Grupa IAG (International Airlines Group), właściciel m.in. przewoźnika British Airways, podpisała umowę na zakup 42 szerokokadłubowych samolotów Boeing 777X – zamawiając 18 z nich, z opcją na zakup kolejnych 24 sztuk. Maszyny dołączą do floty British Airways, a zamówienie jest warte 18,6 miliardów dolarów po cenach katalogowych.
Boeing 777-9 w przyszłym miesiącu zadebiutuje jako największy i najbardziej wydajny dwusilnikowy odrzutowiec pasażerski na świecie, jak reklamuje amerykański producent swój samolot. – Nowy 777-9 to najbardziej paliwooszczędny samolot na świecie, który przyniesie wiele korzyści flocie brytyjskich linii lotniczych. Jest idealnym zamiennikiem dla Boeinga 747, a jego rozmiar i zasięg doskonale pasują do istniejącej sieci linii lotniczych – powiedział Willie Walsh, dyrektor wykonawczy IAG.
British Airways unowocześnia swoją flotę – jedną z największych w branży linii lotniczych – aby efektywniej obsługiwać globalną siatkę połączeń. W ostatnich latach przewoźnik wprowadził pod swoje skrzydła rodzinę Boeing 787 Dreamliner. Nowy model 777-9 zastąpi większe samoloty szerokokadłubowe British Airways, głównie czterosilnikowego, wspomnianego już B747 Jumbo Jet. Jak dodał Walsh, dzięki nowym maszynom wzrośnie efektywność finansowa, jak i korzyści dla środowiska, dzięki obniżeniu kosztów paliwa o 30 proc. w przeliczeniu na miejsce, w stosunku do 747.
British Airways już w tym momencie jest jednym z największych operatorów Boeingów 777 z flotą blisko 60 odrzutowców dalekiego zasięgu. W zeszłym roku linie lotnicze zobowiązały się do obsługi kolejnych odrzutowców
B777-300ER w drodze leasingu operacyjnego.
Model 777-9 jest większy i ma nieco szerszą kabinę niż obecne egzemplarze B777, dzięki czemu może zabrać na pokład od 400 do 425 pasażerów w standardowej dwuklasowej konfiguracji. Jak dodaje producent, samolot B777-9 oferuje klientom o 12 proc. niższe zużycie paliwa niż konkurencyjne odrzutowce. Maszyna może również latać dalej niż poprzednicy, których standardowy zasięg to 14 tys. km.
Nowy Boeing zadebiutuje również jako posiadacz zmodernizowanej kabiny, zawierającej popularne funkcje 787 i nowe technologie. B777X oferuje większe okna, szerszą kabinę, nowe oświetlenie, zapewniając pasażerom lepszą wysokość kabiny, wilgotność i jakość dźwięku.
Kontrakt IAG powiększa pulę zamówień na nowego Boeinga do 358 maszyn przez ośmiu przewoźników. Produkcja maszyn rozpoczęła się w 2017 roku. Pierwszy lot maszyny planowany jest na ten rok, a pierwsza dostawa dla linii lotniczych – w 2020 roku.