Partner serwisu
Biznes i przemysł

Chińczycy wystrzelili ostatniego satelitę swojego “GPSa”

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-06-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Space24.pl/ komputerswiat.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Chińczycy wystrzelili ostatniego satelitę swojego “GPSa”
fot. facebook.com/redakcjapolska
Państwo Środka we wtorek umieściło na orbicie 55. satelitę nawigacyjnego systemu Beidou, który jest ostatnim w ramach budowy globalnej sieci Beidou-3. Jest to historyczne osiągnięcie chińskiego przemysłu kosmicznego, chińskiej nauki i technologii. Da też Państwu Środka niezależny, własny system nawigacji satelitarnej, co jest dla Chin istotne choćby ze względu na coraz ostrzejszą rywalizację ze Stanami Zjednoczonymi.

Element wieńczący rozbudowę chińskiego GNSS wystrzelono na orbitę okołoziemską we wtorek rano, 23 czerwca 2020 roku o godzinie 9:43 czasu lokalnego (3:43 czasu polskiego). Satelita dopełni w najbliższym czasie możliwości systemu nawigacyjnego Beidou, który będzie pod względem globalnego zasięgu konkurencją dla amerykańskiego systemu GPS, europejskiego Galileo i rosyjskiego GLONASS. Misja była pierwotnie zaplanowana na 16 czerwca, ale na krótko przed planowanym odpaleniem została odroczona ze względu na nieokreśloną usterkę techniczną rakiety nośnej Chang Zheng-3B (pol. Długi Marsz-3B), wykrytą podczas prób przedstartowych.

Lot systemu nośnego z bazy Xichang w południowo-zachodnich Chinach był wyjątkowo transmitowany przez państwową telewizję CCTV. W niecałą godzinę po starcie satelita osiągnął planowaną orbitę transferową w stronę. Start uznano za w pełni udany.

Projekt Beidou (Wielka Niedźwiedzica) rozwijany jest przez Chińską Narodową Agencję Kosmiczną CNSA od dekad – początki koncepcyjne datowane są jeszcze na lata 80. XX wieku, natomiast oficjalny start budowy nastąpił prawdopodobnie w 1994 roku – pierwszy obiekt (BeiDou-1A) wystrzelono 30 października 2000 roku. Zachodni komentatorzy oceniają, że realizacja całego wieloletniego planu kosztowała równowartość ok. 10 mld dolarów. Nawigacja Beidou ma zasięg ogólnoświatowy i cechuje się dokładnością ok. 3,6 metra (2,6 w okolicach Azji i Pacyfiku). Obecnie z usług chińskiej nawigacji satelitarnej korzystają już Tajlandia i Pakistan, a według słów szefa zespołu projektowego Beidou, Yanga Changfenga (cytowanego przez państwową agencję informacyjną Xinhua), sieć łączności GPS Beidou "wykorzystywana jest przez ponad połowę krajów świata".

Szacuje się, że około 70 proc. chińskich smartfonów wspiera Beidou. Chęć wykorzystania systemu do mapowania zgłosiło 120 firm. Z czasem nawigacja może zostać udoskonalona, ale nie nastąpi to wcześniej niż w okolicy 2035 roku. Chiny wierzą, że zarobią na systemie ponad 60 mld dolarów (blisko 230 mld złotych).

Jak zauważa portal space24.pl, chiński program kosmiczny rozwija się w ciągu ostatnich dwudziestu lat z coraz wyższym tempem. Pekin dąży do uzyskania niezależnego potencjału badawczo-technicznego i przeznacza na ten cel duże środki. W 2003 roku Chiny zostały trzecim państwem, które wysłało na orbitę okołoziemską swój statek z załogą na pokładzie. Późnej umieściły na orbicie eksperymentalną stację kosmiczną Tiangong i wysłały na niewidoczną z Ziemi półkulę Księżyca dwa badawcze łaziki.Dalsze plany Chin obejmują budowę stałej dużej stacji kosmicznej i lot załogowy na Księżyc. W najbliższej przyszłości – docelowo nawet już w przyszłym miesiącu – Chiny zamierzają wysłać na Marsa orbiter i lądownik z łazikiem.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Mapa wstydu numer 2. Nie ma gdzie odstawić pociągu

Biznes i przemysł

Mapa wstydu numer 2. Nie ma gdzie odstawić pociągu

Michał Szymajda 18 października 2022

Airbus sprzedał w Chinach 292 samoloty z rodziny A320neo

Biznes i przemysł

Chiny: Wzrasta zapotrzebowanie na paliwo lotnicze

Biznes i przemysł

Chiny: Wzrasta zapotrzebowanie na paliwo lotnicze

Aleksander Domański 14 marca 2020

Chiński rynek lotniczy notuje niespotykane spadki

Biznes i przemysł

Chiński rynek lotniczy notuje niespotykane spadki

Aleksander Domański 03 lutego 2020

Chiny nie chcą już zagranicznych pilotów boeingów 737

Biznes i przemysł

Chiny nie chcą już zagranicznych pilotów boeingów 737

Tomasz Śniedziewski 16 grudnia 2019

ULC Chin prezentuje dane nt. ubiegłorocznego rozwoju krajowej branży lotniczej

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Mapa wstydu numer 2. Nie ma gdzie odstawić pociągu

Biznes i przemysł

Mapa wstydu numer 2. Nie ma gdzie odstawić pociągu

Michał Szymajda 18 października 2022

Airbus sprzedał w Chinach 292 samoloty z rodziny A320neo

Biznes i przemysł

Chiny: Wzrasta zapotrzebowanie na paliwo lotnicze

Biznes i przemysł

Chiny: Wzrasta zapotrzebowanie na paliwo lotnicze

Aleksander Domański 14 marca 2020

Chiński rynek lotniczy notuje niespotykane spadki

Biznes i przemysł

Chiński rynek lotniczy notuje niespotykane spadki

Aleksander Domański 03 lutego 2020

Chiny nie chcą już zagranicznych pilotów boeingów 737

Biznes i przemysł

Chiny nie chcą już zagranicznych pilotów boeingów 737

Tomasz Śniedziewski 16 grudnia 2019

ULC Chin prezentuje dane nt. ubiegłorocznego rozwoju krajowej branży lotniczej

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5