Partner serwisu
Prawo i polityka

Bruksela obejmie cłami Boeinga?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
08-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Bruksela obejmie cłami Boeinga?
fot. Melvin Loi, CC BY-SA 2.0, Flickr
Unia Europejska rozważa nałożenie ceł na Boeinga jako część działań odwetowych, jeśli negocjacje handlowe na linii Bruksela – Waszyngton zakończą się niepowodzeniem. Komercyjne boeingi trafiłyby więc na listę produktów importowanych z USA o rocznej wartości 120 miliardów dolarów. Cłami objęte zostałoby prawie 1 200 samolotów, które europejskie linie lotnicze i firmy leasingowe zakontraktowały u Boeinga.

Na początku kwietnia prezydent Stanów Zjednoczonych Ameryki Donald Trump nałożył dodatkową taryfę celną w wysokości 20 proc. na niemal cały eksport z Unii Europejskiej. Tydzień później obniżył ją do 10 proc., dając Brukseli – Komisja Europejska (nadzorca polityki handlowej bloku) wstrzymała plany nałożenia ceł odwetowych na towary amerykańskie o wartości 25 miliardów dolarów, aby pomóc w procesie negocjacji – 90 dni na wypracowanie nowego porozumienia. Mimo to USA utrzymały taryfy celne w wysokości 25 proc. na import stali, aluminium i pojazdów silnikowych z Unii Europejskiej.

Cła na samoloty Boeinga

90-dniowa karencja wygasa 8 lipca, więc Bruksela zaczęła prace nad „planem B”, jeśli porozumienia z amerykańską administracją dotyczącego międzykontynentalnego handlu nie uda się osiągnąć. Jak informuje „Financial Times”, Komisja Europejska rozważa nałożenie ceł odwetowych na import samolotów produkcji Boeinga. Proces implementacji ceł jest złożony, gdyż musiałby zyskać akceptację państw-członków Unii Europejskiej w wyniku ważonego głosowania. Unijny plan zakłada, że wdrożenie ceł odbędzie się wtedy, gdy cła amerykańskie nie zostaną w odpowiedni sposób zredukowane.

Dane „Trading Economics” wskazują, że import samolotów i części zamiennych ze Stanów Zjednoczonych Ameryki przez podmioty z Unii Europejskiej osiągnął w 2024 roku wartość 20 miliardów, co jest dowodem na to, że amerykański sektor lotniczy jest dużym i oczywistym celem unijnych ceł, gdyby negocjatorzy nie znaleźli wspólnego mianownika, choć Maroš Šefčovič, komisarz Unii Europejskiej ds. handlu, który jest zaangażowany w rozmowy z Amerykanami, zaznacza, że wynegocjowanie porozumienia pozostaje preferowanym przez Brukselę rozwiązaniem.

Komisarz ds. handlu uważa, że Unia Europejska nie jest pod presją zaakceptowania niesprawiedliwej umowy taryfowej z USA. – Jeśli nasze rozmowy z USA nie przyniosą niezbędnych rezultatów, będziemy gotowi na alternatywę, której celem jest przywrócenie równych szans. Wszystkie opcje są na stole – powiedział Šefčovič, cytowany przez „Financial Times”. Jeśli Unia Europejska zdecydowałaby się na nałożenie ceł na amerykański sektor lotniczy, to cłami zostałoby objęte 1 144 komercyjnych samolotów, które europejskie linie lotnicze i firmy leasingowe zakontraktowały u Boeinga.

Katalogowa wartość potwierdzonych zamówień samolotów to ponad 170 miliardów dolarów amerykańskich. Na dostawę 184 boeingów 737 MAX oczekuje Ryanair, który już zapowiedział, że możliwe jest odstąpienie od umowy odbioru, jeśli dostawy objęte zostaną dodatkowymi cłami. Lufthansa oczekuje na odbiór łącznie 101 maszyn: 40 wąskokadłubowców nowej generacji oraz 34 B787 i 27 B777X. AerCap i Avolon (dwie największe firmy leasingowe) potwierdziły zamówienia na 241 nowych boeingów, zarówno wąsko- i szerokokadłubowych.

Boeing poszkodowany

Boeing jest największym eksporterem produkcji w USA pod względem wartości dolara i staje się coraz bardziej podatny na ataki, ponieważ uwikłany jest w szerszy impas handlowy zainicjowany przez prezydenta Trumpa. Kilkukrotne podniesienie ceł na eksport wiązało się z faktem, że w pewnym momencie sytuacja ekonomiczna w wielu branżach zacznie się pogarszać. Negatywny wpływ wojny handlowej na przemysł lotniczy już jest widoczny – Pekin wydał zakaz zakupu i odbioru samolotów amerykańskiej produkcji, a rodzime linie lotnicze szybko do nowego i nieformalnego „prawa” się zastosowały, dokonując rezygnacji z odbioru boeingów.

Już teraz: odbiór B787 wstrzymały Juneyao Airlines, Xiamen Airlines zrezygnowały z odbioru B737 MAX 8, a China Southern Airlines nie sprzedadzą 10 B787-8, gdyż niemożliwy jest zakup nowych, większych „Liniowców Marzeń”. Potencjalne otwarcie „drugiego frontu” w wojnie handlowej byłby wysoce szkodliwy dla amerykańskiego producenta, zwłaszcza że płacenie ceł wykluczyły już American Airlines i Delta Air Lines, a Lufthansa rozważa rejestrację nowych Dreamlinerów w Szwajcarii, która nie jest członkiem Unii Europejskiej i nie nałożyła taryf odwetowych na USA, aby tylko uniknąć ceł i nie uszczuplić finansów.

Cła oznaczają, że ceny jednostkowe samolotów Boeinga mogą wzrosnąć nawet o 40 milionów dolarów, więc wygranym wojny handlowej może być Airbus, gdyż wiele linii lotniczych może zwrócić się do europejskiego rywala Boeinga, który mógłby przejąć do 80 proc. światowego rynku nowych samolotów, zyskując setki lub nawet tysiące nowych zamówień. W najgorszym scenariuszu (w dłuższej perspektywie) Boeing dostarczałby samoloty wyłącznie rodzimym liniom lotniczym. W efekcie, udziały koncernu w światowym rynku nowych samolotów spadłyby do około 25 proc.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Airbus: W kwietniu mniej dostaw i zamówień

Biznes i przemysł

Airbus: W kwietniu mniej dostaw i zamówień

Piotr Bożyk 08 maja 2025

8 nowych połączeń Emirates zmodernizowanymi A380 i B777

Pasażer i linie lotnicze

38 lat od katastrofy Iła-62M Tadeusz Kościuszko

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Boeing chce produkować miesięcznie 38 B737 MAX

Biznes i przemysł

Boeing chce produkować miesięcznie 38 B737 MAX

Mateusz Kieruzal 25 kwietnia 2025

Boeing niweluje straty. Optymistyczne wyniki Q1

Biznes i przemysł

Boeing niweluje straty. Optymistyczne wyniki Q1

Mateusz Kieruzal 24 kwietnia 2025

Pozostałe z wątku:

Airbus: W kwietniu mniej dostaw i zamówień

Biznes i przemysł

Airbus: W kwietniu mniej dostaw i zamówień

Piotr Bożyk 08 maja 2025

8 nowych połączeń Emirates zmodernizowanymi A380 i B777

Pasażer i linie lotnicze

38 lat od katastrofy Iła-62M Tadeusz Kościuszko

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Boeing chce produkować miesięcznie 38 B737 MAX

Biznes i przemysł

Boeing chce produkować miesięcznie 38 B737 MAX

Mateusz Kieruzal 25 kwietnia 2025

Boeing niweluje straty. Optymistyczne wyniki Q1

Biznes i przemysł

Boeing niweluje straty. Optymistyczne wyniki Q1

Mateusz Kieruzal 24 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5