Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

ULC: Powrót do kontroli paszportowych może zniechęcić pasażerów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
15-09-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
ULC: Powrót do kontroli paszportowych może zniechęcić pasażerów
fot. Heathrow Airport
Liczba podróżujących samolotami do i z Polski będzie rosła, choć będzie to wzrost wolniejszy, niż zakładano przed pandemią. Inwestycje, w tym – budowa CPK, będą niezbędne, by zaspokoić rosnący popyt – mówił podczas debaty strategicznej Kongresu Rynku Lotniczego prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson. Wyniki szczegółowe będą jednak zależne od wielu zmiennych, w tym – od wyników przyszłorocznych wyborów do Parlamentu Europejskiego.

Prognozę, którą omawialiśmy już na naszych łamach, przygotowali na zlecenie ULC specjaliści z Uniwersytetu Gdańskiego na podstawie naszych danych. Nie zastosowano w niej podziału na poszczególne segmenty rynku. Dla portów lotniczych obsługujących powyżej miliona pasażerów rocznie przygotowano bardziej szczegółowe analizy.

Na podium – poza Warszawą – Kraków, Gdańsk i Katowice

Opracowanie podzielono na trzy scenariusze. Według wariantu bazowego przewozy do i z Polski w 2040 r. wyniosą ok. 96 mln pasażerów. – W wariancie tym widzimy korektę w stosunku do poprzedniej prognozy, przygotowanej w 2017 r. Pandemia COVID-19 nieco zahamowała trend wzrostowy – tłumaczył Samson. Z poprzednią prognozą pokrywa się natomiast najbardziej optymistyczny z wariantów.

Wiele kontrowersji wzbudziło potraktowanie lotnisk aglomeracji warszawskiej (Okęcia, Modlina i Radomia) łącznie. – Chcieliśmy obiektywnie zbadać potencjał – uzasadnił takie rozwiązanie prezes ULC. Wyniki przemawiają za rozbudową infrastruktury w niemal wszystkich regionach. – Jeśli nie będzie żadnych dalszych inwestycji, w 2030 r. tylko Poznań będzie w stanie zrealizować prognozę bez żadnych problemów. W innych portach w takim wypadku będziemy mieli do czynienia z kolejkami i opóźnieniami. Zakładamy, że elementem zwiększenia potencjału będzie budowa CPK – zaznaczył Samson.

Drugim co do wielkości ośrodkiem generującym największy ruch lotniczy ma być Kraków. Oprócz niego wartość 10 mln pasażerów przekroczą – według prognozy ULC – jeszcze Gdańsk i Katowice.

Ekologia i prawa pracownicze kosztują

Czynnikiem hamującym wzrost może być dostępność nowych samolotów. – Pandemia zakłóciła łańcuchy dostaw komponentów. Przewoźnicy mający podpisane kontrakty muszą stać w kolejce do ich realizacji. W ciągu 2-3 lat powinna jednak powrócić normalność – ocenił Samson.

Sen z oczu wielu podmiotom z branży spędza też Nowy Zielony Ład. – Problemem będzie wzrost kosztów biopaliw, a także sama ich dostępność. Nie wiemy jednak, co zdecyduje w tej sprawie nowy Parlament Europejski (wybory odbędą się w przyszłym roku) oraz nowa Komisja Europejska. Jeśli reprezentacja Zielonych będzie mniejsza, niż w obecnej kadencji, może to oznaczać spowolnienie wdrażania NZŁ lub jego rozmiękczenie – stwierdził szef ULC. Jak dodał, przewoźnicy obawiają się za to większego nacisku na kwestię bezpieczeństwa ekonomicznego społeczeństwa i związanego z tym zwiększenia kosztów pracy.

Zdaniem Samsona w związku z wojną w Ukrainie oraz destabilizacją południowej granicy UE może nam grozić powrót do kontroli paszportowych w Strefie Schengen. – Konsekwencje dla lotnisk i zniechęcenie pasażerów łatwo sobie wyobrazić. Nie wszystko można jednak przewidzieć – podsumował.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Pasażer i linie lotnicze

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Tomasz Śniedziewski 13 września 2023

Świat lotnictwa przybywa do Słowenii

Biznes i przemysł

Świat lotnictwa przybywa do Słowenii

inf pras. 11 września 2023

Ostatni dzień rejestracji na Kongres Rynku Lotniczego!

Biznes i przemysł

Zobacz również:

ULC: Ryanair, LOT i Wizz przewieźli w Polsce najwięcej pasażerów w 2022 roku

Pasażer i linie lotnicze

ULC: Ryanair, LOT i Wizz przewieźli w Polsce najwięcej pasażerów w 2022 roku

Redakcja/inf. pras. 20 kwietnia 2023

ULC: Prawie 41 mln pasażerów na polskich lotniskach w 2022 roku

Infrastruktura i lotniska

ULC tłumaczy odmowę lotów Wizz Air z Katowic do Erywania

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Pasażer i linie lotnicze

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Tomasz Śniedziewski 13 września 2023

Świat lotnictwa przybywa do Słowenii

Biznes i przemysł

Świat lotnictwa przybywa do Słowenii

inf pras. 11 września 2023

Ostatni dzień rejestracji na Kongres Rynku Lotniczego!

Biznes i przemysł

Zobacz również:

ULC: Ryanair, LOT i Wizz przewieźli w Polsce najwięcej pasażerów w 2022 roku

Pasażer i linie lotnicze

ULC: Ryanair, LOT i Wizz przewieźli w Polsce najwięcej pasażerów w 2022 roku

Redakcja/inf. pras. 20 kwietnia 2023

ULC: Prawie 41 mln pasażerów na polskich lotniskach w 2022 roku

Infrastruktura i lotniska

ULC tłumaczy odmowę lotów Wizz Air z Katowic do Erywania

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5