Po niedawnym „pierwszym cięciu metalu” ruszyła produkcja pierwszego tylnego środkowego zbiornika paliwa (Rear Centre Tank) dla nowego Airbusa dalekiego zasięgu - A321XLR.
RCT, wyjątkowy dla tego wariantu maszyny, to zamontowany na stałe zbiornik paliwa o dużej pojemności, pozwalający objętościowo zmaksymalizować wykorzystanie dolnej przestrzeni kadłuba samolotu. RCT, zintegrowany z sekcjami kadłuba o numerach 15 i 17, został ulokowany tuż za wnęką podwozia głównego i mieści do 12900 litrów paliwa - to więcej niż łącznie kilka dodatkowych zbiorników centralnych (Additional Centre Tanks, ACT) jest w stanie zmagazynować we wcześniejszych wariantach rodziny A321. Ponieważ RCT zajmuje w ładowni mniej miejsca, uwalnia przestrzeń pod podłogą pokładu pasażerskiego dla zabrania dodatkowego ładunku cargo i bagażu na trasach długodystansowych, na odległości nawet do 7560km.
Firma Premium AEROTEC, której we wrześniu 2019 r. Airbus zlecił produkcję RCT, kończy w fabryce w Augsburgu w Niemczech wytwarzanie podzespołów zbiornika. Prace obejmują produkcję pozostałych części RCT oraz montaż całej konstrukcji i wyposażenie jej w podsystemy, po czym odbędą się testy poprzedzające dostawę do zakładów Airbusa w Hamburgu, co powinno nastąpić na początku przyszłego roku, gdzie zbiornik zostanie zintegrowany z kadłubem samolotu.
A321XLR – wąskokadłubowiec na bardzo dalekie trasyNowy airbus A321XLR został ogłoszony podczas ubiegłorocznego Paris Air Show. Samolot ma być bardziej ekologiczny i pozwoli zaoszczędzić 30 proc. paliwa na pasażera. A321XLR ma posiadać większą o 4 tony maksymalną masę startową MTOW (101 ton), dlatego jego podwozie również zostanie przeprojektowane. Maszyna będzie miała także zwiększony zasięg do 4700 mil morskich (8797 km) w porównaniu do zasięgu A321LR (4000 mil morskich – 7408 km). W typowej dwuklasowej konfiguracji samolot będzie mógł zabrać na pokład od 180 do 220 pasażerów, natomiast w trzyklasowej maksymalnie do 200 pasażerów.