Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
BIZNES I PRZEMYSŁ

Boeing opuszcza Chicago i przenosi się bliżej Pentagonu


Wstecz Dalej

Autor:

Rafał Dybiński

Data publikacji:
2022-05-06 14:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy/Seattle Times

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Boeing opuszcza Chicago i przenosi się bliżej Pentagonu
Fot. Boeing
Boeing przenosi swoją główną siedzibę z Chicago do Arlington w stanie Wirginia Północna - informuje "Seattle Times". Decyzja ma swoich zwolenników i krytyków.
Przeprowadzka amerykańskiego producenta samolotów do istniejącego kampusu rządowego w aglomeracji stołecznego Waszyngtonu jest według prezesa Dave'a Calhouna, działaniem strategicznym. Zbliży bowiem najwyższe kierownictwo Boeinga do kluczowych urzędników państwowych i pracodawców w stolicy Stanów Zjednoczonych.

Główny klient producenta, czyli Pentagon, ma bowiem swoją siedzibę właśnie w Arlington. Dodatkowo, po zaostrzeniu rządowego nadzoru bezpieczeństwa po dwóch katastrofach odrzutowców wersji 737 MAX, dział samolotów komercyjnych musi ściślej współpracować z kierownictwem Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA), której siedziba znajduje się także w stołecznym Dystrykcie Kolumbia (DC). Łatwiej będzie również porozumieć się z prawodawcami w Izbie Reprezentantów i Senacie USA.

Wybór Wirginii rozwiał przy okazji nadzieje wielu mieszkańców północno-zachodniego wybrzeża kraju, że Boeing zmagający się z wieloma problemami, które pogrążyły firmę, może rozważyć powrót do Seattle. Wielu krytycznie ocenia decyzję największego konkurenta europejskiego Airbusa.

Zmarnowana okazja powrotu do Seattle?

– Kłopoty producenta nie dotyczyły ich relacji z rządem. Nie sądzę, że podwojenie nacisku na lobbing w Waszyngtonie będzie przełomowe – uważa analityk lotniczy Richard Aboulafia z Aerodynamic Advisory. – Naglącą potrzebą Boeinga jest przywrócenie doskonałości technicznej w swojej najważniejszej i zaniedbanej jednostce biznesowej, czyli samolotach komercyjnych – podkreślił Aboulafia. – Przeprowadzka ponowna do Seattle byłaby mocniejszym przekazem. Zmarnowali okazję – dodał analityk lotniczy Aerodynamic Advisory.

– To kolejny krok w złym kierunku. Problemy Boeinga nie wynikają z braku wystarczających dobrych relacji z rządem, ale raczej są to bieżące kłopoty produkcyjne, które doprowadziły do katastrof odrzutowców 737 MAX. Powinni bardziej skupić się na budowaniu bezpiecznych samolotów, a nie lobbowaniu federalnych organów regulacyjnych i przedstawicieli Kongresu – stwierdził z kolei Peter De Fazio, przewodniczący Komisji Transportu Izby Reprezentantów.

Co może bronić decyzji producenta? Centrala biurowa Boeinga w Chicago była w dużej mierze pusta przez ostatnie dwa lata. Powodem była oczywiście pandemia koronawirusa SARS-CoV-2. Większość pracowników zatrudnionych na kluczowych stanowiskach pracowała zdalnie i spotykała się z resztą wirtualnie. Ponadto wygasły w 2021 roku wszystkie zachęty podatkowe, które wcześniej oferowało Wietrzne Miasto.

Więcej talentów w stołecznym regionie?

Jakie zalety niesie więc za sobą przeprowadzka? Boeing oprócz samych przenosin głównej siedziby planuje również w stołecznym regionie rozwinąć centrum badawczo-technologiczne, które ma być atrakcyjnym miejscem pracy dla przyszłych inżynierów. – Nasza przyszłość jest cyfrowa – zapowiedział Greg Hyslop, wiceprezes wykonawczy i główny inżynier amerykańskiego producenta. Według niego firma musi stawiać na innowacje cyfrowe, które pobudzą nowe i przełomowe możliwości.

Boeing od połowy ubiegłego roku zatrudnił już 446 lokalnych inżynierów. To pośrednio efekt odradzania się branży po kryzysie wywołanym wirusem COVID-19. Dużo talentów przyciąga dodatkowo współpraca z Pentagonem, która teraz ma być jeszcze bliższa.

Chicago rozerwało relacje kierownictwa z resztą pracowników?

Według eksperta "Seattle Times" wcześniejsza przeprowadzka Boeinga do Chicago w 2001 roku z historycznej lokalizacji w stanie Waszyngton na zachodnim wybrzeżu Ameryki Północnej okazała się z perspektywy czasu poważną klapą. Nigdy nie było bowiem żadnego prawdziwego uzasadnienia wyboru Wietrznego Miasta, które miałoby sens dla działalności firmy.

– Przenieśmy się w miejsce niezwiązane z naszą firmą i naszymi klientami. Co mogłoby pójść źle? – ironizował jeszcze Aboulafia. Chicago wygrało z ofertami z Denver i Dallas. Kluczowa okazała się ulga podatkowa w wysokości 20 mln dolarów w ciągu dwóch dekad. Nowa siedziba szybko jednak zaczęła być postrzegana jako oddzielona od realiów oraz "wieża z kości słoniowej".

Drapacz chmur w Wietrznym Mieście, gdzie pracowało 400 osób, stwarzał wrażenie korporacyjnego bastionu, utrudniającego integrację najwyższego kierownictwa z resztą zatrudnionych 140 tys. pracowników Boeinga. Wiele osób z północno-zachodniego wybrzeża zraziło właśnie takie podejście firmy, której kroki były postrzegane jako wyrachowane i zimne, a także bez widocznej troski o konsekwencje dla jednostek. Ten dystans wydawał się coraz większy w ciągu ostatnich trzech lat, kiedy kierownictwo producenta gubiło się w podejmowaniu właściwych decyzji. Czy zmiana głównej siedziby na Wirginię Północną poprawi wewnętrzne relacje w Boeingu i jego wyniki? Na weryfikację tego ruchu trzeba poczekać kilka lat.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Norwegian zakupi 50 boeingów 737 MAX 8

Pasażer i linie lotnicze

Norwegian zakupi 50 boeingów 737 MAX 8

Avgeek 31 maja 2022

Bonza odkłada inaugurację z powodu opóźnień dostaw boeingów 737 MAX

Pasażer i linie lotnicze

Bonza odkłada inaugurację z powodu opóźnień dostaw boeingów 737 MAX

Rafał Dybiński 29 maja 2022

 

Słowacja tnie kolejowe połączenia

Pasażer i linie lotnicze

Słowacja tnie kolejowe połączenia

18 czerwca 2022

PLL LOT już lata z Jasionki do Olsztyna

Biznes i przemysł

PLL LOT już lata z Jasionki do Olsztyna

18 czerwca 2022

Amsterdam-Schiphol ustala dzienny limit podróżnych

Pasażer i linie lotnicze

Amsterdam-Schiphol ustala dzienny limit podróżnych

18 czerwca 2022

Chińczycy chcą dostarczyć lokomotywy PKP Intercity

Biznes i przemysł

Chińczycy chcą dostarczyć lokomotywy PKP Intercity

17 czerwca 2022

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5