Partner serwisu
Biznes i przemysł

Audyt FAA miażdży Boeinga. Duże zaniedbania!

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
14-03-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Audyt FAA miażdży Boeinga. Duże zaniedbania!
fot. Boeing Airplanes
Styczniowy incydent w powietrzu okazał się dla Boeinga zabójczy, a wyniki audytu Federalnej Administracji Lotnictwa jednoznacznie wskazują na zaniedbania Boeinga przy produkcji nowych (bezpiecznych) samolotów. Spośród 89 kontrolowanych procesów produkcyjnych w aż 33 wykazane zostały błędy. Audyt wykazał aż 97 nieprawidłowości! Źle wypadła również kontrola działalności Spirit Aerosystems, głównego dostawcy m.in. kadłubów B737 MAX. Mechanicy Spirit szczelność uszczelek sprawdzali za pomocą karty-klucza do pokoju hotelowego, a płynne mydło służyło, jako smar w procesach montażu.

Styczniowy incydent, w którym podczas wznoszenia się boeinga 737 MAX 9 z kadłuba wyrwane zostało okno, pod którym zamaskowane były nieaktywne drzwi ewakuacyjne, doprowadził do uziemienia tego typu samolotu nowej generacji w Stanach Zjednoczonych i innych państwa świata, w których zarejestrowane są nowoczesne wąskokadłubowce.

Cześć maszyn wróciła już do regularnej służby, lecz taryfa ulgowa, którą Boeing otrzymał od Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) dobiegła końca. Na początku marca amerykański producent samolotów otrzymał nakaz opracowania „kompleksowy plan działania”, który skutecznie wyeliminuje „problemy z kontrolą jakości produkowanych samolotów”. Dodatkowo Raport Kongresu Stanów Zjednoczonych wskazał, że „kultura bezpieczeństwa” Boeinga była w ostatnich latach „nieodpowiednia”.

Zaniedbania w produkcji

Incydent, który – jak wskazuje dyrektor generalny Boeinga – „nigdy więcej nie może się wydarzyć”, spowodował utratę producenta samolotów prawa do autocertyfikacji wielu podzespołów i systemów w nowych maszynach. Kilkanaście godzin po incydencie, Federalna Administracja Lotnictwa wszczęła swój, w pełni niezależny audyt.

Amerykański regulator lotniczy, publikując wyniki sześciotygodniowego audytu – o którym informuje „New York Times” – który jednoznacznie wskazał na zaniedbania Boeinga, postawił lotniczy holding w jeszcze bardziej niekorzystnej sytuacji. Szczegółowa kontrola procesu produkcyjnego wykazała, że Boeing w wielu przypadkach „szedł na skróty”, co wywołało fatalne w skutkach zdarzenia. Samoloty, które opuszczał linie montażu końcowego w Everett i Renton nie spełniały wszelkich wymogów bezpieczeństwa.

Audytorzy z FAA, sprawdziwszy łącznie 89 rzeczy w procesie produkcyjnym B737 MAX, wykazali, że w 33 popełnione zostały „rażące” błędy. Audyt wykazał aż 97 uchybień, co potwierdza tezę, że Boeing spieszył się z produkcją MAX-ów, aby konkurencja w postaci Airbusa i jego samolotów z rodziny A320neo nie zajęła zbyt dużej części rynku maszyn wąskokadłubowych.

Wadliwe podzespoły

Kontrola jakości produkcji objęła również Spirit Aerosystem, czyli głównego dostawcę podzespołów, w tym kadłubów do B737 MAX. Firma z Wichity w stanie Kansas przeszła 13 audytów, lecz tylko sześć zakończyło się wydaniem pozytywnej oceny. Pozostałe audyty wykazały na dość duże zaniedbania w produkcji kluczowych podzespołów.

Jak wynika z dokumentów opisujących niektóre ustalenia, w pewnym momencie kontroli regulatorzy z FAA zaobserwowali, jak mechanicy ze Spirit Aerosystems używali hotelowej karty-klucza do sprawdzenia uszczelek drzwi. W dokumencie stwierdzono, że działanie to „nie zostało zidentyfikowane/udokumentowane/wskazane w zleceniu produkcyjnym”. Mechanicy Spirit mieli także używać płynnego mydła, jako smaru w procesie montażu drzwi.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Biznes i przemysł

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Piotr Bożyk 10 lipca 2025

Airbus: W czerwcu więcej dostaw, a Paris Air Show motorem zamówień

Biznes i przemysł

Air India Express. Certyfikaty zgodności silników sfałszowane

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Biznes i przemysł

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Piotr Bożyk 10 lipca 2025

Boeing prognozuje podwojenie floty samolotów

Biznes i przemysł

Boeing prognozuje podwojenie floty samolotów

Mateusz Kieruzal 23 czerwca 2025

Wady B737 MAX 7. Boeing wystąpił o ułatwienia certyfikacyjne

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Biznes i przemysł

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Piotr Bożyk 10 lipca 2025

Airbus: W czerwcu więcej dostaw, a Paris Air Show motorem zamówień

Biznes i przemysł

Air India Express. Certyfikaty zgodności silników sfałszowane

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Biznes i przemysł

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Piotr Bożyk 10 lipca 2025

Boeing prognozuje podwojenie floty samolotów

Biznes i przemysł

Boeing prognozuje podwojenie floty samolotów

Mateusz Kieruzal 23 czerwca 2025

Wady B737 MAX 7. Boeing wystąpił o ułatwienia certyfikacyjne

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij