Partner serwisu
PRAWO I POLITYKA

Burmistrzowie debatują o Okęciu. „Chcemy jasnych deklaracji od rządu”


Wstecz Dalej

Autor:

Magdalena Wosińska

Data publikacji:
2018-06-13 12:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Burmistrzowie debatują o Okęciu. „Chcemy jasnych deklaracji od rządu”
fot. Lotnisko Chopina
Przyszłość Okęcia niepokoi burmistrzów dzielnic Warszawy, którzy oczekują jasnych deklaracji od rządu. – Żeby nie wydawać pieniędzy na kolejną analizę, za darmo odpowiem w imieniu warszawiaków, że Lotnisko Chopina jest potrzebne – mówił przedstawiciel dzielnicy Ursynów, Robert Kempa. Burmistrz Woli Krzysztof Strzałkowski jako kontrargument do zakorkowanych dróg na Okęcie, przypomniał, że istnieje też Szybka Kolej Miejska. 
Podczas wtorkowego spotkania z dziennikarzami Mariusz Szpikowski, prezes „Portów Lotniczych” przekonywał, że plany rozbudowy Lotniska Chopina nabierają rozpędu. Przełomem ma być niedawne zawarcie wstępnego porozumienia z Ministerstwem Obrony Narodowej, które przekaże na rzecz PPL część wojskowej płyty lotniska. To jeden z warunków rozpoczęcia inwestycji. W PPL przyznają też, że przesunięcie prac spowodowane jest koniecznością doszlifowania koncepcji. Rozbudowa Okęcia ma sprzyjać LOT-owi, który chce tam rozwijać hub. – Lotnisko musi urosnąć, by stworzyć maksymalny ruch przesiadkowy, który CPK będzie mogło swobodnie przejąć w chwili otwarcia – argumentował szef PPL. Rozbudowa Lotniska Chopina ma pozwolić zwiększyć liczbę możliwych operacji lotniczych z 39 do 50 na godzinę, a to w efekcie powiększy przepustowość z obecnych ok. 20 do 23–24 mln pasażerów na rok.

Burmistrz Woli: Chcecie przestraszyć samorządowców?


Jeszcze kilka miesięcy temu pełnomocnik ds.CPK Mikołaj Wild mówił jasno, że Lotnisko Chopina po 2027 roku zostanie zamknięte dla ruchu pasażerskiego. Teraz wyraża się już mniej stanowczo „poczekajmy na wyniki analiz”. W tym celu Ministerstwo Infrastruktury w ciągu najbliższych dni zleci PPL zorganizowanie przetargu na wybór międzynarodowego doradcy w tym zakresie.

Tematem niejasnej przyszłości Okęcia żywo byli zainteresowani zaproszeni na konferencję burmistrzowie dzielnic Warszawy. Krzysztof Sktrzałkowski, burmistrz dzielnicy Wola stwierdził, że „prezentacja (dotycząca kończącej się przepustowości Okęcia - przyp.red.) miała na celu przestraszenie samorządowców”. Port w najbliższych latach zwiększy swoją przepustowość z obecnych 42 operacji na godzinę do 50. Spowoduje to wzrost ilości operacji na dobę z 600 do 800. Oznacza to konieczność powiększenia obszaru ograniczonego użytkowania. Oddziaływanie hałasu generowanego przez port Chopina obejmie ok. 900 tys. mieszkańców stolicy. 

Głos w dyskusji zabrał też burmistrz Ursynowa, Robert Kempa – Żeby nie wydawać pieniędzy na kolejną analizę, za darmo odpowiem w imieniu warszawiaków, że Lotnisko Chopina jest potrzebne – dodał. Odniósł się tym samym do planów ekspertyzy, która ma odpowiedzieć na pytanie o przyszłość Okęcia.

Hałas doskwiera

Prezes Szpikowski przekonywał, że drogi wokół Lotniska Chopina są „zapchane”, ale burmistrz Woli Krzysztof Strzałkowski (PO) przypomniał, że istnieje też Szybka Kolej Miejska. Szpikowski określił ją jako „najgłupszą inwestycję”, bo tory kończą się ślepo. Burmistrz Bemowa Michał Grodzki (PiS) narzekał, że samoloty podchodzą do lądowania nad jego dzielnicą co dwie minuty. Hałas doskwiera też wiceburmistrzowi Ursusa Wiesławowi Krzemieniowi. Prezes Szpikowski zapowiedział, że po rozbudowie Okęcia powiększy się strefa ograniczonego użytkowania wokół lotniska. Dziś mieszka w niej ponad 300 tys. osób. Podał też pierwsze wyniki wprowadzonego w marcu zakazu startów i lądowań w godz. 23.30–5.30. 

Lotnisko Chopina w latach 2019-21 ma powiększyć terminal pasażerski, choć rząd chce zamknąć go w 2027 roku. Prezes PPL powiedział wprost - Dla mnie jako dyrektora Lotniska Chopina, po otwarciu CPK, funkcjonowanie Lotniska na Okęciu nie ma ekonomicznego sensu - dodał.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
PPL: Okęcie nie ma sensu. Wild: Poczekajmy na analizy

Infrastruktura i lotniska

PPL: Okęcie nie ma sensu. Wild: Poczekajmy na analizy

Magdalena Wosińska 12 czerwca 2018

Michał Olszewski: Nikt nie pyta warszawiaków o CPK

Infrastruktura i lotniska

Michał Olszewski: Nikt nie pyta warszawiaków o CPK

Emilia Derewienko, Łukasz Malinowski 12 czerwca 2018

Furgalski: Likwidacja Okęcia pozbawi Warszawę stołeczności

Infrastruktura i lotniska

Furgalski: Likwidacja Okęcia pozbawi Warszawę stołeczności

Emilia Derewienko, Łukasz Malinowski 11 czerwca 2018

 

Port Lotniczy Wrocław: Już 20 połączeń sieciowych dziennie

Infrastruktura i lotniska

Port Lotniczy Wrocław: Już 20 połączeń sieciowych dziennie

11 grudnia 2018

Listopad z ponad 5-proc. wzrostem na Lotnisku Warszawa-Modlin

Infrastruktura i lotniska

Listopad z ponad 5-proc. wzrostem na Lotnisku Warszawa-Modlin

11 grudnia 2018

LAW nawiązuje współpracę z PPL

Prawo i polityka

LAW nawiązuje współpracę z PPL

11 grudnia 2018

CAA vs Ryanair: Sprawa w sądzie

Prawo i polityka

CAA vs Ryanair: Sprawa w sądzie

11 grudnia 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5