Partner serwisu
Biznes i przemysł

Czy niekończące się lotnisko ma sens?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-03-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfarstruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Czy niekończące się lotnisko ma sens?
fot. endlessrunway-project.eu
Holendrzy wpadli na pomysł niekończącego się pasa startowego, który, jak twierdzą jego twórcy, mógłby rozwiązać wiele problemów z przepustowością ogromnych lotnisk. Idea jest ciekawa. Jednak, jak przy większości takich pomysłów, pozostaje pytanie o sensowność inwestycji. Nie wiadomo czy zakrzywiona droga startowania i lądowania nie przysporzyłaby więcej problemów niż korzyści.

Okrągły pas startowy, który zaprojektował holenderski naukowiec Henk Hesselink, ma mieć długość 9,98 km i średnicę 3,54 km. Konieczne jest aby był on zbudowany pod kątem, niczym tor wyścigowy, tak aby rozpędzające się samoloty, na które będzie działać duża siła odśrodkowa, z niego nie wypadły.

Zalety

Pomysłodawcy oraz zwolennicy niekończącej się drogi startowej skupiają się na jej zaletach. Pierwsza z nich jest taka, że samoloty mogą korzystać z niej w każdym kierunku, przez co łatwo dostosować ja do zmieniającego się wiatru. Dodatkowo, taki port lotniczy ma generować mniejszy hałas.
 
Takie rozwiązanie ma także pomóc powiększyć przepustowość. Obwód, który zaproponował Henk Hesselink, to równowartość mniej więcej trzech standardowych pasów startowych i według badań mógłby pozwolić na obsługiwanie tyle samolotów ile obsługują cztery konwencjonalne drogi startowania.

Wady

Można powiedzieć, że zalety widać przy starcie, ale kończą się z oderwaniem maszyny od ziemi. Nie można zapomnieć, że port lotniczy nie tylko wysyła samoloty, ale także je przyjmuje, a okrągły pas startowy to duże problemy przy lądowaniu w trudnych warunkach meteorologicznych. Pogoda może uprzykrzać życie na takim lotnisku co najmniej w dwa sposoby. Pierwszy to słaba widoczność, a drugi to oblodzenie, które w przypadku okrągłego pasa będzie znacznie zwiększało ryzyko katastrofy.

Kolejną wadą jest to, że do korzystania z takiego lotniska potrzebni byliby specjalnie szkoleni piloci. Przecież lądowanie czy wzbijanie się w powietrze z zakrzywionego pasa to całkiem co innego niż korzystanie z prostej drogi.

Zdaniem wielu, nienajlepszym pomysłem jest także dzielenie pasa między kilka maszyn jednocześnie. Jeśli samoloty będą na tym samej drodze startować i lądować jednocześnie to prawdopodobieństwo błędu znacznie się zwiększa. Dodatkowo, w takiej sytuacji ogromne niebezpieczeństwo mogłoby spowodować ponawianie podejścia do lądowania.

Projekt

Pomysł okrągłego pasa startowego nie jest nowością. Pierwsze grafiki, na których możemy takowy tor zobaczyć pochodzą jeszcze z 1919 roku. Oczywiście idea holendrów jest znacznie unowocześniona. Partnerami projektu są instytuty lotnictwa z Holandii, Niemiec, Francji, Hiszpanii oraz Polski.
 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Podróżnym na polskich lotniskach w przyszłości mają pomagać roboty

Infrastruktura i lotniska

Lotniska stają się coraz bardziej inteligentne

Infrastruktura i lotniska

Lotniska stają się coraz bardziej inteligentne

Emilia Derewienko 05 grudnia 2018

Budimex i Sky Tronic pracują nad dronem dla budownictwa

Biznes i przemysł

Wynalazek, który rozwiąże problemy lotnisk na całym świecie?

Biznes i przemysł

Nowojorskie lotnisko marzeń na ogromnym dachu w wizji z 1946 roku

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Podróżnym na polskich lotniskach w przyszłości mają pomagać roboty

Infrastruktura i lotniska

Lotniska stają się coraz bardziej inteligentne

Infrastruktura i lotniska

Lotniska stają się coraz bardziej inteligentne

Emilia Derewienko 05 grudnia 2018

Budimex i Sky Tronic pracują nad dronem dla budownictwa

Biznes i przemysł

Wynalazek, który rozwiąże problemy lotnisk na całym świecie?

Biznes i przemysł

Nowojorskie lotnisko marzeń na ogromnym dachu w wizji z 1946 roku

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5