Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Raport za Radomiem. „Inwestycja w port tańsza niż w Modlin”

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-04-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Raport za Radomiem. „Inwestycja w port tańsza niż w Modlin”
fot. Port Lotniczy Radom
W przypadku wyboru portu w Radomiu na lotnisko komplementarne dla Lotniska Chopina, w ciągu 20 miesięcy będzie można tam przenieść do 3 mln pasażerów czarterowych. Po kolejnych 24 miesiącach przepustowość Radomia może natomiast wynieść 7-9 milionów podróżnych – wynika z raportu brytyjskiej firmy Arup, przygotowanego dla Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”. 

Trzy miesiące po podpisaniu listu intencyjnego z władzami Radomia, przyszedł czas na wyniki due dilligence. Port lotniczy w Radomiu będzie musiał zostać zbudowany od nowa – konieczny jest remont drogi startowej, drogi kołowania, dróg dojazdowych, terminalu i sieci zasilających lotnisko w media. Inwestycja w port jest jednak tańsza niż w Modlin, argumentują autorzy raportu. Przy zainwestowaniu 425 milionów złotych drogę startową (2 500 m) w ciągu 20 miesięcy będzie można przenieść do 3 mln pasażerów czarterowych, nakładem 467 milionów (2 800 m) przepustowość Radomia w dalszym scenariuszu może natomiast wynieść 7-9 milionów podróżnych. Podane kwoty nie obejmują infrastruktury nawigacyjnej i paliwowej.

Autorzy  analizy argumentują przy tym, że wartość inwestycji w port w Radomiu jest niższa niż w Modlin. – Potrzeba ponad 1 mld zł na rozbudowę portu w Modlinie, żeby mógł spełnić funkcję lotniska komplementarnego dla Lotniska Chopina – powiedział Mariusz Szpikowski, prezes PPL. W przypadku lotniska w Nowym Dworze Mazowieckim i drodze startowej 2 800 m, przepustowość lotniska wyniosłaby 8-10 milionów pasażerów. Tu szacowany czas przeniesienia ruchu to 45 miesięcy przy nakładzie finansowym 1 045 mln zł.

Port komplementarny ma pełnić funkcję lotniska zapasowego dla Mazowsza, który ma wesprzeć Lotnisko Okęcie do czasu otwarcia Centralnego Portu Komunikacyjnego, jak i po tym czasie. Wyniki raportu nie oznaczają, że Radom na pewno ten ruch przejmie. PPL przedłoży wyniki analiz Ministerstwu Infrastruktury, który po zapoznaniu się z nimi wyda swoją decyzję. 

Z publikacji dziennika Pulsu Biznesu, na który powoływaliśmy się tutaj, wynika, że port lotniczy w Radomiu trzeba zbudować praktycznie od zera, a rozbudowa Modlina byłaby tańsza, biorąc pod uwagę gotowy plan budowy nowego terminalu za 60 mln zł (dzięki czemu przepustowość wzrosłaby tam do 7 mln pasażerów). Twórcy raportu, jak i prezes Mariusz Szpikowski, precyzują natomiast, że czas inwestycji w port w Radomiu jest krótszy niż w Modlin, a wartość inwestycji niższa – Ten sam raport wskazuje, by wybrać Radom – konkluduje przedstawiciel Arup.

Port pomocniczy w pierwszej fazie powinien mieć przepustowość na poziomie 6, a następnie 10 mln pasażerów rocznie. Ma on wykonywać 60 tys. operacji rocznie, obsługiwać w szczycie 2,5 tys. pasażerów na godzinę, mieć 30 stanowisk check-in, 12 stanowisk kontroli bezpieczeństwa, 20 gate’ów, 4,5 tys. mkw. poczekalni, 7 karuzel bagażowych, 25-35 tys. mkw. zabudowy, a powierzchnia całkowita powinna wynosić 65-80 tys. mkw.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Modlin: Umowa lotniska z Simple Avia

Infrastruktura i lotniska

Modlin: Umowa lotniska z Simple Avia

inf. pras. 13 września 2023

Prognoza ULC korzystna dla portów regionalnych. Ponad 10 mln na trzech lotniskach

Infrastruktura i lotniska

Odcinek DW nr 604 zamknięty na czas szkolenia wojskowego

Infrastruktura i lotniska

Odcinek DW nr 604 zamknięty na czas szkolenia wojskowego

Mikołaj Kobryński 11 września 2023

Zobacz również:

Coral Travel poleci z Radomia?

Biznes i przemysł

Coral Travel poleci z Radomia?

Rafał Dybiński 08 listopada 2021

Lotnisko w Radomiu: Praca wre! Zaglądamy do środka [zdjęcia]

Infrastruktura i lotniska

Radom: Oferty na budowę masztu niższe od budżetu. „Prace zgodnie z harmonogramem"

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Modlin: Umowa lotniska z Simple Avia

Infrastruktura i lotniska

Modlin: Umowa lotniska z Simple Avia

inf. pras. 13 września 2023

Prognoza ULC korzystna dla portów regionalnych. Ponad 10 mln na trzech lotniskach

Infrastruktura i lotniska

Odcinek DW nr 604 zamknięty na czas szkolenia wojskowego

Infrastruktura i lotniska

Odcinek DW nr 604 zamknięty na czas szkolenia wojskowego

Mikołaj Kobryński 11 września 2023

Zobacz również:

Coral Travel poleci z Radomia?

Biznes i przemysł

Coral Travel poleci z Radomia?

Rafał Dybiński 08 listopada 2021

Lotnisko w Radomiu: Praca wre! Zaglądamy do środka [zdjęcia]

Infrastruktura i lotniska

Radom: Oferty na budowę masztu niższe od budżetu. „Prace zgodnie z harmonogramem"

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5