Partner serwisu
Biznes i przemysł

Alitalia wciąż czeka na nowy plan restrukturyzacji

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-04-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Alitalia wciąż czeka na nowy plan restrukturyzacji
fot. Piotr Bożyk
Rozwiązanie niekończącej się sagi włoskiej Alitalii zostało po raz kolejny opóźnione. Trzej komisarze, którzy stoją na czele bankrutującej linii, oficjalnie poinformowali, że nowy plan ratowania przewoźnika, który miał pojawić się do 31 marca br., ma zostać przedstawiony do 30 kwietnia tego roku.

Według agencji Reuters, zarządy Alitalii oraz włoskich kolei Ferrovie dello Stato poprosiły o przedłużenie czasu o prawie dwa miesiące, ale po konsultacjach z włoskim Ministerstwem Rozwoju Gospodarczego, nowy termin został przesunięty na koniec kwietnia. Alitalia, która od lat odnotowuje straty, w maju 2017 r. została objęta tymczasowym nadzorem państwa w związku z niepowodzeniem planu naprawczego obejmującego cięcia płac i redukcję etatów. W styczniu 2018 r, włoskie władze potwierdziły pożyczkę pomostową w wysokości 900 milionów euro dla przewoźnika. Termin spłaty tego zobowiązania mija z końcem czerwca tego roku.

Kontrolowana upadłość dzięki Ferrovie dello Stato?

Państwowa spółka kolejowa Ferrovie dello Stato wyraziła w zeszłym roku chęć zaangażowania się w ratowanie Alitalii. Ostatnie doniesienia podają, że FS zgodziła się zostać większościowym udziałowcem nowej Alitalii, której długi i zobowiązania zostaną przeniesione na obecną spółkę, ta zostanie postawiona będzie w stan upadłości, podczas gdy wszystkie aktywa oraz pracownicy zostaną przeniesieni do nowo utworzonej firmy będącej własnością Ferrovie dello Stato i innego partnera lotniczego, który nie został jeszcze wybrany. FS nie ujawnia, kto należy do „małej grupy potencjalnych partnerów”.

easyJet nie chce, Delta wciąż zainteresowana

Według najnowszych informacji Delta Air Lines jest skłonna przejąć 20 proc. udziałów w nowej firmie, zgodnie z przepisami Unii Europejskiej, które uniemożliwiają przewoźnikom spoza UE posiadanie ponad 49 proc. udziałów w liniach lotniczych. Warto dodać, że brytyjska linia easyJet również była zainteresowana udziałem w inwestycji w Alitalię, ale dwa tygodnie temu oświadczyła, że ​​nie chce brać udziału w planie ratunkowym dla włoskiego przewoźnika. Alitalia na pewno nie pasuje do strategicznego kierunku obranego przez easyJeta. Podczas gdy Delta Air Lines jest zainteresowana rozwijaniem współpracy z Alitalią na trasach transatlantyckich, wykorzystując swoje członkostwo w sojuszu SkyTeam i strategiczną pozycję rzymskiego hubu Alitalii w lotach do Afryki i Azji. Natomiast jedynym interesującym atutem, który Alitalia mogłaby zaoferować easyJet, były sloty na lotnisku Linate w Mediolanie, gdzie włoskie linie lotnicze kontrolują ponad 60 proc. istniejącej puli slotów. EasyJet obecnie posiada znaczącą obecność na lotnisku Malpensa w Mediolanie, a wykorzystanie slotów Alitalii na Linate mogłoby uczynić z pomarańczowej linii najważniejszego przewoźnika dla włoskiego biznesu.

Działania włoskiego rządu pod lupą KE oraz naciski polityczne

Włoski rząd zaproponował ewentualną renacjonalizację przewoźnika, ale ta opcja zostałaby uznana za pomoc państwa i usankcjonowana przez Komisję Europejską. Jednocześnie urzędnicy w Brukseli analizują decyzję rządu o przekształceniu w część kapitałową pożyczki pomostowej w wysokości 900 mln euro, która została przyznana Alitalii w celu zapewnienia ciągłości operacyjnej w trakcie procesu restrukturyzacji. Termin spłaty pożyczki został już dwukrotnie przedłużony, podczas gdy Bruno Leoni z włoskiego Instytutu Gospodarczego sugeruje, że Alitalia ma na koncie mniej niż 500 mln euro i może zakończyć sezon letni 2019 z kwotą mniejszą niż 300 milionów euro, czyli sumy, która nie pozwoli Alitalii przetrwać kolejnego sezonu zimowego. Jednak politycy wciąż uparcie nalegają na utrzymanie Alitalii bez redukcji zatrudnienia i floty, dlatego coraz trudniej jest przewidzieć, który przewoźnik będzie gotowy przejąć kontrolę nad włoską linią. Tym bardziej, że z biznesowego czy operacyjnego punktu widzenia, inwestuje on kilkaset milionów euro w stale ponoszącego straty przewoźnika, a do tego ma udział mniejszościowy, który nie daje żadnej kontroli nad kosztami i poziomem zatrudnienia w spółce.

Mimo problemów, 2018 był niezłym rokiem dla Alitalii

Dotychczasowe wysiłki trzech komisarzy pozwoliły zwiększyć obroty Alitalii w 2018 roku o 3,5 procent, do 3,07 mld euro, oraz zmniejszyć straty brutto do 120 mln euro wobec 283 mln euro za 2017 rok. W ubiegłym roku włoska linia przewiozła nieco ponad 21,5 mln pasażerów. Obecnie flota Alitalii składa się z 97 samolotów: 22 airbusów A319, 28 A320, 11 A321, 14 A330-200, 11 boeingów B777-200ER oraz jednego B777-300ER. Natomiast flota regionalnej Alitalii CityLiner składa się z 20 embraerów E-Jet: pięciu E190 oraz 15 E175.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Pomoc Włoch dla Alitalii była nielegalna

Prawo i polityka

KE: Pomoc Włoch dla Alitalii była nielegalna

Mateusz Kieruzal 29 marca 2023

Rzym: Protest byłych stewardes Alitalii. Zdjęły uniformy i buty

Prawo i polityka

Ostatni lot Alitalii. Włochy żegnają się z linią lotniczą po 74 latach

Pasażer i linie lotnicze

Kolej dużych prędkości pogrążyła Alitalię? Przyciągają niskie ceny i wygoda

Pasażer i linie lotnicze

Nie było chętnych na zakup marki Alitalia

Pasażer i linie lotnicze

Nie było chętnych na zakup marki Alitalia

Avgeek 06 października 2021

Zobacz również:

KE: Pomoc Włoch dla Alitalii była nielegalna

Prawo i polityka

KE: Pomoc Włoch dla Alitalii była nielegalna

Mateusz Kieruzal 29 marca 2023

Rzym: Protest byłych stewardes Alitalii. Zdjęły uniformy i buty

Prawo i polityka

Ostatni lot Alitalii. Włochy żegnają się z linią lotniczą po 74 latach

Pasażer i linie lotnicze

Kolej dużych prędkości pogrążyła Alitalię? Przyciągają niskie ceny i wygoda

Pasażer i linie lotnicze

Nie było chętnych na zakup marki Alitalia

Pasażer i linie lotnicze

Nie było chętnych na zakup marki Alitalia

Avgeek 06 października 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5