Urząd Lotnictwa Cywilnego nie prowadzi rozmów z Chinami i Indiami dot. liberalizacji bilateralnych umów o komunikacji lotniczej, choć rząd zapowiedział wcześniej takie działania. Chęć zmiany zapisów umowy o lotach między Polską a Chinami wyrazili szefowie dyplomacji obu państw, którzy spotkali się w Warszawie.
Wstąpienie Polski do Unii Europejskiej wiązało się z przyjęciem przez nasz kraj prawa unijnego, zarówno pierwotnego, jak i wtórnego. Jednym z lepszych osiągnięć Brukseli było i jest zawierania w imieniu 27-państw członkowskich umów w otwartym niebie z państwami z pozostałych kontynentów. Takie umowy zostały zawarte m.in. ze Stanami Zjednoczonymi, Ukrainą, Marokiem, Jordanią, Izraelem, Gruzją, Armenią czy Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi. W kolejce czekają Egipt, Tunezja, jak i Indie. Na „wolne” niebo nad Indiami liczą polskie lotniska, w tym
Kraków i Warszawa-Modlin.
Obecnie Polska jest związana 45 umowami bilateralnymi o komunikacji lotniczej lub o transporcie lotniczym. Jedną z ostatnich, zawartych umów jest porozumienie z Rwandą, a w ostatnim czasie przeprowadzono negocjacje umów o komunikacji lotniczej z Kenią, Kostaryką, Mauritiusem oraz Republiką Zielonego Przylądka. Negocjacje prowadzi Urząd Lotnictwa Cywilnego. Aktualnie trwają negocjacje umów z Argentyną i Bahrajnem, natomiast rozmowy z Panamą są na bardzo wstępnym etapie. Nie zostały jeszcze przeprowadzone negocjacje umów z Bahamami, Jamajką, Paragwajem oraz Peru – polski regulator zaproponował partnerom ich realizację i oczekuje na potwierdzenie gotowości przeprowadzenia spotkań jeszcze w tym roku, w tym także w ramach dorocznego wydarzenia ICAO ICAN 2025, które odbędzie się w listopadzie w Punta Cana na Dominikanie.
Urząd Lotnictwa Cywilnego nie prowadzi rozmów z Chinami i Indiami dot. całkowitej liberalizacji obowiązujących umów, choć wcześniej było wiadome, że rząd – w ramach lotniczej ofensywy – zdecydował o renegocjacji istniejących umów lotniczych z Chinami i Indiami. Dwustronna umowa lotnicza Polski z Indiami zezwala na siedem lotów w tygodniu, a docelowymi portami lotniczymi – do których Polskie Linie Lotnicze LOT, jako wyznaczony przewoźnik, mogą wykonywać loty – są: Delhi, Mumbaj oraz Kalkuta. Przewoźnik znad Wisły lata obecnie do stolicy Indii (cztery loty w tygodniu) i stanu Maharasztra (dwa loty w tygodniu). Z kolei umowa z Chinami zezwala tylko na loty Warszawa – Pekin. Jest cień szansy, że umowa z Chinami będzie uaktualniona, gdyż – w czasie pobytu w Warszawie szefa chińskiego MSZ – „strony potwierdziły w szczególności wspólne zainteresowanie rozwojem bezpośrednich połączeń lotniczych oraz zrównoważonym rozwojem konkurencyjnych usług lotniczych między Polską a Chinami”.