Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Dodatkowe cło dla Bombardiera? O ile Boeing przekona, że był stratny


Wstecz Dalej

Autor:

Magdalena Wosińska

Data publikacji:
2017-12-19 14:19
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ CNBC

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Dodatkowe cło dla Bombardiera? O ile Boeing przekona, że był stratny
for. Boeing
Wojna handlowa Boeinga z Bombardierem weszła w decydującą fazę wraz z decyzją o włączeniu się do niej amerykańskiej Komisji Handlu Międzynarodowego (ITC). Podczas poniedziałkowej rozprawy Boeing stwierdził, że wsparcie Bombardiera przez kanadyjskie władze osłabiło konkurencyjność samolotów 737. Bombardier odpowiedział, że potężny portfel zamówień na maszyny konkurenta, w tym MAX-y, sugeruje zgoła coś innego.
Boeing już raz oskarżył kanadyjskiego rywala o skorzystanie z subsydiów rządowych, co pozwoliło Bombardierowi sprzedawać w USA nowe samoloty serii C po niższych kosztach. Za przykład posłużyła mu wówczas transakcja Bombardiera z Delta Airlines zawarta w 2016 roku. Linie miały kupić CSeries, płacąc Bombardierowi za każdy samolot po 20 milionów dolarów, choć cena katalogowa maszyny wynosi ok. 32 milionów dolarów. Tak przynajmniej twierdzi Boeing, bo żadna z tych liczb do tej pory nie została potwierdzona przez samych zainteresowanych.

Nowe zarzuty dotyczą strat na 737, na które Boeing miał być narażony przez nieuczciwe działania Bombardiera na amerykańskim rynku. Do podjęcia kroków prawnych miał przedstawicieli koncernu przekonać fakt, że ostatnim razem resort handlu obłożył prawie 220-proc. cłem samoloty Bombardiera serii C (CSeries). Jeśli Komisja Międzynarodowego Handlu ponownie przychyli się do wniosku Boeinga, to opłaty będą większe. A to może powstrzymać amerykańskich przewoźników przed zamawianiem odrzutowców. 

Ambasador Kanady w Stanach Zjednoczonych, David MacNaughton, ostrzegł, że pozytywne orzeczenie szkody materialnej dla Boeinga przez Komisję może stanowić potencjalne naruszenie porozumień Światowej Organizacji Handlu. Dodał przy tym, że argumenty Boeinga są oparte jedynie na spekulacjach i zapowiada odwołanie w przypadku niekorzystnego wyroku.

Analitycy twierdzą natomiast, że argumentacja Boeinga jest trudna do obronienia, bo nie wytwarza on porównywalnych samolotów i nie uczestniczył w rozpisanym przez Deltę przetargu. Stanowisko organu rozstrzygającego ma być znane dzisiaj.

Przypomnijmy, że choć to Airbus przejął ostatecznie ponad 50 proc. udziałów w spółce CSALP, podobno wcześniej zainteresowany jej kupnem był właśnie Boeing. Amerykański producent wykonał jednak nagły unik i kilka miesięcy później oskarżył Bombardiera o nieuczciwe praktyki.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
200 Airbusów trafi do Delta Air Llines

Biznes i przemysł

200 Airbusów trafi do Delta Air Llines

Magdalena Wosińska 20 grudnia 2017

Philippine Airlines odbierają dziesiątego Boeinga 777-300ER

Biznes i przemysł

Philippine Airlines odbierają dziesiątego Boeinga 777-300ER

Emilia Derewienko 19 grudnia 2017

Plan Bombardiera: 40 CSeries w 2018 roku

Biznes i przemysł

Plan Bombardiera: 40 CSeries w 2018 roku

Magdalena Wosińska 18 grudnia 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5