Airbus oficjalnie otworzył w tym tygodniu drugą linię montażu końcowego (FAL) samolotów z rodziny A320 w swoim zakładzie w Tiencin w Chinach. To ważny krok w rozwoju globalnej sieci produkcyjnej producenta, będący następstwem umowy podpisanej w kwietniu 2023 r. Najnowsza linia FAL jest częścią działań mających na celu zwiększenie miesięcznej produkcji samolotów z rodziny A320neo do 75 sztuk w 2027 r.
Przygotowania do montażu pierwszego samolotu już trwają, a pełne uruchomienie zakładu planowane jest na początek 2026 r.
Kluczowy krok w globalnej strategii produkcyjnej Airbusa
- Z zadowoleniem witamy uruchomienie drugiej linii w Tianjin jako część naszego globalnego systemu produkcji. Daje nam to elastyczność i możliwości niezbędne do realizacji planu osiągnięcia tempa montażu 75 samolotów rodziny A320 miesięcznie do 2027 r. – powiedział Guillaume Faury, prezes i dyrektor generalny Airbusa.
- W ciągu ostatnich 40 lat obecności w Chinach zbudowaliśmy relacje oparte na zaufaniu z lokalną społecznością lotniczą i z optymizmem patrzymy na kolejne rozdziały naszej wspólnej przyszłości – dodał Faury.
Nowa linia montażowa pozwoli Airbusowi znacząco zwiększyć produkcję samolotów w pobliżu kluczowych rynków w Azji i poza nią. Uzupełnia ona globalną sieć produkcyjną Airbusa, która obecnie obejmuje już 10 linii montażu końcowego:
- cztery w Hamburgu (Niemcy),
- dwie w Tuluzie (Francja),
- dwie w Mobile (USA),
- oraz dwie w Tiencin (Chiny).
Nowoczesność i zrównoważony rozwój
Druga linia w Tianjin została wyposażona w najnowocześniejsze technologie i procesy produkcyjne, które gwarantują, że wszystkie samoloty powstają zgodnie z najwyższymi standardami jakości Airbusa, niezależnie od lokalizacji. Zgodnie z założeniami strategii zrównoważonego rozwoju, obiekt wykorzystuje energię elektryczną z odnawialnych źródeł, odzyskiwaną wodę oraz energię geotermalną, co pozwala ograniczyć ślad środowiskowy zakładu i wspiera cele klimatyczne koncernu.
Tiencin symbolem chińsko-europejskiej współpracy
Linia montażu końcowego (Final Assembly Line Asia - FALA) w Tiencin jest spółką joint venture Airbusa i chińskiego konsorcjum obejmującego Wolną Strefę Handlu Tiencin i firmę AVIC, China Aviation Industry Corporation. Została ona otwarta w 2008 r. i była pierwszym zakładem producenta poza Europą. Od pierwszej dostawy pierwszego zmontowanego w Chinach Airbusa A320 liniom Sichuan Airlines w 2009 r. 16 linii lotniczych w Chinach, a także
Wizz Air, odebrało już nieco ponad 780 maszyn producenta zmontowanych w tym kraju.
Warto dodać, że w Tianjin znajduje się także zakład wyposażania wnętrz i dostaw samolotów z rodziny A330 dla chińskich linii lotniczych, a od pierwszego kwartału 2022 r. Airbus dostarcza również szerokokadłubowe
airbusy A350. Początkowo Airbus realizuje dostawy jednego A350XWB miesięcznie.
Jak podkreśla europejski producent, rok 2025 jest wyjątkowy dla niego, bo to 40. rocznica współpracy z chińskim sektorem lotnictwa cywilnego. W 1985 r. Dostarczono pierwszego airbusa A310 do Chin.