Amerykański producent zapowiedział, że przeniesie w 2021 roku resztę swojej produkcji samolotów Boeing 787 Dreamliner z głównego zakładu pod Seattle do Karoliny Południowej – informuje Agencja Reutera. To jedna ze strategii cięcia kosztów, pozostaje jednak pytanie co zrobić z gigantyczną fabryką w Everett.
Boeing był bliski decyzji o przeniesieniu produkcji Dreamlinera do Karoliny Południowej, ponieważ jego strategia wspierania dwóch fabryk zawisła na włosku po kryzysie związanym z koronawirusem. Produkcja B787 będzie kontynuowana w zakładzie w Everett na północ od Seattle do 2021 roku, a firma będzie tam budować sześć samolotów miesięcznie. W tym samym roku nastąpi całkowite przeniesienie produkcji do Karoliny Południowej.
Jeszcze w ubiegłym roku Boeing osiągnął rekordową liczbę B787, wyprodukowanych w Everett. Od 2012 roku Dreamlinery powstają także w drugim zakładzie, w North Charleston w Południowej Karolinie. Przeniesienie ogromnej produkcji do Karoliny Południowej rodzi jednak obawę o relacje pomiędzy Boeingiem a związkami zawodowymi, które są przeciwne „przeprowadzce”. Sam producent zauważa, że budowa Dreamlinerów w jednej fabryce może zwiększyć efektywność firmy.
Gubernator stanu Waszyngton, Jay Inslee, nazwał tę decyzję „zniewagą” dla ponad 1000 pracowników, którzy są zatrudnieni przy budowie odrzutowca. Wcześniejsza decyzja o przeniesieniu części produkcji do stanu Karolina Południowa, w której związki nie mają takiej mocy sprawczej, zdaniem polityków miała na celu zmniejszenie zależności od stanu Waszyngton, w którym zlokalizowana jest fabryka Everett. Boeing miał w przeszłości burzliwe relacje ze związkami zawodowymi.
Karolina Południowa oferuje taniej opłacanych pracowników. Z kolei największy wariant Dreamlinera, 787-10, nie może być konstruowany gdzie indziej, ze względu na swój rozmiar. Z przeniesieniem łączą się jednak koszty dla amerykańskiego producenta, który zamierza w pewnym momencie powrócić do budowy od 10 do 11 Dreamlinerów miesięcznie. W Południowej Karolinie jest to jednoznaczne z rozbudową obiektu.
Obecnie Boeing buduje w North Charleston modele B747, B767, B777 i niektóre B787. Po 2022 roku pozostanie tylko B767/ KC-46 i B777/ B777X, a Boeing będzie wypuszczał nie więcej niż pięć odrzutowców miesięcznie – mniej więcej trzy razy mniej niż rok temu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.