W czerwcu przewoźnicy cargo odnotowali 8,9 proc. spadek przewozów i 15 proc. spadek przychodów, licząc rok do roku. Najnowsze dostępne dane, za czerwiec 2019 r., pozwalają mówić o “rzezi” lotniczych przewozów cargo, mówi firma WorldACD, zajmująca się analizą tego segmentu rynku. W czerwcu tego roku wolumeny frachtu lotniczego spadły o 8,9 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem przed rokiem.
Średni współczynnik wypełnienia obniżył się o 3,3 proc., a yieldy (procentowy stosunek sumy zyskanych pieniędzy do sumy zainwestowanych pieniędzy) spadły o 6,3 proc. W rezultacie, jak szacuje WorldACD, czerwcowe przychody przewoźników lotniczych spadły o 15 proc., licząc rok do roku. – Jedynie produkty high-tech (+3,7 proc.), farmaceutyki (+5,3 proc.), kwiaty (+4,6 proc.) oraz ryb i owoce morza (+4,5 proc.) uniknęły pogromów, jednak dwa pierwsze kategorie produktów zapłaciły cenę wzrostu wolumenów w postaci spadku yieldów wyprzedzającego wzrost wolumenów – czytamy w raporcie.
Słaby cały rok
Export z Afryki wzrósł o 1,2 proc., podczas gdy wolumeny wysyłane z Europy spadły o 12,5 proc. – Im dalej wchodzimy w rok 2019, tym słabsze są wyniki: drugi kwartał przełożył się w największym stopniu na odwrócenie się powodzenia branży cargo w tym roku w porównaniu z 2019 r. – piszą eksperci WorldACD podsumowując pierwszą połowę 2019 r.
Część wyników w tym roku, można zrzucić na karb “efektu wysokiej bazy”, czyli trudnych do powtórzenia, doskonałych wyników z ubiegłego roku, jednak nawet bardziej “realistyczne” porównanie wyników z tego roku z wynikami z 2017 r. pokazuje 0,6 proc. spadek w pierwszej połowie roku.
W pierwszej połowie 2019 r. łączna waga frachtu lotniczego spadła o 4,8 proc. r/r. Tonaż frachtu w regionie Azji-Pacyfiku spadł o 5,6 proc., w Ameryce Północnej o 5,5 proc., natomiast w Europie o 5,3 proc. Niektóre subregiony odnotowały jednak wzrosty, w tym Azja Centralna (o 20,1 proc.), Europa Północna (o 10 proc.), Północna Afryka (o 3 proc.) oraz Wschodnia Afryka (o 2,6 proc.).
Na wojennej ścieżce
Omawiając wpływ wojny handlowej pomiędzy Stanami Zjednoczonymi i Chinami w pierwszej połowie 2019 r. eksperci WorldACD zauważyli: – Ruch w interesie pomiędzy dwoma “supermarketami” nie jest gorszy niż biznes cargo w innych rejonach świata. Zarówno rozwój sytuacji dotyczącej wolumenów, jak i przychodów na szlakach z Chin do Stanów Zjednoczonych odpowiadał ogólnemu spadkowi eksportu towarów drogą powietrzną z Chin – piszą specjaliści.
W kierunku ze Stanów Zjednoczonych do Chin, dane dotyczące ogólnego poziomu sprzedaży prezentowały się podobnie, jednak wystąpiła pojedyncza, znacząca różnica: spadek wolumenów na trasach do Chin był dwa razy większy niż średni spadek na trasach ze Stanów Zjednoczonych, jednak został całkowicie zbilansowany silnym wzrostem yieldów. Na trasach lotniczych w obu kierunkach, większość przewoźników lotniczych z siedzibą w Ameryce Północnej radziła sobie lepiej niż większość przewoźników z Północnej Azji i Chin.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.