Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

CPK: Do końca roku podpiszemy umowę z Seul-Inczon


Wstecz Dalej

Autor:

Emilia Derewienko

Data publikacji:
2020-12-08 16:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ PAP

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

CPK: Do końca roku podpiszemy umowę z Seul-Inczon
fot. mat. pras.
– Przed końcem roku planujemy podpisać umowę z zarządca lotniska Incheon w Seulu. To bardzo dobra wiadomość dla procesu przygotowań do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego – powiedział w rozmowie z PAP Konrad Majszyk, rzecznik prasowy spółki, odpowiedzialnej za budowę megalotniska.
Pod koniec listopada spółka CPK ogłosiła wybór doradcy strategicznego dla Portu Solidarność. Zwycięzcą okazało się południowokoreańskie lotnisko Seul-Inczon, które w ostatnim etapie pokonało doświadczeniem i niższą ceną japoński port lotniczy Tokio-Narita. Jak przyznali przedstawiciele polskiego podmiotu, walka między finałowymi lotniskami była niezwykle wyrównana, choć tokijski port mógł odwołać się od decyzji.

Podpisanie umowy bez przeszkód

– Przedstawiciele konkurencyjnego, japońskiego lotniska Narita z Tokio mieli czas do piątku 4 grudnia, żeby odwołać się od decyzji komisji przetargowej. Odwołanie nie wpłynęło, a to oznacza, że spółka może – po dokonaniu niezbędnych formalności – zawrzeć umowę z Seul-Inczon – poinformował PAP Konrad Majszyk, rzecznik prasowy. Jak dodał, podpisanie kontraktu z lotniskiem z Korei Południowej może nastąpić jeszcze w tym roku.

Umowa zostanie podpisana na trzy lata, a jej wartość to 3,5 mln euro. – Obejmie ona okres planowania, projektowania i wykupu gruntów – tłumaczy Majszyk. Początkowo najważniejszym zadaniem lotniska Seul-Inczon będzie transfer know-how i wiedzy w zakresie zarządzania portem.

– Współpraca z tym portem daje nam dostęp do unikalnej wiedzy i specjalistycznego know-how, które będą nam potrzebne podczas realizacji megaprojektu CPK. Incheon jako duże i dobrze zorganizowane lotnisko to dla CPK, kluczowy doradca, tzw. druga para oczu, która będzie wsparciem w podejmowaniu najważniejszych decyzji planistycznych i pomocą w opracowaniu i odbiorze specjalistycznej dokumentacji przedprojektowej – dodaje rzecznik spółki.

Zdaniem Majszyka to w dużej mierze od doświadczenia zagranicznego partnera CPK będzie zależał przebieg inwestycji w Polsce. – Dzięki umowie z Incheon mamy na pokładzie doświadczonego doradcę, który w przeszłości zaprojektował i zbudował nowoczesne lotnisko, a potrafi nim zarządzać tak, żeby działało sprawnie i w normalnych warunkach, czyli poza przejściowym etapem COVID-19, zarabiało duże pieniądze – podsumował.

Inczon, główne międzynarodowe lotnisko Korei Południowej, zostało otwarte w 2001 r. Znajduje się na wyspie Yeongjong-Yongyu, 52 km od centrum Seulu (CPK zostanie zbudowany 37 km od centrum Warszawy). W ubiegłym roku Inczon obsłużył 71 mln pasażerów. Docelowo od 2024 r. lotnisko ma mieć zdolność obsłużenia 100 mln pasażerów i 7 mln ton cargo rocznie.

Problemy z masterplanem

Nie wszystko przebiega jednak zgodnie z oczekiwaniami. Jak informowaliśmy w poniedziałek (8 grudnia) spółka musiała unieważnić postępowanie na wykonawcę master planu – dokumentu, który określa w znacznym stopniu kształt techniczny inwestycji. Powodem tej decyzji był fakt, że w postępowaniu nie zostały złożone oferty spełniające kryteria.

Według przedstawicieli Portu Solidarność, wszystkie złożone oferty były niezgodne ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia lub zawierały inne błędy formalne, które nie mogły zostać skorygowane w toku procedury zamówień publicznych. Braki dotyczyły w szczególności określonych przez zamawiającego warunków dotyczących zespołu projektowego, które stanowiły dla CPK kluczowe kryterium oceny ofert.

Master plan jest kluczowym dokumentem dla budowy lotniska. Określi parametry nowego portu, warianty budowy i sposób finansowania. Kontrakt jest wart dziesiątki milionów złotych. Oferta francusko-hiszpańskiego konsorcjum ADP i IDOM opiewała na 36,9 mln zł, holenderskiego NACO na 44,8 mln zł, a niemiecko-austriackiego ILF – na 87,6 mln zł.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
CPK unieważnia postępowanie na master plan. Oferty zawierały błędy

Infrastruktura i lotniska

CPK unieważnia postępowanie na master plan. Oferty zawierały błędy

Rafał Dybiński 07 grudnia 2020

CPK, Via Carpatia i kolej dużych prędkości wśród priorytetów grupy V4

Prawo i polityka

CPK, Via Carpatia i kolej dużych prędkości wśród priorytetów grupy V4

Rafał Dybiński 04 grudnia 2020

 

O’Leary: Dzięki nowym MAX-om wypełnimy lukę na rynku

Pasażer i linie lotnicze

O’Leary: Dzięki nowym MAX-om wypełnimy lukę na rynku

09 grudnia 2020

CPK: Do końca roku podpiszemy umowę z Seul-Inczon

Infrastruktura i lotniska

CPK: Do końca roku podpiszemy umowę z Seul-Inczon

08 grudnia 2020

Ryanair: Z Poznania do Wenecji od marca 2021 roku

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair: Z Poznania do Wenecji od marca 2021 roku

08 grudnia 2020

Marny listopad Norwegian Air. Rekordowy spadek RPK

Biznes i przemysł

Marny listopad Norwegian Air. Rekordowy spadek RPK

08 grudnia 2020

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5