Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

CPK będzie neutralne klimatycznie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
03-10-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
CPK będzie neutralne klimatycznie
fot. CPK
Dekarbonizacja i zerowa emisja dwutlenku węgla to sprawy, z którymi musi zmierzyć się branża lotnicza. Centralny Port Komunikacyjny (CPK) zaprezentował w Brukseli Strategię Zrównoważonego Rozwoju Lotniska, wpisującą się w cele klimatyczne UE. Spółka CPK budując niezbędny Polsce hub i rozbudowując system transportowy podkreśla przy tym, że łatwiej jest zdekarbonizować budowane od podstaw lotnisko, niż wdrożyć nowe rozwiązania w starych portach. Lotnisko CPK będzie objęte certyfikacją już na etapie budowy.

27 września w Brukseli CPK zaprezentowało Strategię Zrównoważonego Rozwoju Lotniska. Przy tej okazji odbyła się także dyskusja wskazująca na największe wyzwania środowiskowe, z jakimi musi się zmagać branża lotnicza, w tym zarządcy lotnisk oraz przewoźnicy. – Wpływ lotnictwa na klimat jest bezdyskusyjny, ale warto pamiętać, że loty odpowiadają jedynie za 2% globalnej emisji. Nasza strategia w tym zakresie nie sprowadza się jedynie do spełniania standardów. Chodzi nam o uwzględnianie wszystkich stopniowo pojawiających się technologii do stworzenia nowej ery w europejskim transporcie. Jako największy projekt transportowy w Europie Środkowo-Wschodniej, CPK łączy w sobie unikalne połączenie transportu lotniczego i kolejowego, zmierzając w kierunku znacznej redukcji emisji gazów cieplarnianych w branży transportowej – podkreśla Jakub Łoch, p.o. dyrektora pionu ds. lotniskowych w spółce Centralny Port Komunikacyjny.

CPK ze Strategią Zrównoważonego Rozwoju

Zgodnie z założeniami Strategii Zrównoważonego Rozwoju przedstawionej przez CPK, od pierwszego dnia funkcjonowania lotnisko będzie posiadało status „Net Zero Ready”. Oznacza to gotowość techniczną gotowość do zasilania wyłącznie z lokalnych i zewnętrznych odnawialnych źródeł energii. Przedstawiciele CPK podkreślają przy tym, że port został zlokalizowany w bezpiecznej odległości od obszarów chronionych przyrody. – Naszym wysiłkom przyświecają cele zrównoważonego rozwoju ONZ oraz strategie UE w tym obszarze. Łącząc mocne strony transportu kolejowego i lotniczego, dążymy do multimodalnej i bezpiecznej mobilności, która ma na celu poprawę jakości życia oraz zapewnienie zdrowia i bezpieczeństwa Europejczykom. Współpraca z partnerami takimi jak PLL LOT oraz dialog z przedstawicielami Komisji Europejskiej, IATA i ekspertami branżowymi potwierdza nasze wspólne zaangażowanie – podkreśla Jakub Łoch.

U podstaw strategii CPK leży trwałe zaangażowanie w realizację celów środowiskowych i społecznych. Planowana infrastruktura nowego lotniska została zaprojektowana tak, aby ograniczyć hałas i zanieczyszczenia, zapewniając minimalne zakłócenia na obszarach sąsiadujących z portem. Co więcej, jego integracja z siecią kolei dużych prędkości ma na celu redukcję emisji pochodzących z transportu drogowego. CPK będzie także maksymalizować ponowne wykorzystanie wody poprzez zbieranie deszczówki i oczyszczanie ścieków. Cały obiekt został zaprojektowany tak, aby wytrzymać ekstremalne warunki atmosferyczne, z uwzględnieniem zmiennych warunków klimatycznych. CPK podkreśla przy tym, że projekt jest doskonałym przykładem wdrażania wizji transportowej UE w praktyce. Nie tylko samo lotnisko ma być neutralne
klimatycznie, ale budowany wraz z nim system transportu kolejowego ma przynieść zmniejszenie emisji w transporcie.

Trudna dekarbonizacja starych lotnisk

Spełnienie przyjętych w ostatnim czasie przez Komisję Europejską rozwiązań prawnych dot. niskoemisyjności podmiotów branży lotniczej – zdaniem Jakuba Łocha – w przypadku CPK nie będzie trudne, gdyż będzie to nowy port budowany na podstawie nowych regulacji. Lotnisko w Baranowie ma być w lepszej sytuacji niż stare porty lotnicze w Europie, w przypadku których do osiągnięcia zerowej emisji potrzebne będą znaczące nakłady finansowe. – Zdekarbonizowanie lotnisk zbudowanych 20, 30 lat temu będzie znacznie trudniejsze. Potrzebne będą naprawdę duże nakłady inwestycyjne. Kryzys wywołany pandemią COVID-19 jest za nami, więc i portom będzie łatwiej osiągać zamierzone cele – wskazał Olivier Jankovec, dyrektor generalny europejskiego oddziału Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych (ACI). Podkreślił przy tym, że europejskie lotniska w wyniku pandemii utraciły przychody rzędu 50 mld euro, a utrzymanie infrastruktury możliwe było tylko wyłącznie dzięki zwiększeniu długu.

Przedstawiciel ACI przypomniał, że Rada zdecydowała się na stworzenie podręcznika, który zawiera wytyczne w zakresie redukcji CO2. Początkowo do programu zapisało się 17 europejskich portów lotniczych, a obecnie jest ich już ponad 280, w tym m.in. Kraków Airport czy Lotnisko Chopina. Dla Jankoveca optymistyczne jest to, że wiele portów osiągnie poziom zeroemisyjności przed 2050 rokiem. Pionierem w tym zakresie jest Szwecja, gdzie aż dziesięć portów lotniczych już jest w pełni neutralnych dla środowiska.

Co na to linie lotnicze?

Oprócz ograniczenia emitowanego CO2 przez porty lotnicze przed dużym wyzwaniem stoją linie lotnicze, które muszą redukować ślad węglowy pozostając rentownymi bez znaczącego podnoszenia cen biletów lotniczych. W przypadku CPK kluczową rolę będzie odgrywał LOT, który zapewni znaczną cześć połączeń krótko- i średniodystansowych zasilające rejsy interkontynentalne.

– Obsługa lotów do/z portów lotniczych, które aktywnie uczestniczą w procesie osiągania zeroemisyjności, staje się coraz ważniejsza. Nasi pasażerowie, partnerzy biznesowi oraz władze krajowe czy regionalne oczekują od linii lotniczych aktywnego udziału w tym procesie – powiedział w Brukseli Robert Ludera z PLL LOT. W praktyce oznacza to, że LOT – tak jak każda inna linia lotnicza na świecie, nie tylko sam wprowadza proekologiczne działania, ale także oczekuje ich od lotnisk. – Każdy podmiot musi być indywidualnie odpowiedzialny za przyczynianie się do osiągnięcia celów zerowej emisji. To bardzo dobrze, że CPK już od momentu uruchomienia będzie gotowy na zeroemisyjność – podkreślił przedstawiciel narodowego przewoźnika.

Ludera przypomniał także, że jeśli linie lotnicze chcą być rentowne, muszą spełniać oczekiwania pasażerów. Jeżeli w przyszłości kwestie środowiskowe będą odgrywać jeszcze większe znaczenie niż teraz, to w sytuacji, gdy dane miasto posiada więcej niż jeden port lotniczy, przy wyborze partnera linie będą brać pod uwagę kwestie środowiskowe.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Czarter do Kolumbii. Egzotyczna nowość Itaki

Pasażer i linie lotnicze

Czarter do Kolumbii. Egzotyczna nowość Itaki

Itaka 09 lipca 2025

Bliżej rozbudowy A2 Łódź – Warszawa. Rusza przetarg

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

CPK: Projekt nie jest opóźniony

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt nie jest opóźniony

Redakcja 09 lipca 2025

CPK w 2032 roku. Spółka nie ma wątpliwości

Infrastruktura i lotniska

CPK w 2032 roku. Spółka nie ma wątpliwości

Redakcja/inf. pras. 26 czerwca 2025

CPK: Projekt terminal i dworca ciągle nieodebrany

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt terminal i dworca ciągle nieodebrany

Przegląd prasy 16 czerwca 2025

Pozostałe z wątku:

Czarter do Kolumbii. Egzotyczna nowość Itaki

Pasażer i linie lotnicze

Czarter do Kolumbii. Egzotyczna nowość Itaki

Itaka 09 lipca 2025

Bliżej rozbudowy A2 Łódź – Warszawa. Rusza przetarg

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

CPK: Projekt nie jest opóźniony

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt nie jest opóźniony

Redakcja 09 lipca 2025

CPK w 2032 roku. Spółka nie ma wątpliwości

Infrastruktura i lotniska

CPK w 2032 roku. Spółka nie ma wątpliwości

Redakcja/inf. pras. 26 czerwca 2025

CPK: Projekt terminal i dworca ciągle nieodebrany

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt terminal i dworca ciągle nieodebrany

Przegląd prasy 16 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij