Airbus ogłosił plany dotyczące nowego pionowzlotu CityAirbus podczas pierwszego szczytu Airbus Summit w Tuluzie skupiającego się na zrównoważonym rozwoju w przemyśle lotniczym. Wschodzący rynek mobilności lotniczej w mieście (Urban Air Mobility - UAM) zaczyna się umacniać, dlatego producent zapoczątkował nową generację CityAirbusów.
Ten w pełni elektryczny pionowzlot jest wyposażony w stałe skrzydła, ogon w kształcie litery V i osiem śmigieł zasilanych energią elektryczną w ramach unikalnego rozproszonego systemu napędowego. Jest on przeznaczony do przewozu do czterech pasażerów oraz wielu innych zastosowań. Przy okazji tego projektu Airbus szczyci się zerową emisją CO2 podczas lotów nowego pojazdu.
- Dążymy do współtworzenia całkowicie nowego rynku, który w sposób zrównoważony integruje mobilność lotniczą w miastach, jednocześnie odpowiadając na problemy środowiskowe i społeczne. Airbus jest przekonany, że prawdziwe wyzwania dotyczą w równym stopniu integracji miejskiej, akceptacji społecznej i zautomatyzowanego zarządzania ruchem lotniczym, jak i technologii pojazdów i modeli biznesowych. Opieramy się na wszystkich tych możliwościach, aby dostarczać społeczeństwu bezpieczne, zrównoważone i w pełni zintegrowane usługi - powiedział Bruno Even, prezes Airbus Helicopters.
CityAirbus jest opracowywany tak, aby mógł latać na odległość 80 km i osiągać prędkość przelotową do 120 km/h, dzięki czemu doskonale nadaje się do operacji w dużych miastach w ramach różnych misji.
Poziom hałasu jest kluczowym czynnikiem w przypadku misji miejskich; rozległe doświadczenie Airbusa w projektowaniu przyjaznych dla hałasu konstrukcji sprawia, że poziom hałasu CityAirbusa wynosi poniżej 65 dB(A) podczas przelotu i poniżej 70 dB(A) podczas lądowania. Jest on zoptymalizowany pod kątem wydajności w zawisie i przelocie, a jednocześnie nie wymaga ruchomych powierzchni ani przechylania części podczas przejścia. CityAirbus NextGen spełnia najwyższe standardy certyfikacji (EASA SC-VTOL Enhanced Category) i jest zaprojektowany z myślą o prostocie. CityAirbus NextGen będzie oferował najlepsze w swojej klasie wyniki ekonomiczne w zakresie eksploatacji i wsparcia.
Airbus korzysta z wieloletnich badań, innowacji, dwóch demonstratorów elektrycznego pionowego startu i lądowania (eVTOL), rozwoju technologii w całym portfolio produktów, a także z dziesięcioleci doświadczenia w certyfikacji samolotów. Demonstratory Vahana i CityAirbus przeprowadziły wspólnie 242 testy w locie i na ziemi oraz przeleciały łącznie około tysiąca kilometrów. Ponadto Airbus przeprowadził szeroko zakrojone testy w podskali, kampanie w tunelu aerodynamicznym oraz wykorzystał swoją moc obliczeniową i modelarską. CityAirbus NextGen jest obecnie w fazie szczegółowego projektowania, a pierwszy lot prototypu planowany jest w 2023 r.
- Wiele nauczyliśmy się dzięki kampaniom testowym z naszymi
dwoma demonstratorami, CityAirbus i Vahana. CityAirbus NextGen łączy w sobie to, co najlepsze z obu światów, a nowa architektura zapewnia właściwą równowagę między zawisem a lotem do przodu. Prototyp toruje drogę do certyfikacji, która spodziewana jest około 2025 r. - dodał Even.