Airbus stracił w ubiegłym roku 1,362 mld euro netto co daje znaczący spadek o 144 proc. rok do roku (3 mld w 2018 r.). Koncern miał 6,3 mld euro EBITD-y (wzrost o 32 proc.), a z samej działalności związanej z samolotami cywilnymi koncern uzyskał 67 mld euro przychodu.
Airbus opublikował wczoraj (13 lutego) w Tuluzie swoje dość imponujące wyniki finansowe za 2019 r., odzwierciedlające lepszą wydajność operacyjną z rekordowymi dostawami samolotów komercyjnych, przychodami oraz dużym portfelem zamówień.
– Osiągnęliśmy świetne wyniki w 2019 roku. Osiągnęliśmy dobre wyniki finansowe, głównie dzięki dostawom naszych komercyjnych samolotów. Ogłoszone zarobki odzwierciedlają również ostateczne porozumienia z władzami rozwiązujące dochodzenia w sprawie zgodności oraz opłatę związaną ze zmienionymi założeniami dotyczącymi eksportu A400M. Poziom zaufania do naszej zdolności do dalszego zapewniania zrównoważonego wzrostu w przyszłości doprowadził do zaproponowania dywidendy w wysokości 1,80 euro za akcję. W 2020 r. skoncentrujemy się na wzmocnieniu kultury naszej firmy, poprawie jej funkcjonowania i dostosowaniu naszej struktury kosztów, aby poprawić wyniki finansowe i przygotować się na przyszłość – powiedział Guillaume Faury, prezes Airbusa.
Koncern w ubiegłym roku zanotował przychody w wysokości 70,5 mld euro (wzrost o 10 proc.) oraz EBITD-ę w wysokości 6,3 mld euro (wzrost o 32 proc.). Wynik EBIT wyniósł 1,3 mld euro (spadek o 74 proc.). Strata w przeliczeniu na jeden udział sięgnęła -1,75 euro, czyli o 144 proc. mniej niż w 2018 r. Spółka jednak planuje wypłatę dywidendy w wysokości 1,80 euro na akcję (wzrost o 9 proc.).
Korekty EBIT o łącznej wartości -5,6 mld euro obejmowały:
- 3,598 mld euro związane z karami;
- 1,12 mld euro związane z opłatą eksportowymi A400M;
- 221 mln euro związane z zawieszeniem przez Niemcy pozwolenia na eksport do Arabii Saudyjskiej, przedłużone do marca 2020 r .;
- 202 mln euro związane z kosztami programu A380;
- 170 mln euro związane ze zmianą kursu dolara przed dostawą i przeszacowaniem bilansu;
- 103 mln euro związane z planem restrukturyzacji Premium AEROTEC uruchomionym w celu poprawy jego konkurencyjności;
- 101 mln euro innych kosztów, w tym kosztów przestrzegania przepisów częściowo skompensowanych dodatnimi zyskami kapitałowymi ze sprzedaży Alestis Aerospace i PFW Aerospace.
Działalność w sektorze samolotów cywilnych była głównym motorem finansowym Airbus Group w 2019 r. Zamówienia netto na komercyjne samoloty wzrosły do 768 (747 w 2018 r.) w tym: 32 A350 XWB, 89 A330 i 63 A220. Na koniec 2019 r. liczba wszystkich zamówień osiągnąła 7482 samolotów komercyjnych. Airbus Helicopters osiągnął stosunek wartości księgowej do wartości powyżej 1 na trudnym rynku, odnotowując 310 zamówień netto w roku (2018: 381 sztuk). Obejmowało to m.in. 25 śmigłowców z rodziny Super Puma, 23 NH90 i 10 H160. Nabycie zamówień przez Airbus Defence and Space o wartości 8,5 miliarda euro było wspierane kontraktami na A400M i kluczowymi wygranymi w dziale Space Systems.
Cały portfel zamówień Airbusa w 2019 r. był wart 81,2 mld euro (55,5 mld euro w 2018 r.). W samym segmencie cywilnym Airbus Group pozyskała 67 mld euro nowych zamówień (wzrost o 30 proc.). Dzięki większej wartości nowych zamówień w 2019 r. oraz z uwagi na szybsze tempo dostaw niż zamówień wartość całego portfela niezrealizowanych zamówień w grupie sięgnęła 471 mld euro, a w samym segmencie cywilnym 421,6 mld euro.