Boeing i AviLease, leasingodawca z Arabii Saudyjskiej, ogłosiły, że saudyjska firma złożyła pierwsze bezpośrednie zamówienie na samoloty Boeinga, kupując 20 odrzutowców 737-8 MAX wraz z opcją na 10 kolejnych maszyn tego typu. Zamówienie ma związek z wizytą prezydenta USA Donalda Trumpa w Arabii Saudyjskiej na początku tego tygodnia.
Transakcja umożliwia AviLease zwiększenie skali rosnącego portfolio i zapewnia klientom najnowszej generacji, paliwooszczędne samoloty. Jest także pierwszym bezpośrednim zamówieniem AviLease u Boeinga, które wspiera ambicję firmy, aby stać się jednym z 10 największych lessorów samolotów na świecie. Dostawy nowych samolotów zaplanowano w okresie od 2026 r. do końca 2032 r.
- Cieszymy się, że możemy sfinalizować nasze pierwsze bezpośrednie zamówienie od producenta, co uzupełnia naszą strategię rozwoju w kierunku bycia na szczycie branży. Opierając się na naszych niedawno uzyskanych ratingach na poziomie inwestycyjnym, transakcja ta dowodzi naszej zdolności do zawierania transakcji we wszystkich kanałach rynkowych, w tym sprzedaży i leasingu zwrotnego, obrotu wtórnego, fuzji i przejęć, a teraz bezpośredniego zakupu. Te nowe samoloty przyspieszą nasz rozwój i umożliwią nam dostarczanie najnowszej generacji, paliwooszczędnych rozwiązań flotowych. Wyrażamy naszą wdzięczność zespołowi Boeinga za silną, długoterminową relację, którą zbudowaliśmy - powiedział Edward O'Byrne, dyrektor generalny AviLease.
Obecnie firma z siedzibą w Rijadzie zarządza flotą 200 własnych samolotów i wynajmuje je 48 liniom lotniczym na całym świecie.
Wizja 2030Nowy saudyjski lessor ma także skutecznie i szybko pomagać w realizacji wizji
Arabii Saudyjskiej 2030 (Vision 2030), współpracując ze wszystkimi interesariuszami z branży, aby osiągnąć cele krajowej strategii lotniczej.
Arabia Saudyjska i jej krajowa strategia lotnicza ma ambitny cel przyciągnięcia ponad 330 mln turystów do 2030 r.
Rodzina B737 MAXSamolotów B737 MAX są oszczędniejszą wersją B737NG, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3,8 - 4 tys. ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP-1B napędzające maszynę, które zostały zoptymalizowane pod kątem B737, są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu lub przewiezienia więcej ładunku niż dotychczas. Maszyny MAX posiadają także nowy rodzaj wingletów.
Łącznie 80 firm leasingowych i linii zamówiło 6 547 maszyn z rodziny B737 MAX (w tym 329 737-7 i 2 732 737-8), co daje około 37 proc. rynku wąskokadłubowego. Do tej pory Boeing dostarczył 1 784 MAX-y w dwóch wersjach: MAX 8 i MAX 9. Ponad 60 linii lotniczych na całym świecie obsługuje obecnie około 4,5 tys. lotów B737 MAX dziennie. Od końca 2020 r. eksploatowana flota 737 MAX wykonała ponad 4 mln lotów komercyjnych o łącznej długości ponad 6,9 mln godzin lotu z niezawodnością wynoszącą 99,2 proc.