Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Airbus wykorzysta A380 do testów samolotu napędzanego wodorem


Wstecz Dalej

Autor:

Rafał Dybiński

Data publikacji:
2021-06-29 11:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Airbus wykorzysta A380 do testów samolotu napędzanego wodorem
fot. Piotr Bożyk
Airbus planuje wyposażyć A380 w zbiorniki na wodór i wyśle go w powietrze jako testowy samolot hybrydowy – donosi "Les Echos". Super Jumbo ma utorować drogę nowej generacji samolotów pasażerskich, które producent z Tuluzy chciałby zasilać wodorem zamiast naftą.
Jesienią ubiegłego roku Airbus zaprezentował trzy projekty przyszłych samolotów komercyjnych. Wszystkie wyglądają inaczej, ale łączy je rozwiązanie problemu emisji dwutlenku węgla. Spinająca projekty koncepcja opiera się na wodorze jako pierwotnym źródle energii. Według producenta z Tuluzy takie rozwiązanie jest niezwykle obiecujące nie tylko dla branży lotniczej, ale również wielu innych gałęzi przemysłu.

Airbus założył sobie, że do 2035 roku jego pierwszy samolot napędzany wodorem wzbije się w powietrze. Droga do tego momentu jest jednak jeszcze długa, a wiele pytań pozostaje bez odpowiedzi. Problemem jest samo przechowywanie wodoru. Potrzebne do tego są zbiorniki kuliste lub cylindryczne, które ze względu na rozmiar mogą być zamontowane praktycznie jedynie w tylnej części kadłuba. Wykluczone jest ich rozmieszczenie bliżej skrzydeł, tak jak w przypadku nafty. Wodór musi być mocno skompresowany, jeśli jego przewożona ilość ma pozwolić na pokonanie trasy lotu. Ponadto trzeba go również schłodzić do temperatury minus 253 stopni Celsjusza.

Producenci z Tuluzy nie boją się jednak takich wyzwań i do 2025 roku zakładają, że ich samolot będzie latał częściowo z wykorzystaniem wodoru. Według informacji "Les Echos" do testowych lotów hybrydowego projektu wyznaczono właśnie A380.

Wybór wydaje się logiczny, ponieważ Super Jumbo dysponują odpowiednią przestrzenią i na przykład jeden z dwóch pokładów pasażerskich mógłby zostać wykorzystany do rozmieszczenia kulistych lub cylindrycznych zbiorników na wodór. Airbus na początku planuje zasilić w ten sposób jeden z czterech silników największego samolotu pasażerskiego świata. Nad projektem zbiorników pracują już ośrodki badawcze w Nantes i Bremie.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
27. airbus A220-300 dla airBaltic już w Rydze

Pasażer i linie lotnicze

27. airbus A220-300 dla airBaltic już w Rydze

Avgeek 29 czerwca 2021

Airbus Poland wprowadza nowy Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy

Biznes i przemysł

Airbus Poland wprowadza nowy Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy

Redakcja/inf. pras. 24 czerwca 2021

Air Liquide, Airbus i Groupe ADP stworzą infrastrukturę wodorową w portach Paryża

Infrastruktura i lotniska

Air Liquide, Airbus i Groupe ADP stworzą infrastrukturę wodorową w portach Paryża

Rafał Dybiński 21 czerwca 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5