Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Port Lotniczy Seul-Inczon doradcą strategicznym CPK


Wstecz Dalej

Autor:

Emilia Derewienko

Data publikacji:
2020-11-24 10:01
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Port Lotniczy Seul-Inczon doradcą strategicznym CPK
fot. Shiwon Cho flickr
Inczon International Airport, główne międzynarodowe lotnisko Korei Południowej, to zwycięzca postępowania na doradcę strategicznego Centralnego Portu Komunikacyjnego. W grudniu spółka CPK planuje podpisać z hubem z Seulu umowę na trzy lata.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła dialog konkurencyjny na doradcę strategicznego w połowie marca br. Do finalnej fazy postępowania zostały wybrane dwa lotniska: Inczon w Seulu i Narita w Tokio. Komisja przetargowa wskazała na Inczon, kierując się kryteriami jakościowymi (doświadczeniem zespołu i metodologią realizacji zamówienia) oraz ceną.

– Wybór doradcy strategicznego CPK to istotny kamień milowy na drodze do budowy nowego systemu transportowego dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej. Inczon to lotnisko o międzynarodowej renomie, a jednocześnie uznany partner na globalnym rynku lotniczym. Współpraca z tym portem daje nam dostęp do unikalnej wiedzy i specjalistycznego know-how, które będą nam potrzebne podczas realizacji megaprojektu CPK – mówi wiceminister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

– CPK jest strategiczną inwestycją infrastrukturalną, której realizacja będzie pozytywnym bodźcem dla polskiej gospodarki. Wspieramy współpracę międzynarodową spółek Skarbu Państwa, zwłaszcza gdy umożliwia transfer wiedzy i technologii. Jestem przekonany, że rozpoczęcie działań w formule doradztwa strategicznego może otworzyć pole do rozmów o współpracy gospodarczej w zakresie nie ograniczającym się tylko do sektora lotniczego – podkreśla Janusz Kowalski, wiceminister aktywów państwowych.

– Pojedynek między Naritą i Inczon był zażarty. Ostateczny wybór poprzedzało wieloetapowe postępowanie realizowane w formule dialogu konkurencyjnego. Obie firmy przedstawiły zespół znakomitych ekspertów. Ostatecznie zwyciężył Inczon z Korei Południowej, uzyskując nieco wyższą punktację w każdej z kategorii. Chciałbym jednak wyrazić również uznanie dla strony japońskiej i podziękować obu zespołom za miesiące wspólnej pracy – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.



Inczon, główne międzynarodowe lotnisko Korei Południowej, zostało otwarte w 2001 r. Decyzja o budowie została podjęta po Igrzyskach Olimpijskich w Seulu w 1988 r. w związku z niewystarczającą przepustowością lotniska Gimpo. Inczon znajduje się na wyspie Yeongjong-Yongyu, 52 km od centrum Seulu (CPK zostanie zbudowany 37 km od centrum Warszawy). W ubiegłym roku Inczon obsłużył 71 mln pasażerów.

Lotnisko Inczon było budowane etapami. W fazie pierwszej powstały dwie równoległe drogi startowe (po 3 750 m długości każda), a port miał przepustowość 30 mln pasażerów i 1,7 mln ton towarów rocznie. Druga faza to budowa trzeciej drogi startowej (o długości 4 000 m). Po jej otwarciu w 2008 r. port zwiększył swoją przepustowość do 44 mln pasażerów  i prawie 4,5 mln ton ładunków.

Etap trzeci to budowa Terminalu 2, z którego pasażerowie zaczęli korzystać w 2018 r.  W ramach etapu czwartego trwa realizacja czwartej drogi startowej, przygotowywana jest też rozbudowa Terminalu 2. Docelowo od 2024 r. lotnisko ma mieć zdolność obsłużenia 100 mln pasażerów i 7 mln ton cargo rocznie. 



Według dotychczasowych założeń, Port Solidarność – w ramach pierwszego etapu – będzie posiadał dwie drogi startowe i (jeżeli wcześniejsze założenia zostaną potwierdzone w trakcie przygotowania tzw. master planu lotniska) możliwość obsłużenia do 45 mln pasażerów. Przepustowość CPK będzie można zwiększać poprzez kolejne inwestycje, pod które zostanie zabezpieczona rezerwa terenowa.

Inczon jest dobrze połączone z systemem transportu kolejowego: stacja kolejowa znajduje się obok głównego budynku terminalu i umożliwia wygodny dojazd do centrum Seulu. Pasażerowie mogą skorzystać z pociągów ekspresowych, które  zatrzymują się tylko w Inczon i Seulu (taki przejazd trwa 43 minuty). CPK będzie posiadał stację kolejową zintegrowaną z portem lotniczym. Planowany czas podróży pociągiem z postojem na CPK i w centrum Warszawy to 15 minut.

Projektanci Inczon uwzględnili w swojej koncepcji liczne zrównoważone i przyjazne środowisku rozwiązania. Jednocześnie z lotniskiem powstała m.in. oczyszczalnia wody i system jej uzdatniania do ponownego użycia. Inczon ma własną sortownię i spalarnię śmieci (ciepło z procesu spalania jest używane do wytwarzania energii). Port lotniczy uruchomił również własną elektrownię geotermalną i planuje do 2030 r. pozyskiwanie 20 proc. energii z odnawialnych źródeł.

Na proekologiczne rozwiązania nastawiony jest też inwestor CPK. Wiadomo już, że w zgodzie z najnowszymi wymogami środowiskowymi, zostanie zbudowana nowa elektrociepłownia w celu zasilania w energię elektryczną, ciepło i chłód Portu Solidarność wraz z węzłem kolejowym i sąsiadującym z CPK obszarem Airport City. Będzie ona zasilana gazem ziemnym ze wsparciem paneli słonecznych.

Wybór doradcy strategicznego to kamień milowy w procesie przygotowań do budowy CPK. W przyszłości doradca może zostać długoterminowym partnerem strategicznym CPK. Oznaczałoby to współpracę nie tylko na poziomie transferu wiedzy podczas projektowania lotniska, ale też na poziomie międzyrządowym: inwestycyjnym i gospodarczym.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
CPK szuka członka zarządu ds. kolei

Prawo i polityka

CPK szuka członka zarządu ds. kolei

Łukasz Malinowski 21 listopada 2020

CPK ogłasza przetarg na studium dla linii KDP Warszawa – Łódź

Infrastruktura i lotniska

CPK ogłasza przetarg na studium dla linii KDP Warszawa – Łódź

Witold Urbanowicz 20 listopada 2020

NIK skontroluje spółkę CPK i lotnisko w Radomiu. „Wątpliwe wydatki”

Prawo i polityka

NIK skontroluje spółkę CPK i lotnisko w Radomiu. „Wątpliwe wydatki”

Emilia Derewienko 16 listopada 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5