Partner serwisu
PRAWO I POLITYKA

Koniec sprawy o korupcję. Airbus ma ugodę z rządami Francji, USA i Wielkiej Brytanii


Wstecz Dalej

Autor:

Emilia Derewienko

Data publikacji:
2020-01-30 12:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Agencja Reutera

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Koniec sprawy o korupcję. Airbus ma ugodę z rządami Francji, USA i Wielkiej Brytanii
fot. Piotr Bożyk
Po korupcyjnej aferze, jaka wstrząsnęła europejskim producentem samolotów, Airbusem, udało się zażegnać konflikt z państwami. Firma była oskarżana o korupcję i organizowanie zamówień przez osoby z nią niezwiązane.
Proces o korupcję w firmie trwał ponad trzy lata. Teraz Airbus poinformował w oficjalnym komunikacie, że udało się mu podpisać ugodę z rządem Francji, Wielkiej Brytanii i USA. Producent musiał jednak zapłacić grzywnę w wysokości około 4 mld dolarów. Umowa, uważana przez ekspertów antykorupcyjnych za największą w historii w sprawie przekupstwa, kończy kryzys, który doprowadził do gruntownego przeglądu zarządzania.

W 2016 roku sprawę przeciwko Airbusowi wytoczył brytyjski Serious Fraud Office (Biuro ds. Poważnych Nadużyć Finansowych) oraz francuski odpowiednik tego organu. Chodziło o nieprawidłowości w sektorze lotnictwa cywilnego i próbę korupcji. Po dwóch latach rządy Francji i Wielkiej Brytanii wstrzymali dla Airbusa preferencyjne kredytowanie eksportowe, czyli mechanizm wspierania rodzimych firm przy podboju zagranicznych rynków. Stany Zjednoczone z kolei zarzuciły producentowi, że ten złamał przepisy handlowe na linii Francja – USA.

Umowa pozwoli Airbusowi uniknąć zarzutów kryminalnych, które groziłyby zakazaniem firmie zawierania kontraktów publicznych w Stanach Zjednoczonych i Unii Europejskiej – a to stanowiłoby już poważne zagrożenie dla giganta lotniczego i głównego konkurenta Boeinga. Póki co wydaje się jednak, że pozycja europejskiego producenta odrzutowców nie jest zagrożona – chociażby z powodu ogromnych problemów wizerunkowych, a także zakłóceń finansowych Boeinga. Przedstawiciele Airbusa przyznają, że wzrost zainteresowania modelem A320 przez światowe linie lotnicze, w dużym stopniu jest wynikiem katastrof lotniczych Boeinga 737 MAX.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
ANA: Trzeci i ostatni A380 już w pełnych barwach

Pasażer i linie lotnicze

ANA: Trzeci i ostatni A380 już w pełnych barwach

Avgeek 26 stycznia 2020

Ryanair negocjuje z Airbusem duże zamówienie A320neo i A321neo

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair negocjuje z Airbusem duże zamówienie A320neo i A321neo

Avgeek 25 stycznia 2020

Przejęcie Condora. Flotowe plany PGL

Biznes i przemysł

Przejęcie Condora. Flotowe plany PGL

Aleksander Domański 24 stycznia 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5