Boeing i linia Blue Air świętowali w czwartek (1 kwietnia) dostawę pierwszego B737 MAX 8 podczas oficjalnej uroczystości na lotnisku Otopeni w Bukareszcie. Jest to pierwszy z 10 zamówionych samolotów B737 MAX 8. W ostatnich dniach nowy nabytek rumuńskiej linii zadebiutował na jej siatce połączeń.
Najnowszy i pierwszy odebrany boeing 737 MAX 8 linii Blue Air, to maszyna o numerze seryjnym MSN43309 / LN7762 i rejestracji YR-MXA wyprodukowana w zakładach Boeinga w Renton, posiada także odświeżone barwy rumuńskiego przewoźnika. Nowy B737 MAX napędzany silnikami CFM International LEAP-1B na pokład zabiera 189 pasażerów w konfiguracji jednej klasy podróż: ekonomicznej (3-3).
Nowy nabytek został przebazowany z lotniska Boeing Field (obok Renton) do Rumunii tylko z jednym międzylądowaniem w Rejkiawiku na Islandii. W pierwszych dniach kwietnia maszyna wykonała już pierwsze komercyjne rejsy z Bukaresztu do Lizbony, Malagi oraz Frankfurtu.
Rodzina samolotów B737 MAX jest oszczędniejszą wersją B737 NG, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP-1B napędzające maszynę, które zostały zoptymalizowane pod kątem B737, są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu lub przewiezienia więcej ładunku niż dotychczas. Producent również zaprojektował nowy rodzaj wingletów, które będą montowane w maszynach 737 MAX. Łącznie 75 firm leasingowych i linii zamówiło 5409 maszyn z rodziny B737 MAX (w tym 2135 B737 MAX 8), to około 41 proc. rynku wąskokadłubowego.
Flota linii Blue Air składa się obecnie ze 15 boeingów 737: trzech B737-500, jednego B737-700, 10 B737-800 oraz jednego B737 MAX 8. Linia oczekuje na dostawę dziewięciu boeingów B737 MAX 8.
Boeing 737 MAX zostały uziemiony w marcu 2019 roku. W listopadzie 2020 roku amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) wydała dyrektywę zdatności do lotu umożliwiającą przywrócenie boeingów B737 MAX do lotów z pasażerami po wprowadzeniu odpowiednich poprawek. W styczniu Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej wydała analogiczny dokument. PLL LOT rozpoczął już loty testowe. O szczegółach powrotu boeingów 737 MAX przeczytacie w
naszym raporcie ZDG TOR.