Niemieckie linie lotnicze Condor mają nowego inwestora. To zajmująca się zarządzaniem aktywami i restrukturyzacjami spółka Attestor. W styczniu 2020 roku PLL LOT ogłosiły zamiar przejęcie Condora, ale ostatecznie zostały one pokrzyżowane przez pandemię.
Attestor przejmie 51% udziałów w Condorze i zapewni 200 mln euro na jego funkcjonowanie. Inwestor zobowiązał się także do wydania kolejnych 250 mln euro na modernizację floty samolotów długodystansowych, co ma zapewnić długoterminowy rozwój po wyjściu z pandemii. Spośród ponad 4 tys. pracowników Condora i jego podmiotów zależnych żaden nie zostanie zwolniony.
– Jesteśmy dumni, że udało nam się przekonać Attestor, o tym że Condor jako tradycyjna firma z 65-letnią historią zapewniania wysokiej jakości usługi turystyczne i doskonałą obsługę. To partnerstwo umożliwi nam, wraz z innymi naszymi partnerami branżowymi, rozwinięcie naszej wizji zrównoważonych podróży lotniczych, wprowadzenie innowacyjnych produktów i przyspieszenie cyfrowej transformacji. Nasi pracownicy udowodnili, że są gotowi pójść o krok dalej – nie tylko dla firmy Condor, ale także dla naszych klientów i partnerów – powiedział Ralf Teckentrup, prezes zarządu Condora.
Jan-Christoph Peters, założyciel i właściciel Attestora, podkreśla, że Condor to silna marka ze sprawdzonym modelem biznesowym i działająca na interesujących rynku. Peters widzi dużą szansę na dalszy rozwój przewoźnika, ale zapowiada też konieczność restrukturyzacji, cięcia kosztów.
Pozostałe 49% udziałów w Condorze pozostanie w rękach SG Luftfahrtgesellschaft, czyli podmiotu kontrolowanego przez państwo oraz regionalne władze Hesji. Attestor będzie mógł przejęć całość udziałów w późniejszym terminie.
Condor Flugdienst GmbH to linie lotnicze z siedzibą w Kelsterbachu koło Frankfurtu nad Menem. Są największą wakacyjną linią lotniczą w Niemczech. Głównym hubem jest port lotniczy Frankfurt. Po bankructwie poprzedniego właściciela, którym był Thomas Cook Group, spółka została wyłączona z masy upadłościowej i wystawiona na sprzedaż.
W styczniu 2020 roku ogłoszono, że
zostanie przejęta przez Polską Grupę Lotniczą, właściciela Polskich Linii Lotniczych LOT. 13 kwietnia Polska Grupa Lotnicza złożyła oświadczenie
o rezygnacji z zakupu niemieckiej spółki. Był to okres nasilenia się pandemii koronawirusa i niemal całkowitego zatrzymania ruchu lotniczego na świecie. Eksperci podkreślali, że w takich warunkach każda transakcja w segmencie lotniczym jest bardzo ryzykowna, a spółki takie jak LOT powinny skupić się na walce o przetrwanie, a nie przejmowaniu wymagających restrukturyzacji podmiotów. Szerzej o tych tematach pisaliśmy
w specjalnym wątku poświęconym przyszłości linii Condor.