Partner serwisu
Biznes i przemysł

Prezentacja CityAirbus. Coraz bliżej do wprowadzenia pionowzlotów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-03-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ prtl.pl/ PAP

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Prezentacja CityAirbus. Coraz bliżej do wprowadzenia pionowzlotów
Fot. Airbus Media
W niemieckim Ingolstadt zaprezentowano prototyp pilotowanego automatycznie, elektrycznego pionowzlotu CityAirbus, przeznaczonego do transportu lotniczego w dużych miastach. Pierwsze próby nowej maszyny odbyły się na początku tego roku w fabryce śmigłowców w Donauworth w południowych Niemczech.

Wygląda całkiem fajnie, teraz musi po prostu latać – skomentował pionowzlot niemiecki minister transportu Andreas Scheuer, obecny podczas prezentacji. – Chcemy wyprowadzić latające taksówki z laboratorium w powietrze – dodał Scheuer, podkreślając, że będzie to start w nowy wymiar mobilności i ogromna szansa rozwoju dla lokalnych władz i przedsiębiorstw.

O technologii jutra

CityAirbus ma służyć do przewozu czterech osób na dystansie do 50 km. Prędkość przelotowa osiągana przez „drona” ma wynosić 120 km/h. W zamyśle konstruktorów trasy statków powietrznych nowej technologii mają wieść nad zatłoczonymi ulicami miast do punktów umożliwiających dalszą podróż, takich jak lotniska czy dworce.

Ze względu na spodziewany brak akceptacji potencjalnych użytkowników na latanie bez pilota, przynajmniej początkowo pionowzlot będzie pilotowany przez człowieka znajdującego się w kabinie. Za takim rozwiązaniem przemawia również aspekt prawny. Łatwiej będzie licencjonować maszyny oraz omijać się problem odpowiedzialności za katastrofy. W wypadku lotów bezzałogowych, które są celem producenta, właśnie kwestia potrzeby wypracowania zupełnie nowych rozwiązań legislacyjnych wydaje się największą przeszkodą stojącą na drodze do wprowadzenia technologii do powszechnego użytku.

W lutym minister Scheuer ogłosił rządowy program finansowania, w wysokości 15 milionów euro (mln zł), projektów i prób statków powietrznych przeznaczonych do transportu miejskiego. Celem przedsięwzięcia jest promowanie innowacyjnych koncepcji i zastosowań lotnictwa w Niemczech. Europejskie konsorcjum przewiduje, że próby w locie CityAirbusa rozpoczną się w połowie tego roku na lotnisku w Manching.

Rynek wart potencjalnie biliony

W ramach europejskiego programu badawczego Urban Air Mobility (UAM) kilka niemieckich podmiotów – m.in. miejscowa politechnika, instytut badawczy Fraunhofera i koncern Audi – bada i testuje w Ingolstadt miejskie pasażerskie statki powietrzne. Z kolei Daimler współpracuje z Volocopterem i niedawno ogłosił, że przeprowadzi próby tego śmigłowca na największym niemieckim lotnisku we Frankfurcie.

Największy konkurent Airbusa na rynku lotniczym również nie zasypia gruszek w popiele. Oddział miejskiej mobilności powietrznej Boeing NeXt przeprowadził, również w styczniu, test własnego prototypu powietrznej taksówki PAV. Pojazd zasilany jest energią elektryczną, a baterie mają pozwolić na loty w zasięgu około 80 km. Łączący skrzydła i wirniki dron wystartował, zawisł w powietrzu po czym wylądował. Docelowo model ma przechodzić z pionowego startu do lotu horyzontalnego. Nad własnymi prototypami pracują również firmy Intel i EHang.

Jednak przedstawiciele Airbusa nie spodziewają się, że regulacje prawne dotyczące miejskich samolotów pasażerskich w Europie wejdą w życie przed 2025. Dopiero wtedy taksówki powietrzne będą mogły być wykorzystywane komercyjnie – skomentował rzecznik prasowy Airbusa Gregor von Kursell.

Eksperci firmy Morgan Stanley oceniają, że rynek wiropłatów osobowych i towarowych może według najbardziej optymistycznych prognoz osiągnąć wartość 2,9 bln dolarów do roku 2040. Ostrożne szacunki wskazują na możliwy rozwój do poziomu 615 mld dol. Dla porównania, obecnie cały rynek kosmiczny jest wart około 300 mld dolarów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Royal Brunei Airlines zamówiły boeingi B787-9

Pasażer i linie lotnicze

Thai Airways potwierdziły zamówienie 45 boeingów B787-9

Pasażer i linie lotnicze

VietJet Air zamówi 20 airbusów A330neo

Biznes i przemysł

VietJet Air zamówi 20 airbusów A330neo

Piotr Bożyk 23 lutego 2024

Starlux zamówiły airbusy A350F oraz kolejne A330neo

Biznes i przemysł

Breeze Airways zamawiają kolejne airbusy A220

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Royal Brunei Airlines zamówiły boeingi B787-9

Pasażer i linie lotnicze

Thai Airways potwierdziły zamówienie 45 boeingów B787-9

Pasażer i linie lotnicze

VietJet Air zamówi 20 airbusów A330neo

Biznes i przemysł

VietJet Air zamówi 20 airbusów A330neo

Piotr Bożyk 23 lutego 2024

Starlux zamówiły airbusy A350F oraz kolejne A330neo

Biznes i przemysł

Breeze Airways zamawiają kolejne airbusy A220

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5