadczenie PAŻP po publikacji o aplikacji DroneRadar

Infrastruktura i lotniska

Warsztaty BFC – to jedyne takie zajęcia w Polsce

Biznes i przemysł

Warsztaty BFC – to jedyne takie zajęcia w Polsce

Redakcja/inf. pras. 20 sierpnia 2023

Zobacz również:

Wakacyjny wzrost ruch lotniczego nad Europą

Infrastruktura i lotniska

Wakacyjny wzrost ruch lotniczego nad Europą

Mateusz Kieruzal 14 września 2023

Rosja: Awaryjne lądowanie w polu A320 linii Ural Airlines

Pasażer i linie lotnicze

Czerwcowa “rzeź” przewozów cargo

Biznes i przemysł

Czerwcowa “rzeź” przewozów cargo

Tomasz Śniedziewski 07 sierpnia 2019

Pozostałe z wątku:

WNP.PL odpowiada na oświadczenie PAŻP

Prawo i polityka

WNP.PL odpowiada na oświadczenie PAŻP

inf. pras./wnp.pl 22 sierpnia 2023

Oświadczenie PAŻP po publikacji o aplikacji DroneRadar

Infrastruktura i lotniska

Warsztaty BFC – to jedyne takie zajęcia w Polsce

Biznes i przemysł

Warsztaty BFC – to jedyne takie zajęcia w Polsce

Redakcja/inf. pras. 20 sierpnia 2023

Zobacz również:

Wakacyjny wzrost ruch lotniczego nad Europą

Infrastruktura i lotniska

Wakacyjny wzrost ruch lotniczego nad Europą

Mateusz Kieruzal 14 września 2023

Rosja: Awaryjne lądowanie w polu A320 linii Ural Airlines

Pasażer i linie lotnicze

Czerwcowa “rzeź” przewozów cargo

Biznes i przemysł

Czerwcowa “rzeź” przewozów cargo

Tomasz Śniedziewski 07 sierpnia 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5