Airbus Defence and Space opracował i przetestował system załadunku do samolotu Airbus Beluga A300-600ST. Prawidłowość działania nowego systemu potwierdzona została podczas ćwiczeń z niemieckimi siłami zbrojnymi, które są pierwszym użytkownikiem. Na pokład Belugi został załadowany śmigłowiec CH-53.
Jak podkreśla Airbus Defence and Space nowy system ładowania i jego urządzenia, został samodzielnie sfinansowany oraz opracowany przez inżynierów firmy. Rozwiązanie zostało w ostatnich dniach zaprezentowane przedstawicielom różnych sił zbrojnych podczas specjalngo wydarzenia w Manching pod Monachium. Wtedy podczas ćwiczeń weryfikacyjnych z udziałem niemieckich sił zbrojnych, pierwszego klienta systemu, załadowano wojskowy śmigłowiec Sikorsky CH-53 Sea Stallion do samolotu BelugaST.
- Stale rośnie zapotrzebowanie na ponadgabarytowe ładunki lotnicze. Pojemność jest ograniczona, a w świetle aktualnych wydarzeń geopolitycznych wielu klientów poszukuje nowych, szybkich i wydajnych rozwiązań. Właśnie to oferujemy z naszą flotą BelugaST. Nasze zespoły pracowały nad niezwykłym rozwiązaniem ułatwiającym szybką, wydajną i autonomiczną obsługę załadunku ciężkich ładunków wojskowych na samolot. Szybkość, zwinność i autonomia to kluczowe elementy dla naszych klientów przy takich operacjach - powiedział Michael Schoellhorn, prezes Airbus Defence and Space.
System załadunku został opracowany i wyprodukowany od podstaw w ciągu około 1,5 roku. Polegało to od początkowej wymiany pomysłów z niemiecką armią aż do jego weryfikacji, która ma zostać oficjalnie potwierdzona przez Bundeswehrę w nadchodzących tygodniach. System umożliwia przygotowanie załadunku np. śmigłowca CH53 w stanie zmniejszonego demontażu w czasie krótszym niż 1,5 godziny, natomiast sam proces załadunku na samolot Beluga może być zrealizowany w ciągu około godziny. Całkowity udźwig systemu, który nie wymaga użycia dźwigu, sięga 35 ton i może być przemieszczony w dowolne miejsce.
Kultowa "Beluga" Airbusa na zapotrzebowanie na ładunki ponadgabarytoweAirbus już w styczniu informował, że rozpoczął świadczenie nowej usługi - przewozu ładunków drogą lotniczą korzystając z floty starszych samolotów transportowych A300-600 Beluga ST. Proponuje w ten sposób firmom spedycyjnym i innym klientom zaspokojenie ich potrzeb w dziedzinie transportu towarów ponadgabarytowych.
W miejsce samolotów A300 Airbus wprowadza od 2019 r. sześć samolotów BelugaXL nowej generacji - opartych na większych A330-200, aby wesprzeć zwiększenie produkcji samolotów pasażerskich. Dla samolotów BelugaST oznacza to, że mogą one rozpocząć nowy etap eksploatacji. Płatowce te mają jeszcze sporo godzin lotu do osiągnięcia swoich pierwotnie zaprojektowanych limitów eksploatacyjnych. Ponadto, aby lepiej sprostać wymaganiom prawdziwie międzynarodowych operacji, samoloty BelugaST zostaną wyposażone w nowej generacji system zarządzania lotem (FMS) z ADS-B dla zwiększenia możliwości nawigacyjnych w lotach międzykontynentalnych.
Nowa usługa ogłoszona pod nazwą Airbus Beluga Transport zapewni klientom zdobytym na zasadach komercyjnych, pochodzącym z różnych sektorów, w tym kosmicznego, energetycznego, wojskowego, lotniczego, morskiego i pomocy humanitarnej, rozwiązanie ich problemów przewozowych. Pierwsza misja transportowa została zorganizowana w grudniu 2021 roku i polegała na dostawie ładunku dla nieujawnionego klienta z zakładu Airbus Helicopters w Marignane do Kobe.
BelugaST o numerze 3 lądowała wtedy w Warszawie, Nowosybirsku i Seulu, by uzupełnić paliwo. Co ciekawe, cały śmigłowiec można zmieścić wewnątrz Belugi bez wcześniejszego demontażu - wystarczyło jedynie złożyć długie łopaty wirnika.