Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

PPL: Okęcie nie ma sensu. Wild: Poczekajmy na analizy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-06-2018
Ostatnia modyfikacja:
23-11-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
PPL: Okęcie nie ma sensu. Wild: Poczekajmy na analizy
fot. Hochtief Polska
Co dalej z Okęciem? Dla mnie jako dyrektora Lotniska Chopina, po otwarciu CPK, funkcjonowanie Lotniska na Okęciu nie ma ekonomicznego sensu – mówił podczas konferencji Mariusz Szpikowski. Pełnomocnik rządowy ds. CPK, Mikołaj Wild, był już mniej stanowczy – „poczekajmy na wyniki analiz”.

Ekspertyza vs. wybory

Temat przyszłości Lotniska Chopina budzi wiele emocji. Sondażowe wyniki pokazują, ze większość warszawiaków nie chce likwidacji Okęcia, dlatego tematem żywo zainteresowali się kandydaci na prezydenta Warszawy. „Likwidacja Chopina zmarnuje szanse rozwoju stolicy” – mówi Rafał Trzaskowski z PO. Także rządowy kandydat PiS Patryk Jaki deklaruje, że Okęcie mogłoby zostać portem regionalnym.

W związku z tym Mikołaj Wild, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządowy ds. CPK, chce przeprowadzić kolejną ekspertyzę. – Ma ona pokazać, czy mamy rację, zamykając Okęcie, nie chcemy, by były ku temu jakiekolwiek wątpliwości – powiedział rządowy przedstawiciel ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. W tym celu Ministerstwo Infrastruktury zleci PPL zorganizowanie przetargu na wybór międzynarodowego doradcy w tym zakresie. To kwestia kilku najbliższych dni – dodał przy tym.

Czy wynik tych analiz będzie znany tuż przed wyborami samorządowymi? Tu pełnomocnik ds. CPK unikał jasnych deklaracji. – Chcemy by nastąpiło to jak najszybciej – ucina dyskusję.

Szpikowski: Okęcie nie ma sensu

Bardziej stanowczy co do stanowiska ws. Okęcia jest już Mariusz Szpikowski, prezes „Portów Lotniczych”, zarządzających Lotniskiem Chopina. – Odczuwalność uciążliwości Lotniska Chopina dla mieszkańców aglomeracji warszawskiej jest dużo większa i wykracza poza granice obszaru ograniczonego użytkowania. Dotyczy dojazdu do portu i funkcjonowania lotniska w godzinach szczytu. Lotnisko Chopina nie będzie w stanie obsługiwać 15 milionów pasażerów, czyli nie zaspokoi popytu pasażerskiego do roku 2028. Nie ma wątpliwości, że Okęcie z ekonomicznego punktu widzenia po otwarciu CPK nie ma sensu – mówił podczas spotkania z dziennikarzami. Przypomniał przy tym, że w 2017 roku przepustowość pasażerska stołecznego portu została wykorzystana w 90 proc.

Potwierdza przy tym tezę, która padła w niedawnej rozmowie z Rynkiem Lotniczym. – Lotnisko powinno zostać zamknięte dla ruchu pasażerskiego. Potencjał tego terenu jest ogromny i łatwo mogę sobie wyobrazić przeobrażenie przestrzeni w dzielnicę rządową. Nie chodzi o sprzedawanie go deweloperom, natomiast tutaj wchodzę nie w swoje buty i mogę wyłącznie spekulować. Mając taki teren, w takiej lokalizacji szukałbym możliwości, w której państwo czerpałoby korzyści z tego tytułu – komentował Szpikowski w rozmowie z nami.

Okęcie będzie rozbudowane

Poza wyborem portu pomocniczego dla Mazowsza, PPL zapowiada rozbudowę Okęcia. Prace mają zacząć się w przyszłym sezonie budowlanym. Porty Lotnicze są też po rozmowie z MON-em. Lotnisko musi urosnąć, by stworzyć maksymalny ruch przesiadkowy, który CPK będzie mogło swobodnie przejąć w chwili otwarcia – argumentuje Mariusz Szpikowski.

Lotnisko Chopina czeka więc rozbudowa, która zakłada powstanie ponad 40 dodatkowych stanowisk dla samolotów. PPL chciałby stworzyć stanowiska w części północnej, zajmując ok. 20 m z części wojskowej, na co ma już zgodę MON-u. Większość ruchu realizowanego na Lotnisku Chopina generowana jest przez przewoźników tradycyjnych (w szczególności LOT).

Udział linii niskokosztowych, czarterowych w całości ruchu wynosi około 20-30%. W 2028 roku przewoźnicy czarterowi i low-costowi obsługiwać będą 6,5-9 mln pasażerów. „W roku 2028 poza Lotniskiem Chopina obsłużone będzie musiało zostać ok 6-15 mln pasażerów” – wynikało z analiz firmy Arup, co potwierdza scenariusz, zakładający przekształcenie Okęcia tylko dla lotów tranzytowych, bez udziału tanich linii. Te będą miały swoje miejsce w porcie pomocniczym. Więcej na ten temat piszemy tutaj.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

Start inicjatywy Connecting Eastern Europe. "Odkrywamy tajniki branży"

Infrastruktura i lotniska

Start inicjatywy Connecting Eastern Europe. "Odkrywamy tajniki branży"

inf. pras. 23 listopada 2022

Lotnisko Chopina: Prawie 1,4 mln pasażerów w październiku

Infrastruktura i lotniska

PPL: Do działań Ryanaira podchodzimy ostrożnie

Biznes i przemysł

PPL: Do działań Ryanaira podchodzimy ostrożnie

Mateusz Kieruzal 18 listopada 2022

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Lotnisko Chopina: Prawie 1,4 mln pasażerów w październiku

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Chopina: Prawie 1,4 mln pasażerów w październiku

inf. pras. 23 listopada 2022

Lotnisko Chopina: Zimą loty do Dubaju, Marrakeszu, Walencji, Wenecji i na Maderę

Pasażer i linie lotnicze

Lotnisko Chopina: Prawie 1,6 mln pasażerów we wrześniu i niemal 10,7 mln w 2022 roku

Pasażer i linie lotnicze

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

Start inicjatywy Connecting Eastern Europe. "Odkrywamy tajniki branży"

Infrastruktura i lotniska

Start inicjatywy Connecting Eastern Europe. "Odkrywamy tajniki branży"

inf. pras. 23 listopada 2022

Lotnisko Chopina: Prawie 1,4 mln pasażerów w październiku

Infrastruktura i lotniska

PPL: Do działań Ryanaira podchodzimy ostrożnie

Biznes i przemysł

PPL: Do działań Ryanaira podchodzimy ostrożnie

Mateusz Kieruzal 18 listopada 2022

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Lotnisko Chopina: Prawie 1,4 mln pasażerów w październiku

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Chopina: Prawie 1,4 mln pasażerów w październiku

inf. pras. 23 listopada 2022

Lotnisko Chopina: Zimą loty do Dubaju, Marrakeszu, Walencji, Wenecji i na Maderę

Pasażer i linie lotnicze

Lotnisko Chopina: Prawie 1,6 mln pasażerów we wrześniu i niemal 10,7 mln w 2022 roku

Pasażer i linie lotnicze

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5