Partnerzy serwisu:
BIZNES I PRZEMYSŁ

Airbus świętuje dostawę 12-tysięcznego samolotu


Wstecz Dalej

Autor:

Piotr Bożyk

Data publikacji:
2019-05-20 17:56
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Airbus świętuje dostawę 12-tysięcznego samolotu
Fot. Airbus Media
Po 45 latach od przekazania pierwszej maszyny, Airbus świętował w poniedziałek (20 maja) dostawę swojego 12-tysięcznego samolotu. Jubileuszową maszyną został najnowszy airbus A220-100 w barwach linii Delta Air Lines.
A220 - nowe dziecko Airbusa

12-tysięczny Airbus, który trafił do Delty, to samolot o rejestracji N101DQ, napędzany silnikami Pratt & Whitney Pure Power PW1500G, zabierający na pokład 109 pasażerów w konfiguracji trzech klas podróży: 12 w klasie biznes, 14 w premium oraz 82 w ekonomicznej. Samolot jest 12. A220 dostarczonym do tej pory do Delty, która jest pierwszą amerykańską linią lotniczą latającą A220, a także największym klientem programu A220, z zamówieniem na 90 samolotów. Ta jubileuszowa dostawa samolotów Airbusa wyprodukowanych w Kanadzie do amerykańskiej linii lotniczej podkreśla rosnącą obecność producenta w Ameryce Północnej. Odkąd Airbus przejął program A220, w styczniu tego roku w Mobile w Alabamie rozpoczęła się budowa drugiej linii montażowej A220, która w 2020 r. ma rozpocząć dostawy do amerykańskich linii lotniczych.

12-tysięczna dostawa odbywa się w momencie, w którym Airbus osiągnął najwyższe moce produkcyjne w swojej historii i wszystko wskazuje na to, że w tym roku dostarczy przynajmniej 850 samolotów ze swojej szerokiej oferty. Samoloty te przewożą od 100 do ponad 600 pasażerów i efektywnie spełniają wymagania linii lotniczych, od częstych połączeń krótkodystansowych do najdłuższych na świecie lotów międzykontynentalnych. Warto dodać, że dostawa 6 tys. samolotów zajęła producentowi z Tuluzy 36 lat, kolejne 6 tys. już tylko 9 lat, natomiast przy obecnym tempie dostaw następne 6 tys. maszyn Airbus dostarczy w ciągu zaledwie najbliższych 6-7 lat.

Linie Delta Air Lines użytkowały pierwsze Airbusy w latach 1991-1995. Były to A310-100/300 odziedziczone po upadającym PanAm. Następnie w wyniku fuzji Delty i Northwest Airlines, Delta odziedziczyła flotę 158 Airbusów, natomiast pierwsze zamówienie na samoloty z fabryki Airbusa, Delta złożyła w 2012 r. Obecnie linia eksploatuje 905 samolotów, w tym 265 airbusów z rodzin: A220, A319, A320, A321, A330-200, A330-300, A350-900. Wkrótce przewoźnik otrzyma pierwsze A321neo oraz A330-900neo, których razem zamówił 135 sztuk.


To już 12 tys. samolotów Airbusa

Airbus dostarczył swój pierwszy samolot A300B2 dla Air France 10 maja 1974 r. Firma początkowo działała wyłącznie w sektorze szerokokadłubowym (modele A300 i A310), a w połowie lat osiemdziesiątych weszła na rynek wąskokadłubowy wraz z debiutem najlepiej sprzedającego się samolotu tego segmentu – airbusa A320. Technologie zastosowane w A320, wyznaczające nowe standardy w konstrukcji samolotów, na początku lat dziewięćdziesiątych trafiły również do A330 i A340. Dzięki temu po raz pierwszy samoloty wąsko- i szerokokadłubowe zyskały podobną charakterystykę operacyjną. Wysoki poziom jednolitości konstrukcyjnej to unikatowa cecha airbusów, którą utrzymano we wszystkich kolejnych produktach firmy, takich jak dwupokładowy A380 i zupełnie nowy A350XWB dalekiego zasięgu, który wszedł do służby pod koniec 2014 r., czy A330neo, który zadebiutował w 2018 r.

W procesie ciągłego doskonalenia produktów samoloty Airbusa były z biegiem lat regularnie modernizowane, a każdy kolejny model przynosił istotne korzyści pod względem oszczędności paliwa, niezawodności operacyjnej i komfortu lotu. W związku z tym Airbus zainwestował w rodzinę A320neo, która weszła do komercyjnej służby w 2016 r., oraz A330neo, który zadebiutował w linii TAP Air Portugal w listopadzie ubiegłego roku. Po dobrym debiucie A321LR, Airbus chce ogłosić w tym roku model A321XLR.

Na zaawansowanym etapie prac jest również najdłuższa wersja nowego samolotu A350 – roboczo nazwana A350-2000. Samoloty z rodziny A350 XWB wyznaczają nowe standardy połączeń dalekodystansowych na rynku większych maszyn szerokokadłubowych, zużywając o 25 proc. mniej paliwa i zapewniając pasażerom znacznie wyższy komfort lotu dzięki większej osobistej przestrzeni we wszystkich klasach. Obecna linia produktów Airbusa składa się z 15 modeli należących do pięciu rodzin – A220, A320, A330, A350XWB oraz A380. Airbus uzyskał ponad 19,2 tys. zamówień na różne modele samolotów, a jego maszyny latają dziś w barwach ponad 400 linii lotniczych na całym świecie. 10926 samolotów oczekujących na dostawę, to największy portfel zamówień w historii jakiegokolwiek producenta samolotów, reprezentujący około 12 lat produkcji przy jej obecnym tempie.

Każdy członek linii produktów firmy Airbus jest również rekordzistą, poczynając od A300, który był pierwszym dwusilnikowym samolotem szerokokadłubowym. Rodzina samolotów A320 jest obecnie najczęściej użytkowanym statkiem powietrznym w eksploatacji handlowej, podczas gdy w ubiegłym roku rodzina A330 wykonała więcej lotów niż jakikolwiek inny samolot szerokokadłubowy. A340 jest rekordzistą najdłuższych w historii lotów regularnych pomiędzy Singapurem a Los Angeles i Newark. A350 już poszedł w jego ślady z wersją A350-900ULR, który Singapore wybrały w celu wznowienia lotów bez międzylądowań z Singapuru do Los Angeles i Newark. Dopełnieniem rekordowej floty Airbusa jest model A380, który jest największym w eksploatacji samolotem komercyjnym i wykonuje sześć z 10 najdłuższych tras lotniczych na świecie. Choć jego produkcja niestety dobiegnie do końca w 2021 r.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Air New Zealand wybiera Boeinga

Biznes i przemysł

Air New Zealand wybiera Boeinga

Aleksander Domański 20 maja 2019

Kwietniowe wyniki produkcyjne Airbusa

Biznes i przemysł

Kwietniowe wyniki produkcyjne Airbusa

Aleksander Domański 14 maja 2019

Azul Linhas Aéreas odebrały pierwszego A330neo

Pasażer i linie lotnicze

Azul Linhas Aéreas odebrały pierwszego A330neo

Piotr Bożyk 13 maja 2019

 

Airbus Polska: Strajk trwa już ponad tydzień

Biznes i przemysł

Airbus Polska: Strajk trwa już ponad tydzień

05 czerwca 2019

PLL LOT: Wyniki finansowe za 2018 r. w czerwcu

Biznes i przemysł

PLL LOT: Wyniki finansowe za 2018 r. w czerwcu

05 czerwca 2019

Łódź kusi LOT. Lublinek bazą dla Dasha?

Biznes i przemysł

Łódź kusi LOT. Lublinek bazą dla Dasha?

04 czerwca 2019

Inwestycje na lotnisku Chopina wstrzymane czy nie?

Prawo i polityka

Inwestycje na lotnisku Chopina wstrzymane czy nie?

04 czerwca 2019

Pomorze Zachodnie promuje się na lotniskach

Prawo i polityka

Pomorze Zachodnie promuje się na lotniskach

04 czerwca 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5