Partnerzy serwisu:
BIZNES I PRZEMYSŁ

Chiński COMAC C919 z certyfikatem typu

Dalej Wstecz
Autor:

Avgeek

Data publikacji:
02-10-2022
Ostatnia modyfikacja:
21-11-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Chiński COMAC C919 z certyfikatem typu
Fot. COMAC
Chiny coraz mocniej wchodzą na rynek wąskokadłubowych odrzutowców i chcą konkurować z Airbusem i Boeingiem. Rodzimy samolot COMAC C919 otrzymał certyfikację typu - poinformowała chińska oficjalna agencja prasowa Xinhua.

C919, budowany przez chińskiego państwowego producenta samolotów Commercial Aircraft Corporation of China Ltd (COMAC), będzie kamieniem milowym w trwającym już 11 lat programie, który ma konkurować z samolotami produkowanymi przez Airbusa i Boeinga.

Według agencji Bloomberg i Xinhua News Agency, ogłoszenie certyfikacji samolotu COMAC C919 nastąpiło w piątek w Pekinie. Wiadomo, że w wydarzeniu uczestniczył prezydent Xi Jinping i inni wysocy rangą chińscy urzędnicy państwowi.

Certyfikacja nowego samolotu następuje tuż przed kluczowym kongresem Partii Chin, który odbędzie się jeszcze w październiku. Piątkowe wydarzenie oznacza zakończenie testów w locie i toruje drogę producentowi samolotów do rozpoczęcia dostaw. Pierwszy samolot tego typu trafi do linii China Eastern Airlines. W marcu ubiegłego roku chińska linia i COMAC podpisały umowę na zakup pięciu samolotów C919, które po dostarczeniu będą zbazowane głównie w Szanghaju.

Opóźniony program C919

Jak wiemy opóźnienia są dość powszechne w programach lotniczych z ostatnich lat, ale szczególnie powolny postęp przy C919 jest dużym wstydem dla Chin, które zainwestowały znaczne środki w pierwszą poważną próbę przełamania kontroli nad monopolem Airbusa i Boeinga na globalnym rynku samolotów wąskokadłubowych. Według czterech osób zaznajomionych w temacie, do których dotarł Reuters, ostatni problem maszyny sprowadzał się do błędu matematycznego. Inżynierowie COMAC-a źle przeliczyli siły, które są wywierane na silniki samolotu podczas lotu i przesłali niedokładne dane do producenta silników - CFM International. W rezultacie silnik i jego obudowa wymagały dodatkowego wzmocnienia.

COMAC, który od 2008 r. dość tajemniczo pracuje nad C919, bardzo rzadko ujawnia swoje plany i postępy w programie. Ostatnio jeden z przedstawicieli producenta powiedział chińskim mediom państwowym, że spodziewa się certyfikacji przez krajowe organy regulacyjne za dwa do trzech lat, nie podając żadnych dalszych szczegółów. Poprzedni publicznie podany cel firmy to koniec 2020 r. Inni przedstawiciele COMAC-a powiedzieli, że zamierzają uzyskać certyfikację i dostarczyć pierwszą maszynę do końca 2021 r., która trafi do linii China Eastern. Teraz wiemy, że wydarzy się to dopiero z końcem 2022 r.

Informacyjnie o C919

COMAC C919 to dwusilnikowy odrzutowiec, który w zależności od konfiguracji będzie mógł pomieścić od 150 do niemal 200 pasażerów, a jego zasięg określono, w zależności od wersji, od 4 tys. do 5,5 tys. km. Będzie to także bezpośrednia konkurencja dla najpopularniejszych samolotów pasażerskich świata - boeinga 737 i airbusa A320. Maszyna będzie napędzana wyłącznie silnikami CFM International LEAP-1C. Firma planuje rozszerzyć projekt o nowe powiększone oraz pomniejszone warianty samolotu oraz wersje cargo i VIP. Do 2035 r. producent planuje zdobyć jedną trzecią udziałów w chińskim rynku samolotów wąskokadłubowych i jedną piątą w rynku światowym. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 20 lat Chiny mogą odebrać około 5 tys. nowych samolotów o łącznej wartości 670 mld dolarów.

Od 2019 r. sześć odrzutowców C919 przeprowadziło serię testów naziemnych i lotniczych w takich miastach jak Szanghaj, Yanliang, Dongying i Nanchang. Na dzień września r. według FlightGlobal program C919 liczy 310 zamówień plus 47 opcji i 659 listów intencyjnych, czyli w sumie zobowiązania na 1014 samolotów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

Spadek przychodów i niższa strata Embraera w Q3

Biznes i przemysł

Spadek przychodów i niższa strata Embraera w Q3

Rafał Dybiński 15 listopada 2022

Ił-76 Wołgi-Dniepr wylądował na Antarktydzie

Biznes i przemysł

Ił-76 Wołgi-Dniepr wylądował na Antarktydzie

Mateusz Kieruzal 14 listopada 2022

Kijów przejmuje kontrolę nad Motor Sicz. Prezes kolaborował z Rosją

Biznes i przemysł

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Airshow China 2022: COMAC zebrał zamówienia na 330 samolotów

Biznes i przemysł

Airshow China 2022: COMAC zebrał zamówienia na 330 samolotów

Avgeek 11 listopada 2022

COMAC C919 zadebiutuje na pokazach w Nanchang

Biznes i przemysł

COMAC C919 zadebiutuje na pokazach w Nanchang

Avgeek 24 października 2020

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

Spadek przychodów i niższa strata Embraera w Q3

Biznes i przemysł

Spadek przychodów i niższa strata Embraera w Q3

Rafał Dybiński 15 listopada 2022

Ił-76 Wołgi-Dniepr wylądował na Antarktydzie

Biznes i przemysł

Ił-76 Wołgi-Dniepr wylądował na Antarktydzie

Mateusz Kieruzal 14 listopada 2022

Kijów przejmuje kontrolę nad Motor Sicz. Prezes kolaborował z Rosją

Biznes i przemysł

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Airshow China 2022: COMAC zebrał zamówienia na 330 samolotów

Biznes i przemysł

Airshow China 2022: COMAC zebrał zamówienia na 330 samolotów

Avgeek 11 listopada 2022

COMAC C919 zadebiutuje na pokazach w Nanchang

Biznes i przemysł

COMAC C919 zadebiutuje na pokazach w Nanchang

Avgeek 24 października 2020

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5