Partner serwisu
Prawo i polityka

Amerykańskie linie: Polityka lotnicza Pekinu jest antykonkurencyjna

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-04-2024
Ostatnia modyfikacja:
19-04-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Amerykańskie linie: Polityka lotnicza Pekinu jest antykonkurencyjna
fot. Boeing Airplanes
Chociaż ruch lotniczy między Stanami Zjednoczonymi Ameryki Północnej a Chińską Republiką Ludową nie powrócił do poziomu sprzed pandemii, liczba lotów między obydwoma krajami stale i stopniowo rośnie. Niedawno władze USA zezwoliły chińskim liniom lotniczym na obsługę do 50 lotów tygodniowo, aby łączność uległa poprawie. Amerykańscy przewoźnicy protestują i wzywają administrację prezydenta Bidena do wstrzymania wydawania kolejnych zezwoleń liniom z Chin do czasu zapewnienia równych warunków działania.

Amerykańsko-chiński rynek lotniczy rósł i prężnie się rozwijał. Pandemia COVID-19 skutecznie uniemożliwiła dalszy rozwój. Ruch lotniczy spadł do prawie zera. Decyzja Pekinu o odejściu o stosowania rygorystycznej polityki „zero COVID” sprawiła, że rynek zaczął się powoli odbudowywać. Wzrost rynku jest jednak mozolny.

Wzrost liczby lotów

Przed nałożeniem ograniczeń na początku 2020 r. każda ze stron zezwoliła na obsługę ponad 150 lotów pasażerskich, w obie strony, tygodniowo. Podniesienie limitu rotacji do 50 oznacza, że amerykański organ regulacyjny po raz piąty zwiększył kwoty przydzielone chińskim przewoźnikom od czasu ponownego otwarcia granic przez Chiny, przy czym pierwsza korekta miała miejsce w maju 2023 r.

Do sierpnia 2023 r. chińscy i amerykańscy przewoźnicy mogli wykonywać, między obydwoma krajami, jedynie 12 rotacji tygodniowo. 1 września ubiegłego roku liczba ta wzrosła do 18, by 29 października urosnąć do 24. W listopadzie 2023 r. Departament Transportu Stanów Zjednoczonych zatwierdził możliwość realizacji przez chińskich przewoźników 35 lotów w obie strony. Po ocenie warunków rynkowych i rozważeniu interesu publicznego Departament Transportu Stanów Zjednoczonych postanowił przyznać chińskim liniom lotniczym, wykonującym między dwoma państwami pasażerskie operacje lotnicze, prawo do zwiększenia liczby tygodniowych lotów między Chinami a USA.

Obecnie przewoźnicy z Państwa Środka wykonują 35 rotacji tygodniowo. Od 31 marca liczba rotacji wzrośnie do 50, lecz w dalszym ciągu jest to jedna trzecia poziomu sprzed pandemii. Departament w oświadczeniu zauważył, że posunięcie oznacza „znaczący krok naprzód w dalszej normalizacji amerykańsko-chińskiego rynku lotniczego”. Zwiększenie liczby lotów jest „konieczne” ze względu na nadchodzący sezon letni i oczekiwane przez pasażerów, zarówno amerykańskich, jak i chińskich.

Protest linii z USA

Główne linie lotnicze w Stanach Zjednoczonych zwróciły się do administracji prezydenta Joe Bidena o niezatwierdzanie żadnych dodatkowych lotów między USA a Chinami. Amerykańscy przewoźnicy uważają, że obecna sytuacja, w tym rozwój sytuacji geopolitycznej, nie zapewnia operatorom z obu krajów równych szans w obsłudze lukratywnego rynku lotniczego.

W piśmie podpisanym przez dyrektora generalnego grupy lobbingowej “Airlines for America” oraz prezesów stowarzyszeń pilotów amerykańskich linii lotniczych stwierdzono, że przewoźnicy z USA w dalszym ciągu ponoszą konsekwencje przepisów narzuconych przez Chiny podczas pandemii. Obecna polityka Pekinu ma być, zdaniem podmiotów z branży w USA, antykonkurencyjna i mieć nagatywny wpływ na amerykański przemysł lotniczy. W piśmie podkreślono również, jak wielką przewagę konkurencyjną mają chińscy przewoźnicy. Linie z Chin, które nia nałożyły na Rosję sankcji za atak na Ukrainę, mogą swobodnie przelatywać przez Syberię. Czasy przelotów są krótsze, spalana jest mniejsza ilość kerozyny, co oznacza, że operacje są bardziej rentowne.

Amerykańska “wielka trójka” chce przywracać podaż w rejsach USA – Chiny w sposób organiczny, podczas gdy chińskie linie chcą przywrócić przedpandemiczną liczbę lotów, wskazując na duży popyt na bezpośrednie połączenia lotnicze. Linie z USA wyrażają zaniepokojenie ofertą cenową chińskich przewoźników. Ceny biletów na rejsy narodowych operatorów z Państwa Środka są bardzo niskie, a wszystko za sprawą Pekinu, który rekompensuje narodowym liniom ponoszone straty. W taki sposób nie postępuje Waszyngton, co utrudnia American Airlines, Delta Air Lines i United Airlines rentowne operowanie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czerwiec w airBaltic głównie na plusie

Pasażer i linie lotnicze

Czerwiec w airBaltic głównie na plusie

Rafał Dybiński 10 lipca 2025

Ryga: Pierwsze półrocze lepsze niż w 2024

Infrastruktura i lotniska

Ryga: Pierwsze półrocze lepsze niż w 2024

Rafał Dybiński 09 lipca 2025

Kopenhaga dalej rośnie. Ponad 3,1 mln pasażerów w czerwcu

Infrastruktura i lotniska

Praga: Maj lepszy niż przed rokiem

Infrastruktura i lotniska

Praga: Maj lepszy niż przed rokiem

Rafał Dybiński 25 czerwca 2025

Emirates: Drugi lot dziennie do Warszawy?

Pasażer i linie lotnicze

Emirates: Drugi lot dziennie do Warszawy?

Mateusz Kieruzal 23 czerwca 2025

Emirates SkyCargo rozwijają siatkę połączeń z Europy

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Czerwiec w airBaltic głównie na plusie

Pasażer i linie lotnicze

Czerwiec w airBaltic głównie na plusie

Rafał Dybiński 10 lipca 2025

Ryga: Pierwsze półrocze lepsze niż w 2024

Infrastruktura i lotniska

Ryga: Pierwsze półrocze lepsze niż w 2024

Rafał Dybiński 09 lipca 2025

Kopenhaga dalej rośnie. Ponad 3,1 mln pasażerów w czerwcu

Infrastruktura i lotniska

Praga: Maj lepszy niż przed rokiem

Infrastruktura i lotniska

Praga: Maj lepszy niż przed rokiem

Rafał Dybiński 25 czerwca 2025

Emirates: Drugi lot dziennie do Warszawy?

Pasażer i linie lotnicze

Emirates: Drugi lot dziennie do Warszawy?

Mateusz Kieruzal 23 czerwca 2025

Emirates SkyCargo rozwijają siatkę połączeń z Europy

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij