Airbus oficjalnie otworzył w tym tygodniu drugą linię montażu końcowego (FAL) samolotów z rodziny A320 w swoim zakładzie w Mobile w Stanach Zjednoczonych. Najnowsza linia FAL producenta jest częścią działań mających na celu zwiększenie miesięcznej produkcji samolotów z rodziny A320neo do 75 sztuk w 2027 r.
Kierownictwo Airbusa i członkowie zespołu, wybrani urzędnicy, klienci i liderzy społeczności zebrali się w nowo wybudowanej linii FAL, aby świętować ten kamień milowy dla Airbusa, miasta Mobile, stanu Alabama i produkcji samolotów komercyjnych w Stanach Zjednoczonych. Nowa linia montażowa zapewnia dodatkowe 32,5 tys. metrów kwadratowych powierzchni produkcyjnej, biurowej i logistycznej, co pozwoli zakładowi w Mobile przyspieszyć produkcję, aby osiągnąć globalne cele Airbusa w zakresie zwiększenia produkcji przemysłowej.
- Otwarcie drugiej linii produkcyjnej A320 w Stanach Zjednoczonych stanowi kolejny ważny kamień milowy w naszej globalnej strategii rozwoju przemysłowego. Aby osiągnąć miesięczną produkcję 75 samolotów z rodziny A320 w 2027 roku, stworzyliśmy odporną, wydajną i zróżnicowaną globalną sieć, a wraz z uruchomieniem tej drugiej linii zdolność produkcyjna Mobile dla rodziny A320 została skutecznie podwojona. Ponadto wierzymy w bliską współpracę z naszymi amerykańskimi klientami i partnerami, których zaufanie doceniamy i cenimy - powiedział Christian Scherer, prezes i dyrektor generalny Commercial Aircraft.
Tutaj warto przybliżyć historię tych zakładów. Airbus otworzył swój zakład w Mobile z pojedynczą linią montażu końcowego A320 we wrześniu 2015 r., następnie w 2020 r. pojawiła się tam linia FAL maszyn A220, która uzupełniła produkcję tych samolotów w głównym zakładzie programu w Mirabel w Kanadzie. Natomiast w 2022 r. firma ujawniła plany budowy drugiej linii FAL dla maszyn z rodziny A320neo w Mobile, mając wówczas na celu uruchomienie tej linii w II kwartale 2025 r.
- Airbus nadal jest potęgą w produkcji lotniczej, a otwarcie trzeciej linii montażu końcowego w Mobile bez wątpienia jeszcze bardziej umacnia tę pozycję” „Alabama jest jednym z najlepszych stanów do prowadzenia działalności gospodarczej, a nasi wspaniali partnerzy, tacy jak Airbus, potwierdzają tę tezę. Jestem dumna, że pracownicy Airbusa w Mobile nadal dostarczają produkty dla tej wspaniałej firmy i dla przemysłu lotniczego na całym świecie – powiedziała Kay Ivey, gubernator stanu Alabama.
Oprócz trzeciej linii montażu końcowego, najnowsza rozbudowa obejmuje ponad 92,9 tys. Metrów kwadratowych hangarów z podwójnymi stanowiskami do obsługi produkcji samolotów A320, hangary z czterema stanowiskami do obsługi produkcji samolotów A220, dodatkowe lakiernie, nowe centrum dystrybucyjne, rozbudowę istniejącego hangaru przeładunkowego i centrum dostaw oraz budowę nowego centrum powitalnego. Projekt ten zapewnia około tysiąca nowych miejsc pracy i podwaja wielkość zakładu produkcyjnego w Stanach Zjednoczonych.
Fabryka w Mobile
Airbus ogłosił plan zbudowania linii montażowej w Mobile w Alabamie w 2012 r., a niespełna rok później rozpoczęła się budowa zakładów o wartości 600 mln dolarów. Uroczysta inauguracja fabryki odbyła się we wrześniu 2015 r. Pierwszy zbudowany i dostarczony w USA airbus A321 linii JetBlue odbył inauguracyjny lot 21 marca 2016 r. Natomiast linia montażu końcowego A220 w Mobile została
otwarta w styczniu 2019 r., a oficjalna produkcja tych samolotów rozpoczęła się w sierpniu 2019 r. Inauguracyjny lot techniczny pierwszego wyprodukowanego tam samolotu tego typu odbył się w czerwcu 2020 r. Pierwszy A220 z Mobile trafił do linii
Delta Air Lines.
Fabryka Airbusa stworzyła 2 tys. nowych miejsc pracy, a w okolicach Mobile nowe zakłady otworzyło również wielu dostawców Airbusa, co jeszcze bardziej zwiększyło zatrudnienie i dało impuls do rozwoju lokalnej gospodarki. Jak z dumą informuje firma, 87 proc. jej nowych pracowników pochodzi z regionu Zatoki, a niemal jedną trzecią zatrudnionych stanowią amerykańscy weterani. Alabama jest znana z bardzo liberalnego prawa, które preferuje dużych inwestorów i ogranicza działalność związkową. Dlatego koszty pracy w tym stanie są dużo niższe niż w innych stanach czy Europie, a swoje zakłady poza Airbusem mają w tym stanie także Boeing, Mercedes, Hyundai czy Honda.