Partner serwisu
Biznes i przemysł

Chiński rynek lotniczy notuje niespotykane spadki

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-02-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ oag.com/ cnn.com

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Chiński rynek lotniczy notuje niespotykane spadki
Fot. Dennis HKG
Pojawienie się w Wuhan nowego wirusa zdolnego do przenoszenia się między ludźmi i wywołującego wyjątkowo ostre zapalenie płuc niesie ze sobą masę konsekwencji dla transportu, a co za tym idzie, i gospodarki. Celem powstrzymania wirusa zdecydowano się na szereg ograniczeń w ruchu. Brakuje też chętnych do płacenia za bilety. W samym chińskim lotnictwie spowodowało to niespotykane do tej pory tąpnięcie w statystykach przewozowych.

Od 27 stycznia do 3 lutego w Państwie Środka nie odbyło się 25 tys. lotów z i do tego kraju i wewnątrz jego granic. Pisaliśmy szeroko o czasowych rezygnacjach linii lotniczych w tym naszego LOT-u z realizowania połączeń do Chin. Jednak prawdziwym motorem spadku jest przede wszystkim załamanie się przewozów wewnątrzkrajowych, które pod względem liczb są większe od największego światowego rynku przewozowego pomiędzy dwoma państwami o… 43 razy!

Krach wewnętrzny

Chiny mają trzecie miejsce na liście państw pod względem powierzchni. 9 562 911 km² to obszar 30,5 raza większy do Polski. Z kolei w zestawieniu liczby ludności Państwo Środka z niespełna 1,4 mld obywateli dzierżą palmę pierwszeństwa. Ocenia się, że rokrocznie w Azji 100 mln ludzi po raz pierwszy wsiada do samolotu. Gros z nich to Chińczycy, którzy chętnie podróżują – choćby przy okazji Święta Wiosny czy urlopów – i coraz większą część z nich stać na bilety lotnicze. To z kolei przekłada się na ich malejącą cenę. Wedle ocen OAG Schedules Analyser w zeszłym tygodniu na rynku wewnętrznym nie odbyło się 23 tys. lotów, co przykłada się w statystykach pasażerskich na 3,8 mln osób mniej w powietrzu.

W sumie jednak liczba podróżnych, którzy nie wsiedli do samolotów udających się do czy z Chin lub na lot krajowy, wyniosła 4,4 mln. To straty większe, niż gdyby cały rynek indyjskich przewozów lotniczych przestał z dnia na dzień działać i podbijać światowe statystyki. Liczby są niebywałe, ale musimy pamiętać, że epidemia koronawirusa nałożyła się na ten moment w roku, gdy Chińczycy odwiedzają zgodnie z tradycją swoje rodziny. Odbywają oni w okresie noworocznym trwającym 40 dni około 3,5 mld podróży. Wedle wyliczeń władz państwowych 250 mln obywateli Republiki Ludowej pracuje w innej prowincji, niż się urodziło. Z samego Wuhan przed ogłoszeniem kwarantanny wyjechało około 5 mln osób.

Krach zewnętrzny

Oczywiście utrata klientów zagranicznych, choć nie prezentuje się tak imponująco liczbowo, jak straty na rynku wewnątrzchińskim, to generuje olbrzymie straty finansowe. To połączenia dalekodystansowe przynoszą największe wpływy linii lotniczych. Również to zagraniczni turyści chętniej uszczuplają portfel podczas urlopu. Dotyczy to odwiedzających Chiny, jak i samych Chińczyków coraz liczniej wylatujących w okresie noworocznym na zagraniczne wojaże.  

Jak szacuje niemiecki Commerzbank, w 2003 r. turystyka stanowiła zaledwie 2 proc. chińskiej gospodarki. Teraz odpowiada za 5 proc. PKB tego państwa. Z kolei chińscy turyści zostawiają rocznie 277 mld dolarów za granicą, co stanowi 16 proc. światowych dochodów z turystyki, szacowanych na 1,7 bln dolarów.

Obecnie jednak ruch pomiędzy Chinami a resztą świata zamiera. Największe spadki w ruchu zanotowano na połączeniach z Singapurem (-38 proc.) i Tajlandią (-34 proc.), ale w związku z coraz większą liczbą państw zamykających się na przybyszy z Chin spadki w nadchodzących dniach, a być może tygodniach będą znacznie poważniejsze.

Jedno o 2019-nCoV można będzie powiedzieć z pewnością. Nawet jeżeli nie wywoła pandemii, to pod względem strat, jakie wygeneruje w światowej gospodarce i w samym lotnictwie, będzie zupełnie wyjątkowy. Wcześniejsze patogeny odpowiedzialne za SARS czy Ebolę nie przyniosły aż takich spadków w ruchu pasażerskim. Ebola atakowała rynki słabo rozwinięte, a SARS nie wywołał aż takiej paniki. Nowy wirus sparaliżował zaś rynek jak nic do tej pory.  
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Biznes i przemysł

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Mateusz Kieruzal 05 września 2023

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Prawo i polityka

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 11 sierpnia 2023

Koniec pandemii w lotnictwie blisko. Rynki krajowe już lepsze niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Airbus sprzedał w Chinach 292 samoloty z rodziny A320neo

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w Chinach 292 samoloty z rodziny A320neo

Avgeek 02 lipca 2022

Chińczycy wystrzelili ostatniego satelitę swojego “GPSa”

Biznes i przemysł

Chiny: Wzrasta zapotrzebowanie na paliwo lotnicze

Biznes i przemysł

Chiny: Wzrasta zapotrzebowanie na paliwo lotnicze

Aleksander Domański 14 marca 2020

Pozostałe z wątku:

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Biznes i przemysł

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Mateusz Kieruzal 05 września 2023

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Prawo i polityka

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 11 sierpnia 2023

Koniec pandemii w lotnictwie blisko. Rynki krajowe już lepsze niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Airbus sprzedał w Chinach 292 samoloty z rodziny A320neo

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w Chinach 292 samoloty z rodziny A320neo

Avgeek 02 lipca 2022

Chińczycy wystrzelili ostatniego satelitę swojego “GPSa”

Biznes i przemysł

Chiny: Wzrasta zapotrzebowanie na paliwo lotnicze

Biznes i przemysł

Chiny: Wzrasta zapotrzebowanie na paliwo lotnicze

Aleksander Domański 14 marca 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5