Partner serwisu
Biznes i przemysł

Delta Air Lines omijają cła. Dostawy nowych A330neo przez Japonię

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
05-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Delta Air Lines omijają cła. Dostawy nowych A330neo przez Japonię
fot. Tim, CC0 1.0, FlickrAirbus A330-900neo
Cła zwiększyły koszt zakupu samolotów, a linie lotnicze szukają sposobów na niepłacenie wyższych kwot za odbiór nowych odrzutowców. Delta Air Lines odbierają kolejne airbusy A330-900neo, lecz samolot nie leci do Stanów Zjednoczonych Ameryki bezpośrednio z Tuluzy. Szerokokadłubowce lecą do Tokio, gdzie oczekują na wejście na siatkę połączeń.

Dyrektorzy generalni amerykańskich linii lotniczych optymistycznie patrzyli na prezydenturę Donalda Trumpa. Republikanin miał wnieść „powiew świeżości” w branżę lotniczą, gdyż skłonność do nadmiernej regulacji administracji Joe Bidena ograniczyła konkurencyjność rynkową przewoźników ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, wpędzając sektor w stagnację.

Administracja 47. prezydenta ma jednak inne (niecodzienne i wręcz innowacyjne) podejście do prowadzenia polityki, zarówno w ujęciu stosunków międzynarodowych, jak i światowego handlu. Polityka handlowa opiera się na paradygmacie wojny celnej. Donald Trump nałożył cła na dotychczasowych partnerów-państwa, z którymi USA miały deficyt w wymianie handlowej. Obowiązywanie wysokich ceł jest na razie wstrzymane – gest Ameryki w kierunku partnerów, aby zawrzeć nowe bilateralne porozumienia.

Płacenia ceł za odbiory nowych samolotów wykluczyły Delta Air Lines dość szybko. – Zrobimy wszystko, co w naszej mocy, aby zminimalizować [wpływ, od red.] ceł. Ale jedna rzecz jest jasna: nie będziemy płacić cła za żadne dostawy samolotów, które odbieramy od Airbusa – zapowiedział w kwietniu Ed Bastian, dyrektor generalny Delta Air Lines. Amerykanin wyznał również, że linie lotnicze z „wielkiej trójki” „odłożą w czasie wszystkie dostawy”, które zostały cłami objęte.

Szef Delty miał nadzieję, że zawirowania w handlu międzynarodowym zostaną szybko wyjaśnione w odpowiednich gabinetach. – Czasy są bardzo niepewne i jeśli na samolot zostanie nałożony 20-proc. dodatkowy koszt, to bardzo trudno jest sprawić, aby taka matematyka działała – wyznał Bastian. Wojna celna przedłuża się, a linie montażu końcowego opuszczają kolejne nowo wyprodukowane samoloty, w tym airbusy, które zamówiły m.in. Delta Air Lines.

Amerykański przewoźnik nie zrezygnował jednak z odbioru nowych odrzutowców o szerokim kadłubie przeznaczonych do obsługi ruchu pasażerskiego, lecz zmienił drogę ich odbioru, aby uniknąć płacenia ceł. Nowe A330-900neo lataja z Tuluzy do Tokio, a nie bezpośrednio do jednej z bazy operatora na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki. W taki sposób linie odebrały już dwie maszyny (N528DN i N434DX), które są zaparkowane w tokijskim porcie lotniczym Narita, oczekając na wejście do czynnej służby. Do końca roku Delta Air Lines powinny odebrać jeszcze pięć A330-900neo, które zastępują starzejące się boeingi 767.


Zastosowana przez Deltę strategia – która była już stosowana za pierwszej kadencji Donalda Trumpa – wymaga, aby samoloty latały wyłącznie na międzynarodowych trasach. Szerokokadłubowce zostały zarejestrowane w Federalnej Administracji Lotnictwa, a ich powiernikiem zostały Bank of Utah. Taka praktyka ma miejsce, gdy beneficjentem rzeczywistym samolotu zarejestrowanego w USA jest podmiot spoza Stanów Zjednoczonych. Nadal nie jest jasne, czy ten podmiot jest podmiotem kontrolowanym przez amerykańskie linie lotnicze z siedzibą w Atlancie czy podmiotem trzecim.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Delta Air Lines ceł płacić nie będą

Prawo i polityka

Delta Air Lines ceł płacić nie będą

Mateusz Kieruzal 18 kwietnia 2025

Delta odebrała 75. airbusa A220. Największy użytkownik A220 na świecie

Pasażer i linie lotnicze

Katastrofa CRJ-900 podczas lądowania na lotnisku w Toronto

Pasażer i linie lotnicze

Delta z rekordowymi wynikami. 3,4 mld dolarów zysk netto

Biznes i przemysł

Delta prezentuje nowe wnętrza kabin dla całej floty (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Delta Air Lines zamówiły 20 airbusów A350-1000

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Delta Air Lines ceł płacić nie będą

Prawo i polityka

Delta Air Lines ceł płacić nie będą

Mateusz Kieruzal 18 kwietnia 2025

Delta odebrała 75. airbusa A220. Największy użytkownik A220 na świecie

Pasażer i linie lotnicze

Katastrofa CRJ-900 podczas lądowania na lotnisku w Toronto

Pasażer i linie lotnicze

Delta z rekordowymi wynikami. 3,4 mld dolarów zysk netto

Biznes i przemysł

Delta prezentuje nowe wnętrza kabin dla całej floty (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Delta Air Lines zamówiły 20 airbusów A350-1000

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij