Partner serwisu
PRAWO I POLITYKA

Będzie due diligence Modlina. PPL: Czekamy na wgląd do umowy Ryanaira


Wstecz Dalej

Autor:

Magdalena Wosińska

Data publikacji:
2018-04-19 13:54
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Będzie due diligence Modlina. PPL: Czekamy na wgląd do umowy Ryanaira
fot. Port Lotniczy Modlin
Choć to do Radom ma pełnić funkcję lotniska komplementarnego, PPL zapewnia, że nie dąży do zamknięcia Modlina. Wspólnicy portu w Nowym Dworze Mazowieckim zgodzili się na przeprowadzenie kosztowej analizy due diligence. – Czekamy jeszcze na wgląd do umowy z Ryanairem – mówi Mariusz Szpikowski, prezes „Portów Lotniczych”.
„Nie chcemy zamknięcia Modlina”

Przedstawiciele lotniska w Modlinie wiązali duże nadzieje w związku z walnym zgromadzeniem spółek właścicielskich, które odbyło się 18 kwietnia. Udziałowcy nie dyskutowali jednak o porcie w kontekście lotniska zapasowego. – Jesteśmy zdecydowani na Radom-Sadków i to się nie zmienia, nie dążymy jednak do zamknięcia Modlina, chcemy żeby lotnisko działało na zdrowych zasadach biznesowych – komentuje Mariusz Szpikowski, prezes PPL, spółki zarządzającej Lotniskiem Chopina.

Analiza due diligence ma być postawą dla PPL-u, by ten mógł oszacować swój ewentualny wkład w rozwój portu. Szef „Portów Lotniczych” stwierdził przy tym, że nikoskokosztowy Modlin nie jest lotniskiem dla ruchu czarterowego, bo „tę funkcjonalność należałoby zbudować”. Wraz z Ireneuszem Kołodziejem, szefem firmy Arup w Polsce, PPL odniosło się do różnic w kosztach rozbudowy lotniska w Modlinie przedstawionych w raporcie i w wyliczeniach zarządu podwarszawskiego lotniska. - Oceniliśmy te koszty na 870 mln zł. Ponieważ są to szacunki, uwzględniamy 20 proc. rezerwy, co łącznie daje kwotę 1 045 mln zł - dodał Kołodziej.

Przygotowany przez Arup plan zakłada budowę nowej drogi startowej o długości 2800 metrów, zmianę roli obecnego pasa startowego na równoległą drogę kołowania.

Z dokumentów przedstawionych przed tygodniem, na które powołuje się Mariusz Szpikowski, wynika, że ze względu na zbyt wysokie koszty inwestycji w lotnisko w Modlinie, komplementarnym portem lotniczym dla wyczerpującego swoją przepustowość portu Okęcie powinno zostać lotnisko w Radomiu. W przypadku wyboru portu w Radomiu na lotnisko komplementarne dla Lotniska Chopina, w ciągu 20 miesięcy będzie można tam przenieść do 3 mln pasażerów czarterowych. Po kolejnych 24 miesiącach przepustowość Radomia może natomiast wynieść 7-9 milionów podróżnych.

CPK ciężarem dla Modlina?

Podczas konferencji PPL zadeklarowało, że opowiada się za rozbudową Portu w Nowym Dworze Mazowieckim, dodając, że oba lotniska (Radom i Modlin) będą mogły funkcjonować bez efektu kanibalizacji. Problem pojawia się jednak po otwarciu Centralnego Portu Komunikacyjnego.

– Rzeczywistość po otwarciu CPK pewnie w istotny sposób zweryfikuje wymogi dla portu komplementarnego, jak i rolę Modlina. Nie zakładamy, że megalotnisko spowoduje zamknięcie portu, z pewnością zmieni się jego model. Dyskusja o różnych scenariuszach rozwoju będzie możliwa między innymi po zrobionej analizie due diligence – konkluduje Szpikowski.

„Umowa z Ryanairem to nie tajemnica Świętego Graala”

Analiza części kosztowej Modlina ma potrwać sześć tygodni. Kością niezgody pozostaje wciąż kwestia umowy z Ryanairem. PPL twierdzi, że zarząd Modlina nie udostępnia mu podstawowych dokumentów, w tym umowy z Ryanairem. W tej sprawie zainterweniował nawet wiceminister Mikołaj Wild, który miał wysłać list do marszałka Struzika. Na jakim etapie jest ta sprawa?

– Zwróciliśmy się do zarządu Modlina, by ten uzyskał zgodę Ryanaira na nasz lub Arupa wgląd do umowy. Do tej pory Ryanair nie zgadzał się na to, aby udostępnić umowę PPL-owi, tłumacząc to kwestiami naruszenia tajemnicy handlowej. To absurdalne – skwitował prezes „Portów Lotniczych”.

Dłużny „Portom Lotniczym” nie zostaje burmistrz Nowego Dworu Mazowieckiego, Jacek Kowalski. – Z tej umowy zrobił się Święty Graal. Wysłaliśmy pismo z zaproszeniem do ministra infrastruktury, by tę umowę zobaczył, przedstawiciel rady nadzorczej oddelegowany do zarządu ją widział, pan prezes Szpikowski też na pewno miał do niej wgląd. W tej umowie nic nie ma zaskakującego – mówi Kowalski.

W tej chwili Modlin obsługuje trzy miliony pasażerów rocznie. Jedynym przewoźnikiem, który korzysta z lotniska, jest Ryanair. Prezes Mariusz Szpikowski zapowiedział, że analiza wskaże, czy jest sens modernizacji. Zaznaczył, że PPL jest nadal zainteresowane jego funkcjonowaniem.



Kongres Rynku Lotniczego
 

Lotnictwo cywilne to niezwykle dynamicznie rozwijająca się gałąź naszej gospodarki. Łączna liczba pasażerów na polskich lotniskach w minionym roku osiągnęła rekordowy wynik 40 milionów osób. O tym jak dalej wspierać ten proces rozmawiać będziemy podczas Kongresu Rynku Lotniczego, który odbędzie się 12 września w Warszawie.

Kongres (wcześniej jako Forum Lotnicze) już od 2015 roku jest jedyną tej skali płaszczyzną do dyskusji między instytucjami rządowymi, organizacjami i podmiotami gospodarczymi na temat najważniejszych kwestii mających miejsce na rynku lotniczym w Polsce i za granicą.

Zapraszamy do zapoznania się z programem i rejestracji udziału na stronie www.kongresrynkulotniczego.pl

Udział w Kongresie jest bezpłatny po rejestracji na stronie i otrzymaniu akredytacji.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Lotnisko w Modlinie: PAŻP jednak wydzierżawi system ILS kategorii II

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Modlinie: PAŻP jednak wydzierżawi system ILS kategorii II

Emilia Derewienko 16 kwietnia 2018

Zarząd Modlina się niecierpliwi. Wkrótce spotkanie udziałowców

Prawo i polityka

Zarząd Modlina się niecierpliwi. Wkrótce spotkanie udziałowców

Emilia Derewienko 14 kwietnia 2018

Modlin: Sprzeciw dla rozbudowy lotniska odbije się na pasażerach

Infrastruktura i lotniska

Modlin: Sprzeciw dla rozbudowy lotniska odbije się na pasażerach

Redakcja 13 kwietnia 2018

 

Co Modlin przygotował na lato

Pasażer i linie lotnicze

Co Modlin przygotował na lato

27 czerwca 2018

Radom: Jest zgoda na umowę dzierżawy z PPL

Infrastruktura i lotniska

Radom: Jest zgoda na umowę dzierżawy z PPL

27 czerwca 2018

Ryanair po raz kolejny staje w obliczu strajku

Prawo i polityka

Ryanair po raz kolejny staje w obliczu strajku

27 czerwca 2018

Lotnisko w Dublinie do pilnej rozbudowy

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Dublinie do pilnej rozbudowy

27 czerwca 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS