Partnerzy serwisu:
BIZNES I PRZEMYSŁ

Dassault Systèmes: Studium przypadku BRM Aero


Wstecz Dalej

Autor:

inf. pras. oprac. PB

Data publikacji:
2019-08-16 14:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl/Dassault Systèmes

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Dassault Systèmes: Studium przypadku BRM Aero
fot. Bristell BRM AERO
Dassault Systèmes: Studium przypadku BRM Aero
Dassault Systèmes: Studium przypadku BRM Aero
Dassault Systèmes: Studium przypadku BRM Aero
Dassault Systèmes: Studium przypadku BRM Aero
Dassault Systèmes: Studium przypadku BRM Aero
Dassault Systèmes: Studium przypadku BRM Aero
Dassault Systèmes: Studium przypadku BRM Aero
Firma BRM AERO jest producentem lekkich, sportowych samolotów i chciała wykorzystać zaawansowane funkcje związane z projektowaniem. Wybrała opartą na chmurze platformę 3DEXPERIENCE i rozwiązanie branżowe Engineered to Fly firmy Dassault Systèmes do projektowania i zarządzania danymi.
Dzięki nowym produktom firm BRM AERO poprawiła jakość produktów przy wykorzystaniu ulepszonych funkcji projektowania, skróciła czas reakcji na potrzeby klientów dzięki możliwości wprowadzania zmian w czasie rzeczywistym, a także zredukowała koszty związane z infrastrukturą IT i jej utrzymaniem, decydując się na wdrożenie platformy 3DEXPERIENCE opartej na chmurze.

Droga na szczyt

Milan Bristela, dyrektor generalny czeskiej firmy BRM AERO, ma jasno określoną wizję konstruowania najlepszych w swojej klasie lekkich i ultralekkich sportowych statków powietrznych. Samoloty produkowane przez jego firmę charakteryzuje łatwość prowadzenia i zgodność z krajowymi przepisami lotniczymi dotyczącymi wagi i wydajności. – Firmę BRM AERO założyłem z moim synem, Martinem, w 2009 r., a nasz pierwszy samolot zbudowaliśmy w wynajętym hangarze – wspomina Milan Bristela. – Po pięciu latach mieliśmy już własne zakłady produkcyjne. Łączy nas wspólna pasja związana z projektowaniem i konstruowaniem samolotów, a także lataniem. Motywuje nas chęć tworzenia rozwiązań odbiegających od tego, co oferują inni konstruktorzy samolotów. Nasze samoloty z rodziny Bristell oferują połączenie bezpieczeństwa, ergonomii i elegancji. Jednostki te od lat cieszą się uznaniem nie tylko początkujących, ale także doświadczonych pilotów. Są łatwe i ekonomiczne w utrzymaniu i naprawie, ponieważ każdy element podlega wymianie. Od początku istnienia firmy sprzedaliśmy ponad 300 samolotów w 26 krajach.

W warunkach współczesnej gospodarki bazującej na doświadczeniach nawet konstruktorzy samolotów muszą sprostać rosnącym oczekiwaniom klientów, którzy dokładnie sprawdzają oferty przed podjęciem decyzji zakupowej. – Nasi klienci oczekują wyjątkowych doświadczeń z lotu stylowym, zaawansowanym, bezpiecznym i łatwym do sterowania samolotem. Zależy im także na najwyższej jakości w rozsądnej cenie, dlatego każdemu szczegółowi poświęcamy tak wiele uwagi – mówi Bristela. – Nasza działalność biznesowa jest ukierunkowania na dostosowywanie projektów naszych samolotów do wymagań klientów. W ten sposób kupują oni samoloty przystosowane do konkretnych potrzeb. Staramy się wyprzedzać konkurencję o krok, oferując innowacyjne rozwiązania i nieustannie doskonaląc nie tylko nasze konstrukcje, ale także technologie produkcji.

Aby utrzymać przewagę konkurencyjną, firma BRM AERO wdrożyła platformę 3DEXPERIENCE® oraz rozwiązanie branżowe Engineered to Fly oparte na chmurze, które ułatwiają nie tylko projektowanie, ale także zarządzanie danymi.

– Aby budować samoloty najwyższej jakości, potrzebowaliśmy najlepszego na rynku rozwiązania 3D – mówi Bristela. – Rozwiązanie branżowe Engineered to Fly pozwala nam projektować zaawansowane podzespoły w niezwykle szczegółowy sposób, przy równoczesnym skróceniu czasu projektowania i produkcji. Konfiguracja w chmurze przebiegła szybko i sprawnie, dzięki czemu nie musieliśmy inwestować w dodatkowy sprzęt, umiejętności i zasoby IT, które są wymagane przy typowych instalacjach oprogramowania. Co więcej, z uwagi na fakt, że marże w branży ultralekkich samolotów są niskie, dodatkową korzyścią była możliwość uiszczania opłaty miesięcznej zamiast kupna pełnej licencji. Pozwoliło nam to przeznaczyć posiadane zasoby na doskonalenie samolotów i szkolenie inżynierów w zakresie wykorzystywanych metod i narzędzi pracy.



Wysoki zwrot z inwestycji

Dawniej znalezienie odpowiedniego oprogramowania do projektowania było prawdziwą sztuką. – Przez lata działalności naszej firmy sprawdziliśmy wiele programów do projektowania 3D, jednak żaden z nich nie spełnił naszych oczekiwań. Co gorsza, ich zwrot do sprzedawcy i odzyskanie pieniędzy nie było możliwe – wspomina Bristela. Kolejnym wyzwaniem dla BRM AERO jest pozyskiwanie wykwalifikowanych i doświadczonych inżynierów. – Zakup drogiego oprogramowania CAD i oddanie go w ręce niedoświadczonego zespołu jest ryzykowny z uwagi na niską stopę zwrotu z inwestycji – dodaje. W przypadku platformy 3DEXPERIENCE opartej na chmurze wygląda to zupełnie inaczej. Wdrożenie i konfiguracja systemu przebiegły bardzo sprawnie i bez konieczności inwestowania w dodatkowy sprzęt ani poświęcania cennego czasu na implementację. Mieliśmy trzy miesiące na przetestowanie aplikacji do projektowania opartych na chmurze i podjęcie decyzji. Co ważne, rozwiązanie branżowe Engineered to Fly jest dostosowane do potrzeb branży lotniczej i doskonale wpisuje się w nasze metody pracy.

– Platforma 3DEXPERIENCE oparta na chmurze jest atrakcyjnym kosztowo rozwiązaniem, pozwalającym korzystać z zaawansowanych technologii do projektowania bez typowych ograniczeń związanych z zarządzaniem oraz kosztami. Dzięki niej możemy przeznaczyć nasze zasoby na doskonalenie samolotów, zamiast skupiać się na zarządzaniu infrastrukturą IT — Milan Bristela, dyrektor generalny BRM AERO

Kolejnym z powodów, dla których firma BRM AERO zdecydowała się na Engineered to Fly oparte na chmurze, była według Bristeli „możliwość wykorzystania atrakcyjnego kosztowo rozwiązania, pozwalającego korzystać z zaawansowanych technologii do projektowania bez typowych ograniczeń związanych z zarządzaniem oraz kosztami.” – Firma Dassault Systèmes odpowiada za aktualizację oprogramowania i tworzenie kopii zapasowych, dzięki czemu zawsze pracujemy na najnowszych wersjach i korzystamy ze wszystkich dostępnych funkcji. Pozwala nam to przeznaczyć nasze zasoby na doskonalenie samolotów, zamiast skupiać się na zarządzaniu infrastrukturą IT – dodaje.

– Firma Technodat, partner biznesowy Dassault Systèmes, zaprezentowała nam możliwości platformy 3DEXPERIENCE i pomogła stawiać pierwsze kroki w jej środowisku, pokazując nam, jak projektować wybrane elementy konstrukcyjne samolotu za pomocą odpowiednich aplikacji – kontynuuje Bristela. – Wiedza i doświadczenie ekspertów bardzo się przydały, a po kilku miesiącach pracy z platformą nasi inżynierowi nabrali odpowiedniej wprawy w samodzielnym korzystaniu z jej możliwości. W stosunkowo niedługim czasie byli w stanie zaimportować do platformy 3DEXPERIENCE strukturę 3D kadłuba utworzoną jeszcze w poprzednim oprogramowaniu oraz stworzyć nowe, gotowe do produkcji części z blachy. W całym okresie testowania platformy firma Technodat wykazywała zainteresowanie naszym długoterminowym rozwojem. Ich specjaliści pomagali nam i nadal zapewniają wsparcie naszym inżynierom, gdy zajdzie taka potrzeba. Co więcej, choć stworzyli aplikację mającą na celu wymianę informacji dotyczących atrybutów poszczególnych części między platformą 3DEXPERIENCE a naszym systemem ERP, nie było potrzeby zapewniania kompatybilności. Standardowa wersja Engineered to Fly spełniła większość naszych potrzeb. Ostatecznie firmę BRM AERO przekonało także bezpieczeństwo danych i możliwość wykorzystania istniejących informacji, które oferuje platforma 3DEXPERIENCE. – Nasze dane są bezpieczne w chmurze, a ponadto mamy gwarancję ciągłości biznesowej, ponieważ informacje pozostają w naszej firmie i nie znikają wraz z odchodzącym pracownikiem.

Zarządzanie cyklem życia produktu

Części do samolotów muszą podlegać regularnym inspekcjom i być serwisowane przez cały cykl eksploatacji. – Rozwiązanie Engineered to Fly pozwala nam kompleksowo zarządzać całym cyklem życia poszczególnych podzespołów od fazy koncepcyjnej po serwisowanie – mówi Bristela. – Za jego pomocą możemy monitorować każdą część pod kątem numeru wersji, a także przenosić informacje, takie jak numer katalogowy, charakterystyka materiału, koszty i dane dostawców między platformą 3DEXPERIENCE a naszym systemem ERP, dbając jednocześnie o prawidłowe zarządzanie dokumentacją i jej powiązanie z odpowiednimi komponentami. Choć wciąż wierzę, że najlepszymi narzędziami do projektowania są papier i ołówek, doceniam wartość, jaką wnosi możliwość stworzenia wirtualnego produktu 3D, ponieważ pozwala to rozwiązywać problemy techniczne i produkcyjne związane z naszymi samolotami. Zmienne powiązane z poszczególnymi częściami, takie jak waga czy gęstość materiału, pozwalają nam ustalić wagę poszczególnych podzespołów w czasie rzeczywistym. Wszystkie zmienne można zdefiniować, przeanalizować i zmodyfikować w trybie online i środowisku 3D, co pozwala zoptymalizować nasze projekty i zmniejszyć wagę samolotów.

Platforma 3DEXPERIENCE jest także środowiskiem otwartym i elastycznym. – Nasi klienci mogą zgłaszać nowe pomysły lub życzenia dotyczące specyfikacji samolotu i jeśli są one zgodne z zasadami bezpieczeństwa, staramy się je realizować. Elastyczność platformy 3DEXPERIENCE ułatwia dostosowywanie projektów w czasie rzeczywistym i umożliwia zaprezentowanie klientom aktualnej wersji samolotu w środowisku wirtualnym – dodaje Bristela.

Korzyści płynące z projektowania z wykorzystaniem blachy

Firma BRM AERO szczególnie docenia funkcje rozwiązania Engineered to Fly dotyczące zastosowania blachy. Pozwalają one inżynierom tworzyć cyfrowe modele oraz symulować zginanie i prostowanie skomplikowanych, zakrzywionych powierzchni z blachy w celu ich sprawdzenia pod kątem produkcyjnym, a wszystko to w zunifikowanym środowisku. – Możemy jednocześnie pracować na modelu 3D i modelu rozłożonym (ang. flatpattern) danej części, wykorzystując funkcję Sheet Metal Engineering – mówi Bristela. – Programy, z których korzystaliśmy wcześniej, obsługiwały wyłącznie dane 2D. Teraz możemy tworzyć kształty 3D, zginać je i formować, a także dopasowywać rozmieszczenie otworów do arkuszy i innych części do zmontowania. W ten sposób powstaje konstrukcja samolotu wykonana z blaszanych części połączonych 4700 nitami. Daną część możemy zaprojektować w 3D i umieścić otwory na nity w modelu cyfrowym, dzięki czemu podczas faktycznego montażu poszczególne elementy łączą się bez problemu. Tworzymy także zespoły wielowarstwowe i dokonujemy na nich kontroli interferencji 3D na ekranie, aby mieć pewność, że nie występują żadne kolizje. Kolejną zaletą rozwiązania Engineered to Fly jest funkcja hydroformingu. Ta nowoczesna metoda kształtowania elementów zwiększa ich wytrzymałość i pozwala na efektywne wykorzystanie surowców.

Ciągłość cyfrowa i automatyzacja procesów od projektowania po produkcję pozwala dostarczać właściwe informacje na czas. – Automatyzacja pozwala zmniejszyć liczbę błędów konstrukcyjnych dzięki dostarczaniu najnowszych i najbardziej aktualnych danych geometrycznych do działu produkcji – mówi Bristela. – Po wprowadzeniu zmian projektowych informacje trafiają do działu produkcji, co pozwala zagwarantować spójność informacji.

Milan Bristela planuje rozszerzyć zastosowanie platformy 3DEXPERIENCE, aby w niedalekiej przyszłości produkować nie tylko małe samoloty dwuosobowe, ale także większe jednostki. Wspomniał także o projekcie, którego szczegółów nie może jeszcze wyjawić, dodając jednak, że „pracujemy nad prototypem, który przestawimy dopiero po skonstruowaniu i przetestowaniu z naszymi partnerami pod kątem ergonomii i wydajności. Więcej informacji podamy niebawem”.

O firmie BRM AERO

Założona w 2009 r. firma BRM AERO zajmuje się projektowaniem, produkcją i sprzedażą lekkich i ultralekkich samolotów sportowych z siedzibą w czeskich Kunovicach. Dysponuje własnymi zakładami produkcyjnymi o powierzchni ponad 6000m kw. To rodzinne przedsiębiorstwo zatrudnia 70 pracowników, produkuje samoloty BRISTELL Classic, BRISTELL RG i BRISTELL TDO na zamówienie i sprzedaje je w ponad 26 krajach.

O firmie Technodat

Od ponad 25 lat firma Technodat jest preferowanym partnerem w zakresie zarządzania cyklem życia produktów (ang. PLM – Product Lifecycle Management) oraz dostawcą rozwiązań 3D dla firm reprezentujących różne gałęzie przemysłu. Dzięki jej pomocy partnerzy biznesowi mogą opracowywać i wytwarzać lepsze produkty oraz świadczyć innowacyjne usługi. Technodat świadczy także usługi z zakresu doradztwa biznesowego tworząc wartość dodaną, zajmuje się wdrażaniem i integracją projektów PLM oraz oferuje szkolenia i wsparcie dla 250 klientów z Czech i Słowacji. Technodatjest największym integratorem i dystrybutorem rozwiązań PLM 3D od Dassault Systèmes w Czechach i na Słowacji.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
35 lat od pierwszego lotu ATR-a (Zdjęcia)

Biznes i przemysł

35 lat od pierwszego lotu ATR-a (Zdjęcia)

Piotr Bożyk 16 sierpnia 2019

Lion Air chcę renegocjować umowę z Boeingiem na dostawy MAX-ów

Biznes i przemysł

Lion Air chcę renegocjować umowę z Boeingiem na dostawy MAX-ów

Aleksander Domański 16 sierpnia 2019

Babimost: 146 pasażerów dziennie w lipcu. Drugi najlepszy wynik w historii

Infrastruktura i lotniska

Babimost: 146 pasażerów dziennie w lipcu. Drugi najlepszy wynik w historii

Aleksander Domański 16 sierpnia 2019

 

Sierpień w statystykach: Wizz Air i Ryanair pną się w górę

Pasażer i linie lotnicze

Sierpień w statystykach: Wizz Air i Ryanair pną się w górę

10 września 2019

Transavia zamknie trasę Katowice – Amsterdam

Pasażer i linie lotnicze

Transavia zamknie trasę Katowice – Amsterdam

10 września 2019

CPK to nie tylko ruch lotniczy. To także nowe miejsca pracy

Infrastruktura i lotniska

CPK to nie tylko ruch lotniczy. To także nowe miejsca pracy

09 września 2019

Strategia dla lotnictwa: CPK zmieni całą branżę

Infrastruktura i lotniska

Strategia dla lotnictwa: CPK zmieni całą branżę

09 września 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5